Daca valoarea colesterolului e mare, ai voie sa mananci lactate, oua, branza si carne?

In cazul in care nu esti sigur daca ouale, carnea si produsele lactate sunt daunatoare in cazul tau, pentru ca ai valoarea colesterolului prea mare, astazi iti vom raspunde la intrebarile pe care le ai in ceea ce priveste alimentatia.

Ai fost recent diagnosticat cu hipercolesterolemie (valoarea colesterolului este prea mare). Acum probabil ca te intrebi daca ar trebui sa elimini complet din alimentatia ta ouale, branza, carnea si produsele lactate. Raspunsul specialistilor: nu neaparat.

Reducerea cantitatii de grasimi nesanatoase pe care le consumi la masa este vitala pentru a scadea valoarea colesterolului, dar nu trebuie sa scapi complet de carne, oua si de produsele lactate pentru a avea un regim alimentar mai "prietenos". Poti include aceste alimente in dieta ta daca respecti cateva reguli simple:

* sa tii cont de modul in care prepari aceste alimente

* sa tii cont de cat de des le mananci

* sa tii cont de cat de des le inlocuiesti cu variante mai sanatoase.

stop dislipidemie

Potrivit Asociatiei Americane a Inimii, aproximativ 75% din colesterol este produs in mod natural in organismul nostru, iar restul de 25% este derivat din alimentele pe care le mancam.

Astfel, colesterolul devine un pericol pentru sanatatea noastra cand o cantitate prea mare este prezenta in sange. Un factor care contribuie la colesterolul LDL prea mare este faptul ca oamenii mananca in mod constant alimente bogate in grasimi saturate, in grasimi trans, in colesterol. Retine, deci, ca acesta este prezent doar in produsele de origine animala, printre care carnea si produsele lactate care nu sunt degresate in totalitate, carnea de pasare etc.

Ouale - prieten sau dusman pentru cei cu hipercolesterolemie?

Pana nu demult, se credea ca ouale nu sunt indicate cand vine vorba despre colesterolul crescut, insa numeroase studii arata ca ouale nu sunt daunatoare. Potrivit specialistilor americani, ouale sunt bogate in antioxidanti, proteine si nutrienti. Ele sunt un aliment foarte bogat, de care nu trebuie sa ne ferim. Un studiu din 2011* a aratat ca un consum regulat de oua poate fi asociat cu un risc redus de boala cardiovasculara si un risc redus de cancer, datorita continutului bogat de antioxidanti. Mai multe studii au aratat si ca ouale pot sa ajute la scaderea tensiunii arteriale.

Dar ce ne spun studiile despre asocierea dintre oua si colesterol? Important este sa consumi oua cu moderatie (mai putin de 4-6 oua pe saptamana). Aceasta cantitate ar putea fi o optiune pentru pacientii cu hipercolesterolemie. O cercetare din 2012** acopera mai multe studii care au aratat ca nu s-a observat ca indivizii care consuma cu moderatie oua ar avea cresteri ale nivelului de colesterol, in comparatie cu persoanele care au eliminat in totalitate ouale din dieta. Retine: secretul este moderatia, asa ca intreaba-ti medicul cate oua ai voie sa consumi intr-o saptamana.

Carnea rosie - o elimini complet sau o mananci mai rar?

Cand creezi un plan alimentar menit sa te ajute sa iti mentii nivelul colesterolului in limitele considerate normale, asta nu inseamna ca trebuie sa elimini in totalitate carnea. Unele tipuri de carne sunt bogate in grasimi saturate, insa ai si unele optiuni de carne mai slaba. Poti sa incluzi, deci, carnea in regimul tau alimentar, doar ca acest lucru depinde de tipul de carne pe care il alegi si de modul in care prepari acest aliment.

Recomandarea medicilor nutritionisti este sa alegi segmente mai slabe de carne si portii mai mici. Iata cateva exemple:

  • carne slaba de vita
  • bucati de carne de porc slaba (fara grasime)
  • carne de miel: segmente de pe pulpa
  • carne de vita tocata, care sa fie in proportie de peste 90% carne macra, deci fara grasimi.

Produsele lactate si branza, doar daca sunt degresate

Consumul de produse lactate are multe beneficii pentru sanatatea noastra, mai ales ca acestea au un continut bogat de calciu, potasiu si vitamina D.

Faptul ca ajungem sa consumam produse lactate nedegresate (bogate in grasimi) poate avea un efect nedorit in ceea ce priveste starea noastra de sanatate, pentru ca acestea cresc valoarea colesterolului LDL ("rau"). Produsele lactate sunt bogate in grasimi saturate si in colesterol, asa ca este indicat sa le inlocuiesti cu optiuni cat mai sarace in grasimi (care sunt mai sanatoase):

  • lapte cu 1% grasime sau lapte degresat
  • branzeturi cu un continut redus de grasime: branza cottage, mozzarella partial degresata, ricotta
  • iaurt degresat sau cu un procent mic de grasime congelat
  • iaurt simplu cu un procent mic de grasime.

 

Retine: ai voie sa mananci mai mult peste gras (somon, pastrav si hering), pentru ca acesta are un continut mare de acizi grasi esentiali Omega 3.

Ai probleme cu grasimile in sange, si suferi si de diabet? Completează chestionarul disponibil aici, iar dacă te încadrezi în grupa de risc cardiovascular crescut primești un consult de specialitate GRATUIT!

 

 

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • * Studiul "Free aromatic amino acids in egg yolk show antioxidant properties", publicat in 2011 in Food Chemistry, autori: Chamila Nimalaratne, Daise Lopes-Lutz, Andreas Schieber, Jianping Wu.
  • ** Studiul "Rethinking dietary cholesterol.", publicat in 2012 in Current Opinion in Clinical Nutrition & Metabolic Care, autor: Fernandez ML.
  • Cleveland Clinic - https://health.clevelandclinic.org/should-i-stop-eating-eggs-to-control-cholesterol-diet-myth-4/

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0