Colesterolul vara: alimente de sezon care ii reduc valorile

E posibil ca, odata cu temperaturile ridicate ale verii, sa fii tentat sa neglijezi monitorizarea nivelului de colesterol din sange. Este adevarat ca nivelul de colesterol "rau" (LDL) este mai ridicat iarna din varii motive, insa asta nu inseamna ca vara suntem scutiti de problemele de acest gen.

Potrivit unui studiu realizat de cercetatorii brazilieni, colesterolul "rau" are sanse mai mari sa depaseasca valorile normale iarna, pentru ca in sezonul rece adoptam preponderent o dieta bogata in grasimi nesanatoase, facem mai putina miscare si petrecem mai mult timp in casa. Exista, insa, si situatii in care aceste valori nu se schimba odata cu schimbarea de anotimp, ceea ce inseamna ca nivelul de colesterol ramane ridicat si pe parcursul verii.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Mai mult decat atat, gratarele in aer liber, festivalurile cu tematica street food (mancare stradala) ori nuntile din weekenduri pot fi ocazii de a manca nesanatos, ceea ce inseamna ca restrictiile alimentare trebuie pastrate si in timpul verii.

Exista o serie de alimente de sezon care te pot ajuta sa reduci nivelul de colesterol LDL in timpul verii – Iata despre ce alimente este vorba!

Fructe de sezon care reduc colesterolul "rau"

Caisele – nutrientii care se regasesc in caise contribuie la scaderea colesterolului din sange, scazand riscul de afectiuni cardiace.

Zmeura – sursa bogata de fibre care reduc colesterolul, dar si de antioxidanti si de vitamina C, zmeura este benefica pentru persoanele care au colesterolul mare.

Coacazele – coacazele contin un antioxidant puternic denumit pterostilbena, care scade nivelul de colesterol LDL.

Merele – polifenolii, antioxidanti care se ragasesc din plin in mere si in sucul de mere inhiba oxidarea colesterolului LDL. Vara este sezonul merelor, asa ca ar fi ideal sa profiti de merele proaspete care se gasesc din belsug pe tarabele din piete.

 

 

Avocado – bogat in grasimi mononesaturate, avocado este si o sursa excelenta de antioxidanti care previn blocarea arterelor. Continutul de potasiu din avocado ajuta la reglarea tensiunii arteriale.

Legume de sezon care reduc colesterolul "rau"

Sparanghelul – saponinele din sparanghel sunt compusi antioxidanti care au efecte benefice asupra colesterolului si asupra tensiunii arteriale. Consuma sparanghelul gatit la aburi pentru a beneficia din plin de proprietatile sale.

Feniculul – sursa bogata de vitamina C, dar si de fibre dietetice, feniculul reduce nivelul de colesterol "rau" din sange.

Pe timp de vara, este indicat sa consumi alimente preparate cu ulei de masline. Bogat in grasimi mononesaturate, acest ulei are un impact pozitiv asupra colesterolului.

Pentru reducerea colesterolului, ar fi bine sa reduci cantitatea de carne rosie din dieta ta. Poti inlocui carnea rosie cu alternative mai sanatoase, precum pestele gras sau leguminoase. Optiuni sanatoase sunt:

•    macroul, cea mai bogata sursa de acizi grasi Omega-3 cu lant lung, care sunt, de asemenea, importanti pentru sanatatea inimii tale;
•    lintea: este o sursa excelenta de fibre, care au puterea de a reduce nivelul colesterolului. 

Renunta la preparatele de tip fast food, la mancarurile grase si la dulciurile din comert, in special la cele cu crema, si adopta o dieta sanatoasa, bazata pe grasimi sanatoase, legume, fructe, dar si seminte si nuci.

Cum poate colesterolul sa fie bun?

Retine ca unele particule de colesterol HDL (asa-numitul colesterol "bun") scad riscul de infarct miocardic si de accident vascular cerebral (AVC). Unele particule de colesterol HDL actioneaza, totodata, ca un antioxidant. Acest lucru ajuta, pentru ca ele impiedica colesterolul LDL sa fie atacat de radicalii liberi.

Valorile optime ale colesterolului

Un simplu teste de sange, pe care il poti face chiar si vara, te poate ajuta sa afli trei valori importante ale lipidelor din sangele tau. Acest test este cunoscut drept profil lipidic. Valorile sanatoase ale colesterolului sunt asociate cu un risc mai mic de boala coronariana.

Unele recomandari formulate de expertii din domeniu in acest sens pot include:

•    Scaderea nivelului colesterolului LDL - valorile de peste 190 miligrame per decilitru (mg/dl) sunt considerate periculoase.
•    Imbunatatirea nivelului de colesterol "bun" (HDL): valorile apropiate de 60 mg/dl sunt considerate bune, te protejeaza, dar valorile mai mici de 40 mg/dl reprezinta un factor de risc pentru bolile cardiovasculare.
•    Scaderea colesterolului total din sange: de regula, este recomandat sa ai o valoare mai mica de 200 mg/dl a colesterolului total.
•    Scaderea valorilor trigliceridelor: un nivel sub 150 mg/dl este considerat o valoare normala a trigliceridelor.

 

Ai probleme cu grasimile in sange, si suferi si de diabet? Completează , iar dacă te încadrezi în grupa de risc cardiovascular crescut primești un consult de specialitate GRATUIT!

 

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0