Colesterol - Valorile normale (recomandate) in functie de varsta

Cu cât începi mai devreme să faci alegeri sănătoase în ceea ce privește stilul de viață, cu atât mai bine îți va fi pe măsură ce înaintezi în vârstă. Acest lucru este îndeosebi adevărat când vine vorba de colesterolul mare.

Colesterolul este o substanță grasă produsă de corp și care se găsește în anumite alimente. Corpul tău are nevoie de o anumită cantitate de colesterol pentru a funcționa așa cum trebuie, însă dacă există prea mult colesterol în sânge, acest lucru înseamnă un risc mare de a avea un atac de cord sau de a suferi un accident vascular cerebral. Colesterolul în exces care nu este folosit de corpul nostru se depune pe perețîi vaselor de sânge, provocând blocaje.

Colesterolul la adulți

Asociația Americană a Inimii (AHA) recomandă că toți adulțîi să își verifice la fiecare 4-6 ani nivelul colesterolului, începând cu vârstă de 20 de ani, pragul când valoarea colesterolului începe să crească. Pe măsură ce înaintăm în vârstă, nivelul colesterolului tinde să crească. Potrivit "Național Heart, Lung, and Blood Institute", acestea sunt valorile acceptabile, la limita (borderline) și prea mari ale colesterolului și trigliceridelor pentru adulți.

Valori bune ale colesterolului la adulți

Colesterolul total: sub 200 mg/dl

HDL colesterol: 40 mg/dl sau peste această valoare

LDL colesterol: sub 100 mg/dl

Trigliceride: sub 149 mg/dl

Valori la limita (borderline) ale colesterolului la adulți

Colesterolul total: 200-239 mg/dl

LDL colesterol: 130-159 mg/dl

Trigliceride: 150-199 mg/dl

Valori mari ale colesterolului la adulți

Colesterolul total: 240 mg/dl sau peste această valoare

LDL colesterol: 160 mg/dl sau peste această valoare

Trigliceride: 200 mg/dl

Valori (prea) mici ale colesterolului la adulți

HDL colesterol: sub 40 mg/dl

Colesterolul la copii

Următoarele valori sunt nivelurile recomandate ale colesterolului valabile la copii, potrivit Național Institutes of Health (NIH).

Valori bune ale colesterolului la copii

Colesterolul total: 170 mg/dl sau sub această valoare

HDL colesterol: 45 mg/dl sau peste această valoare

LDL colesterol: 110 mg/dl sau sub această valoare

Trigliceride: sub 75 mg/dl la copiii între 0 și 9 ani; mai puțîn de 90 mg/dl la copii cu vârste între 10 și 19 ani;

Valori la limita (borderline) ale colesterolului la copii

Colesterolul total: 170-199 mg/dl

HDL colesterol: 40-45 mg/dl

LDL colesterol: 110-129 mg/dl

Trigliceride: între 75 și 99 mg/dl la copiii între 0 și 9 ani; între 90 și 129 mg/dl la copiii cu vârste între 10 și 19 ani;

Valori mari ale colesterolului la copii

Colesterolul total: 200 mg/dl sau peste această valoare

LDL colesterol: peste 130 mg/dl

Trigliceride:

* 100 mg/dl sau peste această valoare, la copiii între 0 și 9 ani;

* 130 mg/dl sau peste această valoare, la copiii între 10 și 19 ani.

Valori (prea) mici ale colesterolului la copii

HDL colesterol: sub 40 mg/dl

Vești bune pentru cei care au colesterolul mare

Schimbările în ceea ce privește stilul de viață sunt în multe cazuri eficiente, în sensul că te ajută să reduci valorile mari ale colesterolului "rău", ale colesterolului total și ale trigliceridelor. Aceste eforturi pot fi făcute la orice vârstă, așa că ține cont de recomandările noastre! Colesterolul ridicat crește riscul de boli de inimă și atac de cord. Medicamentele te pot ajuta să îți îmbunătățești nivelul colesterolului. Dacă preferi mai întâi să faci schimbări în stilul de viață, încearcă aceste cinci schimbări sănătoase:

Schimbarile in stilul de viata iti pot reduce colesterolul

1. Mănâncă alimente sănătoase pentru inimă

Câteva modificări în dieta ta pot reduce colesterolul și îți pot îmbunătăți sănătatea inimii:

  • Redu grăsimile saturate. Grăsimile saturate, care se găsesc în principal în carnea roșie și în produsele lactate bogate în grăsimi, cresc colesterolul total. Scăderea consumului de grăsimi saturate poate reduce colesterolul cu lipoproteine ​​cu densitate joasă (LDL) - colesterolul „rău”.
  • Elimină grăsimile trans. Grăsimile trans, uneori găsite pe etichetele produselor alimentare ca „ulei vegetal parțial hidrogenat”, sunt adesea folosite în margarine și prăjituri, biscuiți și prăjituri cumpărate din magazin. Grăsimile trans cresc nivelul general de colesterol. Administrația pentru Alimente și Medicamente a interzis utilizarea uleiurilor vegetale parțial hidrogenate pe 1 ianuarie 2021.
  • Mănâncă alimente bogate în acizi grași omega-3. Acizii grași Omega-3 nu afectează colesterolul LDL. Dar au și alte beneficii pentru sănătatea inimii, inclusiv reducerea tensiunii arteriale. Alimentele cu acizi grași omega-3 includ somonul, macroul, heringul, nucile și semințele de in.
  • Creșterea fibrelor solubile. Fibrele solubile pot reduce absorbția colesterolului în sânge. Fibrele solubile se găsesc în alimente precum fulgi de ovăz, fasole, varză de Bruxelles, mere și pere.
  • Adaugă proteine ​​din zer. Proteina din zer, care se găsește în produsele lactate, poate explica multe dintre beneficiile pentru sănătate atribuite lactatelor. Studiile au arătat că proteina din zer administrată ca supliment scade atât colesterolul LDL, cât și colesterolul total, precum și tensiunea arterială.

2. Fă sport în majoritatea zilelor săptămânii și intensifică activitatea fizică

  • Exercițiile fizice pot îmbunătăți nivelul colesterolului. Activitatea fizică moderată poate ajuta la creșterea colesterolului cu lipoproteine ​​de înaltă densitate (HDL), colesterolul „bun”. Cu acordul medicului, fă până la cel puțin 30 de minute de exerciții fizice de cinci ori pe săptămână sau activitate aerobă viguroasă timp de 20 de minute de trei ori pe săptămână.
  • Adăugarea de activitate fizică, chiar și la intervale scurte de mai multe ori pe zi, te poate ajuta să începi să pierzi în greutate. Poți să faci o plimbare rapidă în timpul prânzului, să mergi cu bicicleta la serviciu sau să practici un sport preferat. 
  • Pentru a rămâne motivat, ia în considerare găsirea unui prieten pasionat de sport sau alăturarea la un grup de exerciții.

3. Renunță la fumat

Renunțarea la fumat îți îmbunătățește nivelul de colesterol HDL. Beneficiile apar rapid:

  • În 20 de minute de la renunțare, tensiunea arterială și ritmul inimii își revin după creșterea indusă de țigară
  • În decurs de trei luni de la renunțare, circulația sângelui și funcția pulmonară încep să se îmbunătățească
  • În decurs de un an de la renunțare, riscul de apariție a bolilor de inimă este la jumătate față de cel al unui fumător

4. Pierzi in greutate, dacă trebuie

Chiar și câteva kilograme în plus contribuie la creșterea colesterolului. Micile schimbări se adună și au efecte benefice. Dacă bei băuturi dulci, treci la apă plată. Poți mânca ocazional floricele de porumb sau covrigei, dar ține evidența caloriilor. Dacă ai poftă de ceva dulce, încearcă șerbetul sau bomboanele fără zahăr. Caută modalități de a încorpora mai multă activitate în rutina zilnică, cum ar fi să folosești scările în loc să iei liftul sau să parchezi mai departe de birou. Fă plimbări scurte în pauzele de lucru!

5. Bea alcool doar cu moderație

Consumul moderat de alcool a fost asociat cu niveluri mai ridicate de colesterol HDL - dar beneficiile nu sunt suficient de puternice pentru a recomanda alcool pentru oricine nu bea deja. Dacă bei alcool, fă-o cu moderație. Pentru adulții sănătoși, asta înseamnă până la o băutură pe zi pentru femeile de toate vârstele și bărbații cu vârsta peste 65 de ani și până la două pahare pe zi pentru bărbații cu vârsta de 65 de ani și mai tineri. Prea mult alcool poate duce la probleme grave de sănătate, inclusiv hipertensiune arterială, insuficiență cardiacă și accident vascular cerebral.

6. Dacă schimbările în stilul de viață nu sunt suficiente...

Uneori, schimbările unui stil de viață sănătos nu sunt suficiente pentru a scădea nivelul colesterolului. Dacă medicul îți recomandă medicamente pentru a te ajuta scazi colesterolul, ia-le așa cum ți-a fost prescris, în timp ce îți continui modificările în stilul de viață. Schimbările stilului de viață te pot ajuta să menții doza scăzută de medicamente.

Ce suplimente sunt indicate în cazul adulților care au colesterolul total mare și trigliceridele mărite

Studiile arată că anumite extrase ori substanțe active din unele alimente au efecte benefice, în sensul că pot reduce valoarea colesterolului. Două dintre aceste substanțe sunt acidul eicosapentaenoic sau EPA (un tip de acid gras Omega 3) și monacolina K, o substanță extrasă din drojdia de orez roșu japonez. Este important, înainte de toate, să reținem care este diferența dintre colesterol și trigliceride, pentru că și rolul suplimentelor este diferit - unele substanțe reduc trigliceridele, pe când alte extracte reduc valoarea colesterolului.

Trigliceridele și colesterolul (lipoproteinele) sunt tipuri diferite de lipide care circulă în sângele nostru. Trigliceridele stochează sau păstrează caloriile nefolosite de organism și îi furnizează corpului energie, pe când colesterolul este folosit pentru a "contrui", a produce celule și anumiți hormoni. Trigliceridele mărite pot contribui la rigidizarea arterelor sau la îngroșarea pereților arterelor (arterioscleroză), ceea ce crește riscul de atac cerebral, infarct miocardic și boală cardiovasculară. Valorile extrem de mari ale trigliceridelor pot cauza, totodată, inflamația acută a pancreasului (pancreatita).

Omega 3 sub formă de EPA, acidul eicosapentaenoic

Un studiu1 recent a analizat efectele unor esteri etilici ai EPA (este vorba de o formă înalt purificată a EPA, un tip de acid gras Omega 3) în raport cu valorile trigliceridelor și alți parametri aterogenici și inflamatori. Studiul a avut în vedere, în total, 215 femei cu valorile trigliceridelor cuprinse între 200 și 2000 mg/dl, care au fost implicate într-un studiu controlat, pe o perioada de 12 săptămâni. Doză de EPA înalt purificată de 4 grame pe zi a redus semnificativ valorile trigliceridelor de la începutul studiului și până la săptămâna a 12-a de cercetare, în comparație cu substanță placebo folosită de cercetători, fără că EPA să crească nivelul lipoproteinelor cu densitate mică (numite și colesterol LDL).

Ameliorări semnificative au fost observate de oamenii de știință și în cazul colesterolului non-HDL și în cazul valorilor colesterolului total la participantele care au luat doză zilnică de EPA de 4 grame. Cercetătorii au observat creșteri semnificative de peste 500% în ceea ce privește nivelul de acid eicosapentaenoic în plasmă și în eritrocite (globulele roșii ale sângelui). Totodată, formă înalt purificată a EPA a fost bine tolerată de femeile cu hipertrigliceridemie.

Monacolina K

O altă substanță care face parte din grupul celor care reduc colesterolul și trigliceridele este monacolina K, din drojdia de orez roșu. În ultimii ani, atenția cercetătorilor s-a îndreptat în direcția corectării dislipidemiilor prin folosirea suplimentelor alimentare, iar un astfel de supliment - cu un extract din drojdia de orez roșu - a arătat rezultate îmbucurătoare.

Drojdia de orez roșu (Monascus purpureus) este o terapie alternativă pentru hiperlipidemie, spun oamenii de știință. Suplimentele cu acest tip de drojdie conțîn în mod natural monacolina K. Acest tip de monacolina este un ingredient activ despre care se știe că se găsește și în statinele pe baza de prescripție medicală, ele fiind o clasa de medicamente folosite tratamentul valorilor mari ale colesterolului.

Un studiu2 din 2018 a comparat două suplimente alimentare care conțineau monacolina K, pentru a vedea care este efectul acestei substanțe în ceea ce privește scăderea nivelului colesterolului LDL, la pacienții cu hipercolesterolemie ușoară spre moderată. Studiul controlat și randomizat a avut în vedere 20 de persoane cu vârste între 18 și 75 de ani, cu valori serice ale colesterolului LDL cuprinse între 130 și 180 mg/dl. Pacienții au primit două suplimente alimentare diferite, ambele conțînând 10 mg de monacolina K, pe care le-au luat pe o perioada de 8 săptămâni fiecare, cu o perioada de 4 săptămâni între cele două cure. Rezultatele au arătat că ambele suplimente au redus valoarea colesterolului LDL, cu până la 23,3% și, respectiv, cu până la 25,6%.

În medie, colesterolul LDL s-a redus cu 24,4 mg/dl și, respectiv, cu 40,1 mg/dl în timpul tratamentului cu cele două suplimente diferite. Colesterolul total a scăzut semnificativ, au observat cercetătorii, în timpul fiecărei perioade de tratament. În plus, și valoarea trigliceridelor s-a diminuat în urmă folosirii unuia dintre suplimentele cu monacolina K. Rezultatele au confirmat că monacolina K are proprietăți semnificative în ceea ce privește scăderea valorii LDL-colesterolului.

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0