Dieta cu ouă: beneficii și riscuri

Dieta cu ouă, cunoscută și sub numele de postul cu ouă (egg fast), este o variantă a dietei keto, care se folosește pentru a trece de un platou - faza de stagnare în cura de slăbire.

Dieta ketogenică este un stil alimentar foarte popular în prezent printre persoanele care vor să piardă în greutate; este săracă în carbohidrați, moderată în proteine și bogată în grăsimi. Această dietă funcționează prin schimbarea modului în care corpul se alimentează singur. 

În mod obișnuit, zaharurile sau glucoza din carbohidrați sunt principala sursă de energie a organismului, dar dacă i se oferă mai puțini carbohidrați, organismul nu are suficientă glucoză pentru toate nevoile sale energetice, așa că eliberează cetone din grăsimile stocate.

Dieta cu ouă este un tip de dietă keto care se urmează timp de câteva zile pentru a depăși o perioadă de stagnare în timpul dietei ketogenice, deci când persoana nu mai reușește să piardă în greutate. Există diverse versiuni ale acestei diete, dar majoritatea se concentrează practic pe consumul mare de ouă, alături de brânză și grăsimi sănătoase, excluzând carbohidrații, inclusiv fructele și legumele.

Deși multe persoane apelează la această dietă, nu există dovezi științifice care să susțină că dieta cu ouă este una sănătoasă pentru pierderea în greutate durabilă și pentru starea generală de sănătate!

Cum se ține dieta cu ouă?

O mulțime de versiuni diferite ale planului de dietă rapidă cu ouă sunt disponibile, dar ideea principală este că acest plan alimentar trebuie urmat doar pentru doar câteva zile, de obicei între două și cinci. Ce presupune dieta?

  • Se mănâncă cel puțin șase ouă întregi în fiecare zi.
  • Se ia o masă pe bază de ou în decurs de jumătate de oră de la trezire.
  • Se ia o masă pe bază de ouă la fiecare trei până la cinci ore, chiar dacă senzația de foame nu este prezentă.
  • Se pun 15 g de unt sau de ulei peste fiecare ou.
  • Se mănâncă până 28 g de brânză grasă cu fiecare ou.

Concret, se pot mânca preparate precum omletă cu brânză, quiche fără crustă, pizza fără blat de făină, salată de ouă, ouă umplute.

E important de reținut că dieta rapidă cu ouă nu conține toate vitaminele și mineralele necesare de care are nevoie organismul. Majoritatea experților spun că modalitatea cea mai bună de a slăbi este prin urmarea unui plan alimentar echilibrat și prin activități fizice zilnice, NU orin diete restrictive pe termen scurt.

Ce beneficii are dieta cu ouă?

Medicii nu au studiat în detaliu dieta cu ouă, deci este greu să vorbim despre beneficiile sale. Oamenii de știință au analizat, totuși, dieta ketogenică și au descoperit că acest plan de alimentație poate ajuta oamenii să slăbească pe termen scurt. Beneficiile pierderii în greutate includ tensiune arterială mai scăzută, colesterol mai mic, sensibilitate mai mare la insulină (aceasta înseamnă că organismul este mai capabil să utilizeze insulina pentru a-și controla nivelul zahărului din sânge).

Urmarea unei diete keto poate fi utilă pentru persoanele cu anumite probleme de sănătate. Medicii au recomandat-o pacienților cu epilepsie, de exemplu, de zeci de ani. În prezent se fac cercetări pentru a se afla dacă dieta s-ar putea dovedi utilă în gestionarea unei varietăți de afecțiuni, cum ar fi diabetul de tip 1 și cel de tip 2.

Ce riscuri are dieta cu ouă?

Persoanele care suferă de anumite boli ar trebui să evite urmarea unei diete ketogenice, inclusiv a dietei cu ouă. Este vorba de pacienții cu boală pancreatică, afecțiuni ale ficatului, probleme cu tiroida, boala vezicii biliare. Nici persoanele cu tulburări alimentare sau cu antecedente de tulburări alimentare nu ar trebui să urmeze aceste regimuri.

De asemenea, trebuie avut în vedere că și pentru persoanele sănătoase există o serie de riscuri posibile pe termen scurt și pe termen lung asociate cu dieta ketogenică și cu dieta pe bază de ouă. Pe termen scurt, cei care țin aceste regimuri pot dezvolta simptome asemănătoare gripei și se pot confrunta cu stomac deranjat, oboseală, ameţeală, probleme cu somnul, constipație. Pe termen lung, pot dezvolta pietre la rinichi, boli de ficat sau ambele.

Având în vedere că dieta keto și cea cu ouă restricționează consumul de fructe și legume, deoarece acestea sunt bogate în carbohidrați, ele pot duce la carențe de vitamine și minerale. O altă problemă a acestor programe alimentare este că sunt foarte bogate în grăsimi saturate. Consumul unor cantități mari de grăsimi saturate poate crește probabilitatea de a dezvolta probleme grave de sănătate, cum ar fi bolile de inimă.

Nu în ultimul rând, dieta cu ouă este extrem de restrictivă în general, ceea ce o poate face mai greu de respectat pentru unii oameni. O altă problemă la fel de gravă este că, deși oamenii care țin dieta keto sau dieta cu ouă pot pierde semnificativ în greutate pe termen scurt, de cele mai multe ori pun la loc kilogramele pierdute după ce renunță la dietă.

Cea mai bună dietă este cea care ajută la slăbire treptată, nu rapidă

Potrivit Centrelor SUA pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (CDC), pierderea treptată în greutate este cel mai sănătos regim și cel mai bun mod de a menține greutatea obținută. Persoanele care sunt într-un program de pierdere în greutate ar trebui să slăbească cel mult 1-2 kilograme pe săptămână, adoptând un stil de viață sănătos continuu, care să includă aportul de alimente sănătoase, cum sunt legumele, fructele, cerealele integrale și proteinele slabe, și consumul redus de zahăr, dulciuri și alimente cu conținut mare de grăsimi saturate. Un astfel de stil de viață este cel bazat pe dieta mediteraneeană, care are în spate multe dovezi științifice. Acestea validează utilitatea dietei nu doar pentru slăbit, ci și pentru menținerea sănătății cardiovasculare și pentru lupta cu boala ficatului gras.

Nu mai puțin important, o greutate optimă se obține și se menține nu doar printr-o alimentație adecvată, ci și prin alte măsuri, cum sunt activitatea fizică regulată (plimbări, yoga, grădinărit, exerciții de forță, exerciții aerobice etc.), prin obținerea unui somn odihnitor, de 7-8 ore pe noapte (nu mai puțin de 6) și prin gestionarea stresului.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Harvard Health Publishing - Ketogenic diet: Is the ultimate low-carb diet good for you?
https://www.health.harvard.edu/blog/ketogenic-diet-is-the-ultimate-low-carb-diet-good-for-you-2017072712089
CDC - Losing Weight
https://www.cdc.gov/healthyweight/losing_weight/index.html


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0