Consumul de migdale poate creste colesterolul bun (HDL)

Acum ai inca un motiv sa mananci mai multe migdale, mai ales dupa ce oamenii de stiinta au descoperit ca acestea ar putea contribui la imbunatatirea nivelului colesterolului HDL, asa-numitul colesterol bun.

Potrivit cercetatorilor, consumul regulat de migdale ar putea ajuta la cresterea nivelului colesterolului HDL, iar in acelasi timp poate imbunatati modul in care colesterolul este eliminat din corp.

stop dislipidemie

In cadrul unui studiu recent, publicat in "Journal of Nutrition", oamenii de stiinta au comparat nivelurile si functia lipoproteinei de densitate mare (high-density lipoprotein sau colesterolul HDL) in cazul persoanelor care au mancat migdale in fiecare zi cu nivelurile si functia lipoproteinei aceluiasi grup de persoane, cand acestea au mancat o briosa in loc de migdale. Cercetatorii au descoperit ca in timp ce participantii urmau dieta cu migdale, nivelul colesterolului HDL, cat si functionalitatea acestei lipoproteine de densitate mare s-au imbunatatit.

Cum ajuta colesterolul bun

Studiul a fost construit pe cercetari anterioare despre efectele migdalelor asupra dietelor care reduc nivelul colesterolului. Exista multe cercetari ample care arata ca o dieta care contine migdale scade lipoproteinele de densitate mica sau colesterolul LDL (low density lipoproteins), cel care reprezinta un factor de risc major in ceea ce priveste bolile cardiovasculare. Insa pana acum nu se stiau atat de multe despre modul in care migdalele afecteaza colesterolul HDL, cel care este considerat colesterolul bun si care ajuta la scaderea riscului de boli cardiovasculare.

Oamenii de stiinta au vrut sa vada daca migdalele ar putea nu doar sa creasca nivelurile acestei lipoproteine (HDL), ci sa imbunatateasca si functia colesterolului HDL, care functioneaza prin acumularea placilor de colesterol din tesuturi precum arterele si ajuta la transportarea si eliminarea acestui colesterol din corp.

Colesterolul HDL este o lipoproteina foarte mica atunci cand este eliberata in circulatia sangelui. El este precum o punga de gunoi care, treptat, devine tot mai mare si din ce in ce mai sferica, pe masura ce aduna colesterolul din celule si din tesuturi, inainte de a le depozita in ficat, acolo unde vor fi descompuse.

In functie de cat de mult colesterol a colectat aceasta "punga de gunoi", colesterolul HDL este impartit in 5 subcategorii, care variaza de la particule foarte mici, pana la unele mai mari, considerate mai mature. Cercetatorii sperau astfel ca, mancand migdale, va rezulta o cantitate de particule mai mari de colesterol HDL, ceea ce ar insemna o imbunatatire a functiei colesterolului HDL.

In ce a constat "dieta" cu migdale

In cadrul studiului cu o alimentatie controlata, 48 de barbati si femei, cu colesterolul LDL marit, au participat la doua perioade de test, in care au tinut o anumita dieta timp de 6 saptamani. In ambele perioade, dietele participantilor erau identice, cu exceptia unei gustari zilnice. In cadrul dietei cu migdale (ca gustare), participantii au primit 43 de grame de migdale pe zi. In perioada de control, participantii au primit in locul migdalelor o briosa de banane.

La sfarsitul fiecarei perioade de dieta controlata, cercetatorii au masurat nivelurile si functia colesterolului HDL, la fiecare participant in parte. Oamenii de stiinta au comparat apoi rezultatele cu masuratorile de baza, facute participantilor la inceputul studiului.

Cercetatorii au descoperit ca, in comparatie cu dieta de control, dieta cu migdale a crescut colesterolul HDL (atunci cand particulele erau la cea mai mare dimensiune si la cel mai matur stadiu dintre cele 5) cu 19%. In plus, dieta cu migdale a imbunatatit functia colesterolului HDL cu pana la 6,4%, in randul participantilor cu o greutate normala.

Ai probleme cu grasimile in sange, si suferi si de diabet? Completează chestionarul disponibil aici, iar dacă te încadrezi în grupa de risc cardiovascular crescut primești un consult de specialitate GRATUIT!

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0