Din ce cauze nu poti slabi?

Exista multe persoane care se simt complet dezarmate in fata greutatii in exces. Uneori, pierderea în greutate îți poate părea imposibilă, in ciuda faptului ca reduci  aportul caloric și de aportul de carbohidrați si grasimi,  mănânci suficiente proteine,  faci exerciții regulat, te hidratezi și  respecți alte reguli cunoscute pentru pierderea în greutate. Si totusi,in anumite cazuri rezultatele  întarzie să apară. Hai să descoperim care este problema!

De ce nu poti atinge greutatea dorită

Multe persoane investesc mult timp  și efort încercând să slăbească, apeleaza la produse "minune" pentru slabit, precum ceaiuri, pastile, shake-uri sau terapii sofisticate din saloanele specializate. Insa observa puține progrese în raport cu efortul depus, intrucat mai mulți factori influențează capacitatea de a pierde în greutate. Bineinteles, depinde si de proiectia ideala a greutatii pentru fiecare persoane, insa sa discutam despre acele situatii cand o persoana chiar este supraponderala.

Produsele "minune" de slabit

Sunt foarte putine produse care chiar pot contribui la scaderea in greutate pe termen lung. majoritatea ceaiurilor sau extractelor din plante pot contribui la pierderea unui numar limitat de kilograme care reprezinta de fapt retentia hidrica generata de excesul de zahar, sare si lipsa miscarii, de cele mai multe ori. De asemenea, in unele situatii, shake-urile proteice pot face mai mult rau decat bine siluetei daca nu sunt adminsitrate corespunzator , respectiv pentru inlocuirea unei mese, mai ales daca sunt consumate in plus fata de aportul alimentar obisnuit.

Anumite afecțiuni

Anumite boli sau tulburări pot face pierderea în greutate extrem de dificilă, inclusiv:

  • Hipotiroidismul nivelurile scăzute de hormon tiroidian duc la o încetinire a metabolismului, care poate împiedica eforturile de scădere în greutate.
  • Sindromul ovarului polichistic: această afecțiune este caracterizată prin rezistență la insulină și acumulare de grăsime determinată de hormoni în zona  abdomenului. Afectează până la 21% dintre femeile aflate la vârsta fertilă si poate fi depistata printr-o echografie abdominala, precum si efectuarea unui profil hormonal- pebntru evaluarea valorilor esterogenului, progesteronului, testosteronul liber si dehidroepiandrosteronului.
  • Depresia - desi in anumute situatii, depresia se insoteste de lipsa apetitului, anumite stari de depresie si anxietate se pot manifesta prin bulimie; in plus anumite medicamente antidepresive pot genera cresterea in greutate
  • Gastrita, in special duodenala- din cauza aciditatii excesive, unele persoane care nu tratteaza corect gastrita si ulcerul pot resimiti periodic arsuri care se potolesc atunci cand "rontaie" ceva, de tipul fainoaselor tari- covrigei, biscuiti, paine prajita. alimente cu un contrinut caloric important, care alaturi de mesele obisnuite, chiar si dintr-un plan conceput de dietetician,  pot intretine greutatea.
  • Alte tulburari  hormonale care pot cauza creșterea în greutate pe langa  tiroida hipoactivă (hipotiroidism) sunt  sindromul Cushing (producția în exces de cortizol de catre glandele corticosuprarenale, diabetul de tip 2 cu  rezistența la insulină,
  • sindroamele genetice precum sindromul Prader-Willi

Anumite terapii medicamentoase

Unele medicamente pot avea drept rezultat al efectelor secundare, cresterea in greutate. Am amintit antidepresivele triciclice, insa mai sunt si altele, de exemplu unele medicamente care tratează:

  • epilepsia si convulsiile
  • diabetul zaharat
  • tensiunea arterială crescută
  • tulburări psihice, precum schizofrenia
  • litiaza biliara ( acidul acidul ursodeoxicolic)
  • alergiile

Este esențial să nu încetați să luați un medicamentul prescris  fără a discuta mai întâi cu un medic doar in dorinta de a nu va ingrasa si sa aplelati la un plan dietetic adecvat.

Problemele legate de somn si insomnie


Cercetările au arătat că lipsa somnului poate duce la creșterea în greutate. Schimbările în ciclurile de somn pot afecta tiparele de alimentație, dar  și starea de dispozitie, determinând oamenii să mănânce în exces. Un studiu din 2013 au descoperit că persoanele private de somn consumau mai mulți carbohidrați decât  necesari pentru a-și satisface nevoile energetice, ceea ce a dus la creșterea în greutate. Participanții la același studiu au consumat, de asemenea, mai multe calorii în general, mai ales după cină.


Renunțarea la fumat


Unii oameni se îngrașă inițial când încetează să fumeze produse din tutun, atât pentru că nicotina suprimă apetitul, cât și pentru că simptomele de sevraj pot include stres, care poate duce la supraalimentare. Altii considera ca ramane o perioada obiceiul de a duce regulat mana la gura , in cadrul reflexului hipotalamic format, astfel incat una dinte cele mai populare metode de a abandona fumatul si a nu te ingrasa prea mult este mancatul de seminte de floarea soarelui, crude, care necesita deconjirea "cu dintii" .

Cercetările au arătat că este posbila o creșterea medie în greutate de 1 kilogram în prima lună, după renunțarea la fumat. Majoritatea creșterii în greutate a unei persoane pare să apară în primele 3 luni după renunțarea la fumat, rata creșterii în greutate părând să scadă dupa 6 luni.

Cu toate acestea, modificările de greutate ca urmare a renunțării la fumat pot varia în funcție de persoană. Aceeași cercetare a constatat că 16% dintre oameni au slăbit în primul an de nefumat, în timp ce 13% au luat peste 10 kg. Daca te afli in aceasta situatie,in primul rand felicitari pentru decizie, ai grija sa nu cedezi impulsurilor de a rontai ceva, chiar daca nu ti-este foame, hidrateaza-te si inlocuieste fumatul cu miscare in aer liber.

Efectul yo-yo

Pare  tot mai dificil să slăbești daca ai trecut prin mai multe episoade de  diete care au avut efect yo-yo , insa acest lucru reflecta faptul ca exista o problema la capitolul stil de viata si alimentar, intrucat nu exista diete minune care sa schimbe metabolismul si sa iti permita ca dupa slabire sa mananci orice in orice cantitate. Asadar, este cazul sa identifici care este regimul de alimentatie echilibrat care te ajuta sa te mentii, cat sport ar trebui sa faci, ce alimente sa eviti sau sa le portionezi rational, sau daca nu cumva exista tendinte bulimice care pot fi adresate unui psiholog.

Retine ca situatiile de tip yo-yo si mentalitatea "mai mananc acum ce poftesc si ma apuc de luna viitoare de slabit drastic" pun in pericol aspectul si tonusul pielii, masa musculara, dar si starea organelor interne. Din cauza ca grasimea se acumuleaza si in jurul organelor, pierderea brusca si masiva pot genera ptoza(caderea) rinichilor si ovarelor de exemplu, ducand la  favorizarea unor anumite afectiuni, cum ar fi litiaza renala. Si ficatul si vezica biliara pot suferi in urma acestor procese de slabit masiv, ce favorizeaza litiaza biliara.

 

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

 

În cazul episoadelor de privare de nutrienti apoi consumul lor din abundenta intervin procesele de homeostazie prin care organismul stochează mai multe grăsimi  de  rezervă, pentru a avea o sursa de energie  disponibilă dacă aportul de calorii scade din nou.

În plus, un studiu recent pe animale sugerează că efectul yo-yo poate provoca chiar  un răspuns imunitar în țesutul adipos, ceea ce face pierderea de grăsime mai dificilă.

Afectarea microbiomului

Fenomenul de tip "yo-yo" poate avea repercusiuni si asupra microbiotei  intestinale, intretinuta de o alimentatie variata si constanta in timp. De regula dietele restrictive sunt mai sarace intr-o serie de prebiotice, probiotice si carbohidrati, care dealtfel le intretin dezvoltarea. De aceea daca urmezi un plan de slabire, ai grija sa introduci lactate fermentate, leguminoase si alimnete bogate in fibre solubile si insolubile, pentru portia de dulce sa optezi pentru un fruct sau bucatele de fructe diverse(mar, ananas, para, papaya) si sa iei periodic un suplimnet complex cu probiotice. Un studiu recent a aratat ca introducerea unei cantitati de 100-140 g de iaurt slab, zilnic, integrat in planul alimentar zilnic  a dus la o scadere naturala in greutate dupa doar 3 luni de consum.

Vârsta

La adolescenti, odata cu incetarea cresterii si mentinerea stilului alimentar din copilarie, corelat cu lipsa activitatii fizice- explicata in multe situatii de cresterea volumului de studiu, se poate insoti de o crestere in greutate rapida, cu aparitia dezechilibrelor hormonale, aparitia vergeturilor si accentuarea acneei. De aceea, parintii trebuie sa acorde o atentie sporita acestei perioade ce pot pune in pericol starea de sanatate si stima de sine a adolescentilor. Intrucat pentru adolescenti motivatia de a respecta un regim sanatos de viata poate fi dificil de indus, discutia cu un medic endocrinolog sau nutritionist poate ajuta mult.

Pe de alta parte, in special la femei, inaintarea în vârstă si instalarea menopauzei se pot asocia cu o reducere a metabolismului, daca organismul nu este sustinut prin miscare, o viata activa  si dieta echilibrata. La acest fenomen contribuie, pe langa variatiile hormonale si reducerea masei musculare, dar  și a activității fizice, care au ca rezultat un metabolism mai lent. 

Lipsa activitatii fizice poate fi explicata si de instalarea artrozei odata cu varsta, adica degenerarea articulatiilor ce face ca persoanele mai in varsta sa evite sportul si efortul fizic. La aceasta varsta cel mai indicat este inotul, care preia o parte din greutatea corporala, dar si mersul pe bicicleta si plimbarile in pas usor.

Influențe din timpul etapei gestaționale

Cercetarile au aratat ca femeile care iau in greutate in exces in timpul sarcinii au mai multe sanse sa nască bebeluți mari care devin supraponderali sau obezi în copilărie sau la vârsta adultă. Se considera si ca cei alaptati cu formule si cu greutate peste medie ar suferi de aceasta problema, in viata de adult, insa nu exista studii care sa confirme aceasta ipoteza. De aceea aceasta preocupare a alimentatiei echilibrate trebuie sa inceapa inca din mica copilarie in familiile cu aceste probleme de greutate, potentate si de un stil alimentar neadecvat, stil de gatit sau obiceiuri alimentare. 

În plus, alegerile alimentare ale unei femei însărcinate pot influența dacă copilul ei dezvoltă o problemă de greutate în viitor. Un studiu recent pe animale a constatat că femelele șobolan hrănite cu o dietă bazata pe prajeli, grasimi si alimente prelucrate industrial în timpul gestatiei au dat naștere unor pui cu metabolism mai lent și care au devenit obezi în mai multe momente, de-a lungul vieții. 

Asadar, daca te pregatesti sa devii mama, ai grija la alegerile tale alimentare pentru a nu pune in pericol sanatatea viitorului tau copil  in viata de adult.

Ce poți face pentru a debloca procesul de slăbire

Cercetările arată că unele dintre cele mai bune modalități de a stimula pierderea în greutate includ mancatul la ore fixe, in doua pana la trei mese principale in functie de efortul fizic depus peste zi.

Mesele ar trebui sa descreasca din punct de vedere caloric, generand energie peste zi si eliminand parte din senzatia de frustrare si pofte inopinante. Ziua ar trebui sa inceapa cu un mic dejun variat, care include atat consumul de proteine, alaturi de legume crude sau usor prelucrate termic,  precum si alte surse de fibre solubile si insolubile care promoveaza un tranzit intestinal adecvat. Dimineata este importanta si evitarea carbohidraților procesați care cersc brusc glicemia, determinand variatii de insulina peste zi.

Pranzul trebuie sa fie de asemenea variat si echilibrat, iar pentru o senzatie mai mare de satietate si aport de nutrienti sporit fata de numarul de calorii este bine sa contina o supa sau ciorba, iar la desert o salata simpla de fructe, care poate fi consumat si la o oarecare distanta de pranz, daca depui efort fizic mai tarziu( mergi la sala).

Cina ar fi de preferat sa o iei inainte de ora 19: 00, poate consta intr-o sursa de proteine, vegetale, precum peste la cuptor cu salata verde, ardei si castraveti,  de exemplu,si sa fie urmata de o plimbare in pas alert. La intoacere poti bea un ceai cald sau un iaurt degresat.

Daca simti ca ai nevoie de sprijin in viata de zi cu zi, poti apela in primul rand la un nutritionist; daca insa nu iti permiti din punct de vedere financiar, documenteaza-te cu atentie si poti la diverse grupuri de sprijin idn  comunitățile din mediul virtual, pe diferite platforme precum whatsapp sau  Facebook, unde utilizatorii pot împărtăși sfaturi, retete  și metodele prin care au progresat în procesul de slăbire sau de menținere a greutatii. 

Tine cont ca orice pierdere consolidata poate fi importanta- si doar  5% din greutatea corporală crește sensibilitatea celulara  la insulină,facilitand  pierderea ulterioară de greutate suplimentara si normalizarea glicemiei, cu un rol atat de important in gestionarea senzatiei de foame.

Discuta cu un medic specializat in chirurgie bariatrica pentru a explora posibilitatea temporara sau definitiva de a "micsora " suprafata de absorbtie a nutrientilor, prin inele gastrice, rezectia unei parti a stomacului, gastric banding etc; nu uita insa, ca acest tip de interventii vin la pachet cu o serie de reactii secundare si dezechilibre nutritionale si vitaminice, care trebuie gestionate cu mare atentie si monitorizate activ.

Pana la urma conteaza proportiile trupului, dar si micsorarea in principal, a greutatii abdominale si viscerale, si mai putin cea localizata pe fese sau coapse. Frumusetea ramane in ochii privitorului. Daca ai grija la ce mananci si faci sport, te ingrijesti si te imbraci corespunzator siluetei tale, vei arata si te vei simti cu adevarat mai bine.

Creste progresiv cantitatea de miscare zilnica, sub orice pretext Când vine vorba de sănătate, studiile au arătat că a fi în formă este mai important decât a fi slab. În plus, antrenamentul regulat îți poate oferi multe alte beneficii.

Tine un jurnal alimentar sau descarca o aplicatie de control al greutatii pe telefonul tau, in care sa notezi absolut toate alimentele consumate, dar si tipul de miscare practicat. de multe ori intelgenta artificiala poate sa te ajute mai mult decat crezi, macar in onsteintizarea obiceiurilor care iti saboteaza dieta. 

Dezvoltă o relație mai bună cu alimentele, în loc să ții o dietă strictă, încearcă să alegi alimentele hrănitoare, învață să recunoști senzațiile de foame și de sațietate și să mănânci intuitiv alimente care stii ca nu te ingrasa.

Nu te grăbi să mananci atunci cand simti impulsul de foame, mai ales daca mai ai putin pana la masa principala. Poti bea un ceai, pentru ca de multe ori organsimul confunda setea cu foamea. de regula, dupa cateva minute impulsul poate trece si iti poti urma planul alimentar corect, stabilit cu medicul tau nutritionist.

Pe lângă reducerea stresului și a frustrării, mutarea atenției de la slăbitul in sine  la obiectivul generat de o  sănătate optimă poate duce chiar și la o pierdere naturală în greutate, în timp, mai ales daca analizele de sange arata ca exista dezechilibre generate de excesele din trecut.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie: 

Maintenance of lost weight and long-term management of obesity, 2018, Kevin D. Hall, Ph.D. and  Scott Kahan

Weight loss diet studies: we need help not hype. 2016, Lancet, Yoni Freedhoff , Kevin D Hal

Diets vs. combinations of fat, protein, and carbohydrates, 2009, Karen Roush

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0