Dieta pentru cei cu hipercolesterolemie (colesterol mare)

Daca ai valori mari ale grasimilor din sange, medicul tau iti poate recomanda sa faci anumite modificari in stilul tau de viata, care te vor ajuta sa reduci colesterolul. De exemplu, pe langa schimbarile pe care trebuie sa le faci in dieta ta, medicul specialist iti va recomanda si sa faci mai multa miscare, sa faci anumite tipuri de exercitii fizice sau sa modifici alte aspecte din viata ta, cum ar fi sa renunti la fumat.

Asa ca astazi ne indreptam atentia spre acele alimente benefice care nu trebuie sa lipseasca din dieta celor cu hipercolesterolemie (valori mari ale colesterolului in sange). Sa nu uitam ca exista multe fructe si legume care au anumite proprietati ce pot contribui la reducerea nivelului colesterolului seric, iar acestea trebuie sa se regaseasca pe lista de cumparaturi a celor cu hipercolesterolemie.

Colesterolul si alimentatia

Un raport amplu de la Harvard Health a identificat 11 alimente care scad colesterolul; acestea au puterea de a reduce in mod activ valorile grasimilor din sange:

  • ovaz (fulgii de ovaz)
  • orzul si cerealele integrale
  • fasolea boabe
  • vinetele si bamele
  • nucile/oleaginoasele
  • uleiul vegetal (de canola, de floarea-soarelui)
  • fructele (in principal merele, strugurii, capsunele si citricele)
  • soia si alimentele pe baza de soia
  • pestele gras (in special somonul, tonul si sardinele)
  • alimentele bogate in fibre.

stop dislipidemie

Prin includerea acestor alimente intr-o dieta echilibrata, vei reusi sa mentii colesterolul sub control.

Retine si ca, daca vei consuma peste si alte alimente care contin acizi grasi Omega-3, acestea te pot ajuta sa iti reduci valorile colesterolului LDL (numit si colesterol "rau"). De exemplu, somonul, macroul si heringul sunt surse bogate in Omega-3. Nucile romanesti, migdalele si semintele de in macinate, dar si avocado contin Omega-3.

Ce mai trebuie sa contina lista de cumparaturi pentru cei cu valori mari ale colesterolului

Atunci cand ti-ai propus sa ai o dieta saraca in colesterol, recomandarile specialistilor arata ca ar fi mai bine sa selectezi cu atentie si sa mananci cateva alimente care au puterea de a reduce nivelul lipoproteinelor cu densitate scazuta (colesterolul LDL), care sunt cunoscute si sub numele de colesterol "rau".

Aceasta a fost si principala idee care a stat la baza unui studiu publicat in 2011, care a prezentat un "portofoliu" ce continea patru alimente despre care studiile au dovedit ca pot sa reduca riscul de boli cardiace si pot sa scada colesterolul.

Aceste alimente sunt:

  • Nucile (alege variantele fara sare, pentru a evita excesul de sodiu: migdale, nuci romanesti si fistic);
  • Proteinele vegetale obtinute fie din alimente pe baza de soia, cum ar fi branza tofu, laptele de soia si alti inlocuitori pentru carne facuti din soia, sau proteinele vegetale din fasolea boabe, din mazare, naut sau linte;
  • Fibrele solubile, cum ar fi cele din fulgii de ovaz, orzul, taratele de psyllium, vinete, bame, mere, portocale sau fructe de padure;
  • Produsele imbogatite cu steroli vegetali sau compusi "asemanatori colesterolului" care se gasesc in fructe, legume, nuci si cereale.

Alte alimente ce scad colesterolul sunt:

  • Ceapa - ar putea avea un rol in prevenirea inflamatiei si in intarirea arterelor, lucru ce poate fi benefic pentru persoanele cu un nivel crescut al colesterolului;
  • Usturoiul - o analiza efectuata pe mai multe studii a determinat ca usturoiul are potentialul de a reduce colesterolul total cu pana la 30 mg/dl;
  • Ciupercile shiitake - un studiu din 2016 din Journal of Nutrition a aratat ca un consum regulat de ciuperci shiitake in cazul rozatoarelor pare sa aiba efecte benefice, reducand colesterolul.
  • Avocado - o ampla analiza efectuata pe 10 studii despre avocado a aratat ca includerea acestui fruct in dieta poate sa scada colesterolul total, lipoproteinele cu densitate mica (colesterolul rau) si trigliceridele.
  • Ardeiul iute - in studiile efectuate pe animale, capsaicina, un compus care se gaseste in ardeii iuti, pare sa aiba un rol in reducerea rigiditatii arterelor, obezitatii, tensiunii arteriale si riscului de accident vascular cerebral.
  • Fructe cat mai aromate - legumele nu sunt singurele care sunt benefice pentru inima ta. Sa nu uitam de fructe, care sunt bogate in vitamine si polifenoli. Despre aceste substante se crede ca au un rol pozitiv in bolile de inima si in diabet. Unele dintre aceste fructe importante sunt: merele, citricele, mango, prunele, perele, strugurii, fructele de padure.

 

Ai probleme cu grasimile in sange, si suferi si de diabet? Completează chestionarul disponibil aici, iar dacă te încadrezi în grupa de risc cardiovascular crescut primești un consult de specialitate GRATUIT!  

 


Sursa foto: shutterstock.com

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0