Dieta ketogenică: ce efecte secundare are și cum le previi

Dieta ketogenică este deosebit de populară de câțiva ani, mai ales în rândul persoanelor amatoare de carne sau de grăsimi, în general. Cu toate acestea, anumite persoane care urmează o dietă ketogenică pot suferi de efecte adverse ale regimului, iar printre cele mai frecvente se numără diareea sau alte afecțiuni gastrointestinale. 

În funcție de caz, afecțiunile gastrointestinale pot fi de scurtă durată, ceea ce poate însemna că organismul are nevoie de timp să se acomodeze cu noul regim, însă, uneori, aceste probleme pot fi de cursă lungă și pot ține chiar pe întreaga durată a regimului. Află de ce dieta ketogenică poate da curs tulburărilor gastrointestinale, precum și altor afecțiuni, cum să atenuezi simptomele și când este cazul să mergi la medic. 

Ce este dieta ketogenică?

O dietă ketogenică, sau keto, presupune un regim alimentar bogat în grăsimi, moderat în proteine și foarte scăzut în carbohidrați. În mod normal, corpul uman se folosește de carbohidrați pentru a-I transforma în energia necesară îndeplinirii acțiunilor de zi cu zi. Atunci când aportul de carbohidrați este scăzut, organismal întră într-o stare numită ketoză. În timpul ketozei, corpul descompune depozitele de grăsime pentru a crea molecule numite ketone, pe care le va folosi drept combustibil, în absența carbohidraților. 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Cercetările efectuate pe dieta ketogenică confirmă faptul că poate ajuta în scăderea în greutate, prin accelerarea oxidării grăsimilor. Acest proces de oxidare se referă la descompunerea grăsimii în acizi grași, de către corp. În plus, studiile sugerează că dieta ketogenică poate avea efecte benefice asupra indicelui glicemic și a rezistenței la insulină, factori esențiali în controlul kilogramelor.  Cu toate acestea, este nevoie de studii mai aprofundate și pe termen lung pentru a înțelege cu precizie cum afectează dieta keto sănătatea organismului, în ansamblu. 

În pofida dovezilor existente care sprijină eficacitatea dietei ketogenice, mai multe efecte adverse au fost semnalate, pe parcursul timpului, de către persoane care au adoptat acest regim. Printre acestea se numără:

  • Diaree
  • Constipație
  • Stare de vomă
  • Crampe sau discomfort abdominal

Cauzele afecțiunilor gastrointestinale apărute în urma dietei ketogenice

Așa cum se întâmplă cu orice schimbare alimentară drastică, dieta ketogenică poate avea un impact puternic asupra stomacului și intestinelor, cauzând apariția anumitor afecțiuni gastrointestinale. 
Unele persoane pot avea asemenea probleme pe parcursul întregii diete. Așadar, o persoană care urmează dieta ketogenică trebuie să consume cantități mari de grăsime, animală sau vegetală, și foarte puțini carbohidrați, pentru a ajunge la ketoză. În cazul anumitor persoane, adaptarea la noul regim poate fi o adevărată provocare, mai ales dacă nu sunt obișnuite să consume cantități mari de grăsimi. Pe lângă neadaptare, mai există câteva motive pentru care persoanele aflate la o dietă keto au probleme gastrointestinale. Printre acestea se numără:

Dereglarea microbiomului intestinal

Prin microbiom intestinal se înțelege flora de microbi care trăiesc, în mod natural, în tractul intestinal. Majoritatea dintre aceștia sunt bacterii esențiale pentru menținerea sănătății gastrointestinale, iar unul dintre rolurile acestora este absorbția de nutrienți din alimentele consumate. 

Potrivit unui studiu din 2019, dietele bogate în grăsime pot declanșa un process inflamatoriu la nivelul tractului digestiv, scăderea nivelului de acizi grași sănătoși pentru organism și anumite dereglări nefavorabile în microbiomul gastrointestinal. 

Consumul prea mare de grăsimi

Pentru a descompune depozitele de grăsime, ficatul trebuie să susțină producția biliară. O dietă bogată în grăsimi presupune suprasolicitarea ficatului în acest proces, ceea ce poate da curs unui proces laxativ, prin care materia fecală este împinsă prin tractul digestiv într-un ritm mai alert, ceea ce va duce la diaree. Pe lângă aceasta, dieta bogată în grăsimi și săracă în carbohidrați poate da curs și altor tulburări associate, precum stare de greață sau balonare. 

Îndulcitorii artificiali

Pe parcursul dietei keto, există riscul de consum ridicat de alimente bogate în îndulcitori artificiali sau alcool dulce, pentru a compensa pentru lipsa de carbohidrați. Un exemplu este înlocuirea zahărului din cafea sau ceai cu un îndulcitor artificial, mai sărac în calorii. Cercetările indică faptul că un consum excesiv de anumiți îndulcitori artificiali poate avea efect laxativ, ceea ce va duce, din nou, la diaree. 

Alte reacții adverse associate cu dieta ketogenică

Diareea nu este singurul simptom manifestat de anumite persoane care au ținut dieta ketogenică. Alte simptome includ:

  • Constipație
  • Crampe
  • Flatulență
  • Stare de greață cu sau fără vărsături
  • Dureri abdominale

Sfaturi pentru atenuarea simptomelor

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

În cazul în care urmezi un regim ketogenic și suferi de reacții adverse, poți lua în considerare următoarele sfaturi:

  • Consumă mai multe fibre: acestea pot regla tranzitul intestinal și remedia constipația sau diareea. Legumele verzi, castraveții, broccoli și conopida sunt câteva exemple de alimentele bogate în fibre, care sunt și pretabile dietei keto.
  • Consumă mai puține lactate: acestea pot da curs flatulenței, diareei sau altor tulburări gastrointestinale, mai ales dacă suferi chiar și de un mic grad de intoleranță la lactoză.
  • Ia un supliment hepatic: un supliment hepatic natural, pe bază de turmeric și scorțișoară, poate susține ficatul în producția biliară și, astfel, evita reacțiile adverse cauzate de suprasolicitarea ficatului.
  • Hidratează-te temeinic: consumul de lichide poate ajuta în constipație iar, dacă suferi de diaree, te vei deshidrata mult mai repede, deci ai nevoie de un surplus de apă. Consumă apă din belșug sau băuturi bogate în electroliți, care pot menține hidratarea în organism.
  • Adaugă prebiotice sau probiotice în dietă: un supliment pe bază de probiotice sau prebiotice poate ajuta în susținerea sănătății microbiomului intestinal pe parcursul dietei ketogenice și, astfel, atenua simptomele nedorite.  
  • Redu consumul de îndulcitori artificiali: un consum scăzut de îndulcitori sau de băuturi pe bază de îndulcitori pot remedia o parte din simptomele neplăcute ale dietei ketogenice. 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Medical News Today - Keto diet and possible stomach problems
https://www.medicalnewstoday.com/articles/keto-diarrhea?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=MNT%20Daily%20News&utm_content=2020-06-17&utm_country=RO&utm_hcp=no&apid=32355754
Studiul Effects of Dietary Fat on Gut Microbiota and Faecal Metabolites, and Their Relationship With Cardiometabolic Risk Factors: A 6-month Randomised Controlled-Feeding Trial, publicat în National Library of Medicine, în februarie 2019, autori: Yi Wan, Fenglei Wang, Jihong Yuan, Jie Li, Dandan Jiang, Jingjing Zhang, Hao Li et al.
Link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30782617/

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0