Colesterol mărit la tinerețe, risc de probleme cardiace la vârsta a doua [studiu]

A avea colesterolul crescut în timpul adolescenței sau al tinereții (până în 30 de ani) crește riscul unei persoane de a face un atac de cord, un accident vascular cerebral sau alte evenimente cardiovasculare la vârsta mijlocie.

Un studiu¹ realizat de cercetătorii de la Școala de Medicină a Universității din Maryland sugerează că un colesterol crescut în timpul adolescenței și în jurul vârstei de 20 de ani crește riscul de atac de cord, accident vascular cerebral sau alte evenimente cardiovasculare la vârsta mijlocie. Mai mult, acest risc crescut persistă chiar și la cei care au reușit să își coboare colesterolului la un nivel sănătos înainte de a ajunge la 40 de ani. 

Cercetarea vine în sprijinul medicilor care au un motiv în plus pentru a interveni mai din timp pentru a trata nivelurile ridicate de lipoproteine cu densitate scăzută (LDL), așa-numitul tip de colesterol „rău”, susțin autorii studiului. De asemenea, lucrarea oferă îndrumări pentru viitoarele studii de intervenție care vizează stoparea epidemiei mondiale de boli cardiace și accident vascular cerebral.

Colesterolul rău (LDL) crescut în adolescență are efecte negative la maturitate

Cercetarea de față s-a bazat pe datele din Studiul de dezvoltare a riscului arterei coronariane la adulții tineri (CARDIA). Acest studiu în derulare, finanțat de Institutul Național al Inimii, Plămânilor și Sângelui, a început în urmă cu 35 de ani, recrutând 5.000 de tineri adulți cu vârste cuprinse între 18 și 30 de ani. De atunci, a urmărit această cohortă pentru a înțelege modul în care caracteristicile individuale, stilul de viață și factorii de mediu contribuie la dezvoltarea bolilor cardiovasculare mai târziu în viață.

Astfel, oamenii de știință au descoperit că a avea un nivel crescut de colesterol LDL la o vârstă fragedă sporește riscul de a dezvolta boli de inimă mai târziu, iar acest risc crescut persistă chiar și la cei care au reușit să își scadă ulterior nivelul de LDL. De exemplu, două persoane cu același nivel de colesterol la vârsta de 40 de ani pot avea riscuri foarte diferite de a avea un atac de cord sau un accident vascular cerebral (persoana care avea colesterol mai mare în adolescență fiind mai susceptibilă la boli cardiovasculare).

Deteriorarea arterelor care are loc mai devreme în viață poate fi ireversibilă și pare a fi cumulativă, afirmă savanții. Din acest motiv, medicii ar putea dori să ia în considerare prescrierea modificărilor stilului de viață și, de asemenea, medicamente pentru scăderea nivelului ridicat de colesterol LDL la adulții tineri, în scopul de a preveni problemele ulterioare.

Pentru desfășurarea acestui studiu, cercetătorii au folosit modele matematice complexe pentru a înțelege cum crește riscul cardiovascular (de infarct miocardic, accident vascular cerebral, blocaje ale vaselor de sânge și deces cauzat de boli cardiovasculare) odată cu creșterea „expunerii” cumulative la colesterolul LDL pe o medie de 22 de ani. Ei au descoperit că, cu cât suprafața de sub „curba LDL” (cea care a măsurat timpul de expunere și nivelul colesterolului LDL în timp) era mai mare, cu atât participanții la studiu erau mai susceptibili să treacă printr-un eveniment cardiovascular major.

Ce mai este interesant și important, spun oamenii de știință, este și constatarea că nu doar zona de sub curbă a reprezentat diferența de risc, ci și timpul de expunere. Acest lucru subliniază importanța screening-urilor regulate ale colesterolului începând cu vârsta adultă timpurie, pentru a ajuta la reducerea acestui timp de expunere ridicată.

Deși instituțiile medicale înțeleg importanța gestionării nivelurilor ridicate de colesterol LDL pentru a reduce riscul de boli cardiace, există un consens slab cu privire la cât de agresiv ar trebui să se intervină la adulții tineri care ar putea să nu sufere un atac de cord sau un accident vascular cerebral timp de zeci de ani. 

Liniile directoare actuale ale Colegiului American de Cardiologie în materie de gestionare a colesterolului recomandă utilizarea măsurilor legate de stilul de viață pentru a reduce nivelurile ridicate de LDL în timpul adolescenței. Aceste măsuri includ exerciții fizice, menținerea unui indice normal de masă corporală și urmarea unei diete sănătoase cu conținut scăzut de grăsimi animale saturate. 

Liniile directoare le recomandă medicilor să ia în considerare prescrierea medicamentelor care scad colesterolul, cum ar fi statinele, pentru a preveni bolile de inimă la acele vârste cuprinse între 20 și 39 de ani, pentru persoanele care au niveluri crescute de colesterol, mai ales dacă au un istoric familial de boală cardiacă cu debut precoce.

Autorii studiului concluzionează că bolile cardiace rămân cel mai mare criminal la nivel mondial, iar această nouă descoperire oferă o modalitate potențială de a salva mai multe vieți, iar comunitatea medicală ar trebui să țină cont de aceste dovezi importante.

Cum scazi colesterolul mărit prin modificările stilului de viață?

Adoptă o alimentație sănătoasă pentru inimă. Un plan alimentar favorabil sănătății cardiovasculare presupune limitarea cantității de grăsimi saturate și trans pe care le consumi. Ideal este să mănânci suficiente calorii pentru a rămâne la o greutate normală și a evita îngrășarea. Dieta bună pentru inimă include o varietate de alimente nutritive, inclusiv fructe, legume, cereale și produse integrale (pâine integrală, paste integrale, orez brun) și carne slabă. Poți încerca, de asemenea, și un supliment alimentar pe bază de drojdie de orez roșu și astaxantină, care ajută la menținerea unui nivel sănătos al colesterolului.

Încearcă să ajungi la o greutate normală. Dacă ești supraponderal sau obez, pierderea în greutate poate ajuta la scăderea colesterolului rău LDL. Acest lucru este deosebit de important pentru persoanele care au sindrom metabolic (grup de factori de risc care include niveluri ridicate de trigliceride, niveluri scăzute de colesterol bun HDL și kilograme în exces cu o talie extrem de îngroșată - mai mult de 101 de cm în cazul bărbaților și mai mult de 88 de cm pentru femei).

Nu fugi de activitatea fizică. Toată lumea ar trebui să facă mișcare regulată (30 de minute în majoritatea zilelor, dacă nu chiar în toate), indiferent de starea de sănătate - deci chiar și persoanele sănătoase.

Gestionează stresul. Cercetările au arătat că stresul cronic poate crește colesterolul LDL și poate scădea colesterolul HDL.

Evită fumatul sau renunță la acest viciu. Renunțarea la fumat poate crește colesterolul bun HDL. Acesta ajută la eliminarea colesterolului LDL din artere.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Journal of The American College of Cardiology - Time Course of LDL Cholesterol Exposure and Cardiovascular Disease Event Risk
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S073510972036232X?via%3Dihub
1. Studiul „Time Course of LDL Cholesterol Exposure and Cardiovascular Disease Event Risk”, apărut în Journal of the American College of Cardiology (2020). DOI: 10.1016/j.jacc.2020.07.059, autori: Michael J. Domanski et al.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0