Anumiti nutrienti din alimente au fost asociati cu riscul de formare de cheaguri de sange

Conform unui studiu, un nutrient din carne și ouă ar putea, în combinație cu bacteriile din intestine, să crească predispoziția de formare a cheagurilor de sânge. Nutrientul respectiv se numește colină. 

Oamenii de știință au constatat acest lucru după ce 18 voluntari sănătoși au luat suplimente de colină, care au mărit semnificativ producția unei substanțe chimice cunoscută că TMAO (trimetilamina n-oxid). La rândul său, aceasta a mărit tendința de coagulare a celulelor sangvine. Dar cercetătorii au mai descoperit și că aspirina poate reduce riscul respectiv. 

Producția de trimetilamina n-oxid (TMAO) crește din cauza colinei

Colina se regăsește în numeroase alimente, cea mai mare concentrație fiind în produsele de origine animală, precum gălbenușurile, carnea de vită și carnea de pui.

TMAO este prescurtarea pentru trimetilamina n-oxid și este produsă atunci când bacteriile intestinale digera colina și alte câteva substanțe. Studiile anterioare au asociat nivelul ridicat de TMAO din sânge cu riscul ridicat de formare de cheaguri de sânge, atac de cord și accident vascular cerebral, a precizat dr. Stanley Hazen, principalul cercetător din cadrul studiului. Aceste constatări, a mai spus acesta, reprezintă primele dovezi directe ale faptului că producția de TMAO din stomac crește din cauza colinei, ceea ce ulterior, duce la formarea de trombocite (tip de celule sangvine), predispuse la formarea de cheaguri de sânge.

Cercetătorii au studiat efectele suplimentelor de colină

Hazen susține că, împreună cu colegii de la Clinica Cleveland, a încercat să izoleze efectele colinei asupra nivelului de TMAO și funcționării trombocitelor persoanelor. Prin urmare, au studiat suplimentele de colină.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

18 adulți sănătoși, 10 carnivori și 8 vegetarieni, au luat suplimente de colină timp de două luni. Doză zilnică de suplimente a fost de 450 de miligrame de colină, aproximativ cantitatea care se găsește în două sau trei ouă, a precizat Hazen.

După o lună, s-a constatat că suplimentele au mărit de 10 ori nivelul de TMAO al participanților. Iar analizele de sânge au arătat că trombocitele acestora erau mai predispuse la formarea de cheaguri de sânge. „Acest studiu ne oferă indicii cu privire la unul dintre mecanismele prin care TMAO ar putea contribui la apariția bolilor cardiovasculare” a spus dr. J. David Spence. Spence, care nu a participat la studiu, conduce Centrul de Cercetare privind Ateroscleroza și Prevenirea Accidentelor vasculare cerebrale al Universității Western din London, Ontario, Canada.

În cazul participanților sănătoși, a mai spus Spence, creșterea nivelului de TMAO provocat de colină ar putea să nu fie îngrijorător. Dar a adăugat că ar putea să reprezinte motiv de îngrijorare pentru persoanele cu risc ridicat de boli cardiace sau accident vascular cerebral. Spence le recomandă acestora limitarea consumului de gălbenușuri de ou, carne de vită și de alte alimente bogate în colină. Hazen a avut recomandări similare. „Nu trebuie să deveniți vegetarian” a precizat acesta. „Dar ați putea încerca să consumați mai multe alimente de origine vegetală și mai multe feluri de mâncare vegetariene".

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

A mai sugerat și dieta mediteraneană, bogată în ulei de măsline, legume și pește. Într-un studiu anterior, a mai spus Hazen, echipa sa a descoperit că un component al uleiului de măsline pare să blocheze formarea de TMAO. Noul studiu a arătat că există un alt component care ar putea să echilibreze nivelul de TMAO: o doză mică de aspirină.

Aspirina reduce creșterea nivelului de TMAO 

În cadrul unui alt studiu, participanții au luat 85 de miligrame de aspirină pe zi, pe lângă suplimentele de colină. Acest lucru a diminuat creșterea nivelului de TMAO și schimbarea activității trombocitelor. Medicii prescriu deja doze mici de aspirină anumitor persoane care se confruntă cu riscul de boli cardiace și accident vascular cerebral. Este posibil, a ținut să precizeze Hazen, că efectele aspirinei asupra nivelului de TMAO să fie unul din motivele pentru care scade riscul de apariție a problemelor cardiovasculare. Studiul actual este restrâns și preliminar. Dar trebuie menționat că „microbiomul” intestinal joacă un rol cheie în bolile cardiovasculare, a declarat Spence.

O parte a riscului este asociată și cu microbiomul intestinal 

„Microbiomul” reprezintă trilioanele de bacterii care trăiesc în intestine. Spence susține că cercetătorii încep să înțeleagă modul în care bacteriile din intestine și produsele lor secundare afectează sistemul cardiovascular. Dar sperăm să descoperim echilibrul bacteriilor din intestine care contribuie la sănătatea cardiovasculară și posibilitatea administrării de suplimente de probiotice („bacterii bune”) pentru tratarea persoanelor care se confruntă cu un risc ridicat de boli cardiace sau accident vascular cerebral.

Spence a mai adăugat că laboratorul sau lucrează exact la acest lucru. Bineînțeles că există mulți alți factori asociați cu riscul de boli cardiace, de la vârstă, hipertensiune arterială la diabet și fumat, a mai subliniat Hazen. „Suntem de părere că o parte a riscului este asociată cu microbiomul intestinal” a spus acesta. Hazen împreună cu un alt coleg au raportat că anumite companii aplică prețuri extrem de mari cu privire la „diagnosticele și terapia bolilor cardiovasculare”. Cleveland HeartLab a lansat recent un test de măsurare a nivelului de TMAO.

Dieta mediteraneana scade riscul de cheaguri

Cum să mănânci pentru a reduce riscul de accident vascular cerebral

Există mai multe moduri de a mânca dacă scopul tău este reducerea riscului de accident vascular cerebral. Poți atinge acest obiectiv cu o dietă pe bază de plante sau cu o dietă care include proteine ​​animale, conform recomandărilor Asociației Americane a Inimii (AHA). Pentru prevenirea accidentului vascular cerebral, o dietă sănătoasă poate include aceste lucruri, conform AHA:

  • O varietate de fructe și legume
  • Cereale integrale
  • Produse lactate cu conținut scăzut de grăsimi
  • Păsări și pește fără piele
  • Nuci și leguminoase
  • Uleiuri vegetale, cum ar fi uleiul de măsline, porumb, arahide sau rapiță

În același timp, AHA recomandă limitarea sau evitarea următoarelor lucruri:

  • Alimente și băuturi bogate în calorii și sărace în nutrienți
  • Grăsimi saturate și trans
  • Sodiu

Un nou studiu arată că dietele pe bază de plante reduc riscul de AVC

Dieta sănătoasă pe bază de plante, care a fost asociată cu un risc mai mic de accident vascular cerebral în studiul actual pare să îndeplinească aceste criterii, spune Vandana Sheth, practician privat în nutriție din Los Angeles și autorul cărții My Indian Table: Quick & Tasty.

Alte diete care includ pește, carne de pasăre și carne slabă pot fi, de asemenea, potrivite, spune Sheth, care nu a fost implicat în studiul actual. Două exemple sunt dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) și o dietă în stil mediteranean. Ambele diete pun accentul pe consumul de fructe, legume, cereale integrale, uleiuri vegetale, nuci, pește și carne de pasăre și limitează consumul de carne roșie, zaharuri adăugate și sare.

Dieta DASH și cele mediteraneene sunt potrivite pentru cei cu risc de accident vascular cerebral

Sheth explică: „În timp ce studiul actual a constatat în primul rând că o dietă sănătoasă pe bază de plante a fost asociată semnificativ cu un risc total mai scăzut de accident vascular cerebral, studiile anterioare au arătat că un model de alimentație DASH sau mediteranean poate fi asociat cu un risc mai scăzut de accident vascular cerebral”.

Dacă nu ești pregătit să elimini complet carnea din dieta ta, poți mânca în continuare într-un mod care reduce riscul de accident vascular cerebral, adaugă Sheth.

Făcând mici modificări în dietă, cum ar fi creșterea aportului de fructe, legume sau cereale integrale cu trei porții pe zi și scăderea aportului de cereale rafinate, zaharuri adăugate sau carne roșie la  două porții pe zi, poți reduce riscul de accident vascular cerebral.

 

Sursă foto: Shutterstock

Bibliografie:

Studiul ”Quality of Plant-Based Diet and Risk of Total, Ischemic, and Hemorrhagic Stroke” - https://n.neurology.org/content/96/15/e1940 (publicat în martie 2021 în Neurology)

Recomandările Asociației Americane a Inimii - https://www.stroke.org/en/healthy-living/healthy-eating/eat-smart/nutrition-basics/aha-diet-and-lifestyle-recommendations

https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/plant-based-diet-tied-to-lower-stroke-risk-but-only-if-you-stick-to-healthy-foods/

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Te-ar mai putea interesa și...

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0