Cum previi un infarct miocardic dupa 50 de ani

Un atac de cord, asa cum mai este denumit infarctul miocardic, are loc cand sangele care circula printr-o sectiune a muschiului inimii (miocardul) este blocat. Acea parte a muschiului inimii incepe sa moara daca fluxul sangvin nu este rapid repus in functiune.

Atacurile de cord sunt, adeseori, rezultatul unei boli arteriale coronariene (numita si cardiopatie ischemica), iar aceste boli apar atunci cand o substanta asemanatoare cu ceara, numita aterom, se depune in arterele coronare sub forma unor placi (numite placi de aterom).

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Specialistii spun ca dupa varsta de 50 de ani poti preveni aceste probleme de sanatate - bolile coronariene si accidentul vascular cerebral (AVC) - daca adopti o serie de modificari in stilul tau de viata.

Tu esti responsabil pentru sanatatea ta

Prioritatea ta numarul 1 ar trebui sa fie intotdeauna sanatatea ta si orice alte afectiuni de care suferi. Daca ai diabet, de exemplu, riscurile tale in privinta bolilor cardiovasculare, bolilor de inima si de AVC sunt crescute.

Asigura-te ca esti informat si ca intelegi riscurile asociate cu varsta ta si cu afectiunile existente, iar asta ar putea insemna ca va trebui sa faci mai multe drumuri pana la cabinetul medicului tau.

Renunta la fumat si incearca sa eviti (pe cat posibil) fumatul pasiv

Stim deja ca exista multe dovezi care arata ca fumatul este cauza principala a unor boli cardiovasculare si a unor forme de cancer. Potrivit British Heart Foundation, fumatul pasiv a doua cauzeaza boli cardiace la nefumatori. Asa ca daca fumezi, ai putea sa ii expui pe cei dragi tie (fara sa iti dai seama) la acest risc.

Pe de alta parte, nicotina produce adrenalina, care face ca inima ta sa bata mai repede si sa "munceasca" si mai mult, cauzand o crestere a tensiunii arteriale.

Fii cu ochii pe alimentatia ta si limiteaza consumul de alimente bogate in colesterol

Alegerile pe care le faci in ce priveste stilul tau de viata merg mana in mana cu o dieta sanatoasa. Un aport mare de calorii, impreuna cu grasimea abdominala (obezitatea) sunt factori de risc majori care se adauga la probabilitatea unei persoane de a suferi de boli de inima sau de a avea un AVC. Si asta pentru ca grasimea abdominala incepe sa se acumuleze in locuri care nu au fost create sa "gazduiasca" grasime - adica in jurul pancreasului, inimii si in preajma altor organe. Acest lucru limiteaza fluxul de oxigen catre aceste organe, facand ca anumite parti din ele sa "moara", ceea ce duce la probleme precum infarctul miocardic.

Alege o dieta care include recomandarile de mai jos, pentru a-ti reduce riscul de boli cardiovasculare si de infarct:

  • Grasimile - este important sa eviti grasimile saturate si grasimile trans si sa incerci sa optezi pentru pestele gras, sa consumi nuci si seminte in locul grasimilor "rele". Acestea iti vor asigura necesarul de grasimi esentiale, cum ar fi acizii grasi Omega-3, care au multe beneficii pentru sanatate.
  • Sarea - se stie ca sarea (clorura de sodiu) creste mult tensiunea arteriala (numita hipertensiune), iar aceasta este un factor de risc.
  • Zaharul - consumul excesiv de zahar ar putea duce la obezitate si la diabet, doua afectiuni care cresc riscul de boli cardiovasculare. Zaharul are multe nume sub care se "ascunde", iar adeseori este numit: sucroza, glucoza, fructoza, maltoza, amidon hidrolizat sau sirop de porumb.
  • Fibrele - o dieta care este bogata in fibre poate sa reduca absorbtia colesterolului LDL (sau colesterolul "rau") in organism. Asta inseamna mai putine depuneri de substante grase in artere.
  • Fructele si legumele: cel mai bun mod ca sa iti asiguri nutrientii necesari, vitaminele, mineralele si antioxidantii de care inima ta are nevoie este sa te asiguri ca mananci din belsug fructe si legume proaspete, in fiecare zi.

Fa miscare in mod regulat si fii cu ochii pe greutatea pe care ti-o arata cantarul

Stii ca obezitatea si grasimea abdominala inseamna multe probleme de sanatate, iar un alt mod de a reduce acesti factori de risc este sa faci mai multa miscare, in fiecare zi. Expertii recomanda cel putin 30 de minute de activitate fizica de intensitate moderata pe zi. Poti merge la sala, la o ora din activitatea ta fizica preferata sau poti face 10.000 de pasi pe zi. Exercitiile fizice te vor ajuta sa iti mentii inima activa si puternica.

Redu consumul de alcool

Unele cercetari spun ca un pahar cu vin rosu pe zi poate fi benefic pentru sanatatea inimii tale, datorita antioxidantilor pe care ii contine. Chiar si asa, cel mai bine este sa limitezi consumul de alcool si sa tii cont de sfatul medicului tau, mai ales daca riscul tau de infarct miocardic este mare.

Mentine tensiunea arteriala la valori cat mai apropiate de cele normale

Hipertensiunea arteriala este considerata de medici un "ucigas tacut", deoarece adeseori este asimptomatica, insa are un efect major asupra sanatatii sistemului cardiovascular. Tensiunea arteriala mare (hipertensiunea) deterioreaza arterele si vasele de sange. Cel mai bine este sa iti mentii tensiunea la un nivel considerat sanatos, sa tii cont de recomandarile medicului tau si sa incerci, pe cat posibil, sa tii stresul sub control si sa limitezi consumul de sare.

Ai suferit un infarct sau un accident vascular si te temi de o recidiva? Valorile mari ale colesterolului favorizeaza riscul de reaparitie a evenimentelor cardiovasculare majore!

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Nu-ti pune viata in pericol! si poti beneficia de un consult de specialitate gratuit!

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0