Transpirația nocturnă în timpul menstruației: cauze și soluții

Transpirațiile nocturne în timpul menstruației pot fi un simptom normal al fluctuațiilor hormonale. Dar dacă sunt însoțite de orice alte simptome neobișnuite, cel mai bine este să discuți cu medicul pentru a exclude orice posibile cauze subiacente.

Mai sunt cunoscute si sub numele de bufeuri, asociate in principal menopauzei, insa pot aparea si asociate menstruatiei.  sunt senzații de căldură cu debut brusc, spontan și episodic, resimțite de obicei pe piept, gât și față, urmate imediat de un focar de transpirație.

Sunt extrem de deranjante si reprezinta cel mai frecvent motiv pentru care femeile caută îngrijiri medicale în perioada de perimenopauză, mai ales dacă simptomele afectează calitatea vieții.Debutul bufeurilor poate fi asociat cu transpirație, palpitații, dureri de cap, slăbiciune, oboseală, leșin și anxietate și pot fi declanșate de medii calde, băuturi calde sau stres emoțional. Alteori, apar din senin. Bufeurile sunt variabile în ceea ce privește durata, severitatea și frecvența. Frecvența și severitatea pot crește în timpul tranziției la menopauză și pot atinge vârful la aproximativ un an după ultima perioadă menstruală.  Ele pot persista timp de șase luni până la câțiva ani, de obicei scăzând în frecvență și intensitate în timp, după ultima perioadă menstruală.În medie, durează mai puțin de cinci minute. Frecvența medie variază de la 10 ori pe zi la de câteva ori pe săptămână. Durata medie este de 1,2 ani

Transpirațiile nocturne apar atunci când vasele de sânge se dilata, determinând creșterea fluxului sangvin, și apoi se contractă. Acest lucru provoacă un val brusc de căldură care se răspândește în tot corpul și este urmat de transpirație, înroșirea pielii și bătăi rapide ale inimii. Adesea, transpirația nocturnă este urmată de senzația de frig.

Pentru unele femei, transpirațiile nocturne pot apărea în timpul menstruației. Acest lucru poate fi mai des întâlnit sau poate să se întâmple pentru prima dată, pe măsură ce te apropii de perimenopauză.

De ce transpiri în timpul menstruației

Transpirațiile nocturne apar adesea în cazul sindromului premenstrual (PMS), deși pot apărea și după începerea menstruației.

Modificările nivelului de estrogen și progesteron pot contribui la simptomele sindromului premenstrual, inclusiv bufeurile și transpirațiile nocturne. Pe măsură ce nivelul de progesteron crește, nivelul de estrogen scade. Această scădere îți poate afecta hipotalamusul, partea a creierului care îți controlează temperatura internă a corpului. Drept urmare, creierul tău poate răspunde mai ușor chiar și la schimbările ușoare de temperatură și poate trimite semnale care îi spun corpului să se răcorească prin transpirație, chiar dacă nu este necesar.

 Modificările fiziologice care însoțesc simptomele vasomotorii nu sunt clare, dar există mai multe ipoteze despre mecanismul de acțiune. Diferiți hormoni și neurotransmițători modulează simptomele vasomotorii, cel mai important, estrogenul. Scaderea estrogenului ovarian este mecanismul inițial care duce la bufeuri. Noradrenalina și serotonina au, de asemenea, un rol în defectul de termoreglare cu simptomele vasomotorii. Vasodilatația periferică are loc, crescând până la 10 până la 15 grade C în degetele de la mâini și de la picioare.De asemenea, apare o creștere a tensiunii arteriale sistolice și a frecvenței cardiace

Perimenopauza poate fi devină pentru transpirațiile nocturne?

Dacă ai bufeuri noaptea, dar nu ai ajuns la menopauză, s-ar putea să te apropii de perimenopauză, adică de perioada de dinaintea menopauzei.

Perimenopauza are loc, de obicei, între 40 și 50 de ani. Este etapa de tranziție înainte de menopauză. O femeie a ajuns la menopauză când nu a avut menstruație timp de 12 luni la rând.

Vârsta medie a menopauzei este de 51 de ani. De fapt, transpirațiile nocturne sunt adesea unul dintre primele semne că te apropii de menopauză.

Ar putea fi menopauza preoce?

Insuficiența ovariană primară (POI) implică simptome ale menopauzei care apar înainte de vârsta de 40 de ani. În trecut, această afecțiune era numită menopauză prematură sau insuficiență ovariană.

De atunci, experții în sănătate au găsit dovezi care sugerează că ovarele ar putea funcționa în continuare, deși ar exista această afecțiune de insuficiență ovariană primară.

Simptomele specifice în caz de menopauză prematură includ:

•    menstruații rare, neregulate sau deloc;
•    transpirații nocturne și bufeuri;
•    modificări ale dispoziției sau ale capacității de concentrare;
•    scăderea interesului pentru sex;
•    uscăciunea vaginală;
•    durere în timpul sexului.

Insuficiența ovariană primară poate crește riscul de apariție a bolilor de inimă și a fracturilor osoase.

De asemenea, această afecțiune duce, de regulă, la infertilitate, așa că este important să îți consulți medicul cât mai curând, dacă ai simptome, cu atât mai mult în cazul în care îți dorești să rămâi însărcinată în viitor.

Alte cauze transpirații nocturne

Transpirațiile în timpul nopții pot avea o serie de cauze, altele decât problemele hormonale.

Dacă, uneori, te confrunți cu transpirații nocturne în afara menstruației, acestea ar putea fi un simptom pentru:

•    răceală, gripă, febră;
•    apnee obstructivă în de somn;
•    infecții bacteriene, inclusiv endocardită (inflamația mucoasei interioare a inimii), osteomielita (inflamația osului/măduvei osoase), abces piogen (puroi în ficat);
•    boli infecțioase, inclusiv tuberculoza, HIV;
•    boli hormonale, inclusiv tiroida hiperactivă, diabet, tumori endocrine
•    boala de reflux gastroesofagian;
•    anxietate/stres/atacuri de panică;
•    hiperhidroză (corpul produce prea multă transpirație fără nicio cauză medicală cunoscută)
•    tulburări neurologice, inclusiv neuropatie autonomă (lezarea nervilor autonomi), siringomielie (chist în măduva spinării), accident vascular cerebral;
•    alcool, inclusiv consumul excesiv sau la o oră târzie în timpul zilei;
•    factori de stil de viață, inclusiv exerciții fizice intense, băuturi calde sau alimente picante chiar înainte de culcare;
•    efecte secundare ale medicamentelor;
•    lenjerie de pat groasă sau un dormitor prea călduros.

Mai mult decât atât, transpirațiile nocturne apar, uneori, ca efect secundar al medicamentelor. Cele mai comune medicamente care pot provoca transpirații în timpul nopții includ:

•    SSRI (inhibitori selectivi ai recaptării serotoninei) sau antidepresivele triciclice;
•    antipsihoticele fenotiazinice;
•    medicamentele pentru diabet;
•    medicamentele de terapie hormonală;
•    steroizii, cum ar fi cortizonul și prednisonul;
•    analgezicele, cum ar fi acetaminofenul (paracetamolul) și aspirina.

De asemenea, cancerul poate provoca uneori transpirații nocturne, dar nu este o cauză comună. De obicei, vei avea și alte simptome, cum ar fi pierderea inexplicabilă în greutate și oboseală.

Tratmente pentru  transpirații nocturne

Există mai multe opțiuni de tratament, doar câteva fiind aprobate.

Tratamentele hormonale

Cel mai eficient tratament pentru bufeurile este estrogenul sistemic, cu o reducere cu 75% a frecvenței simptomele vasomotorii .Terapia cu progestativ în doze mari, inclusiv DMPA și megestrol, scade, de asemenea, bufeurile, dar nu este nici pe departe la fel de eficient ca estrogenul.

Tratamentul cu progesteron ar trebui să fie luat în considerare la femeile care nu pot lua terapie cu estrogeni. Administrarea terapiei hormonale poate fi sub diferite forme, inclusiv orală, parenterală, topică, transbucală, vaginală sau transdermică, fiecare cale având diferite formulări și doze de estrogen și/sau progesteron.Consensul este că terapia hormonala pentru tratamentul bufeurilor sau simptomelor vasomotorii ar trebui prescris la cea mai mică doză eficientă pentru cel mai scurt timp necesar pentru gestionarea simptomelor. Siguranța terapiei hormonale este controversată.

Terapiile nonhormonale 

Terapiile nonhormonale prescrise includ:

  • Gabapentin/pregabalin
  • Clonidina
  • ISRS (paroxetină)
  • IRSN (venlafaxină, desvenlafaxină)

Aceste medicamente sunt mai eficiente decât placebo, dar nu la fel de eficiente ca terapia hormonală.

Paroxetina a fost primul medicament pe bază de prescripție medicală nehormonală care a fost aprobat de FDA pentru a fi utilizat în tratarea simptomelor vasomotorii menopauzei, inclusiv bufeurile.Doza prescrisă de obicei este de 7,5 mg pe zi. Reduce moderat bufeurile față de placebo.Paroxetina și alte ISRS nu sunt recomandate femeilor cu bufeuri induse de tamoxifen, datorită efectelor lor ca inhibitor puternic al enzimei de metabolizare a medicamentelor CYP2D6, interferând astfel cu beneficiul terapeutic al tamoxifenului.

SNRI, cum ar fi venlafaxina, deși nu sunt aprobate de FDA pentru tratamentul bufeurilor, sunt recomandate pentru gestionarea bufeurilor la o femeie care ia tamoxifen. Alte opțiuni pentru femeile cu antecedente de cancer de sân includ gabapentina și clonidina

 

Soluții naturale pentru transpirații nocturne

Transpirațiile nocturne frecvente îți pot provoca disconfort și chiar îți pot afecta somnul. Poți, însă, lua măsuri pentru a rezolva această problemă doar făcând anumite modificări ale stilului de viață.  Iată câteva soluții:

•    Pune sprayuri cu apa termala la frigider si tine unul seara pe noptiera pe care sa il poti utiliza usor cand apar bufeurile

•    Redu temperatura în dormitor.
•    Poartă pijamale largi, ușoare, din bumbac.
•    Acoperă-te cu lenjerie de pat în straturi în așa fel încât să poate fi îndepărtată în timpul nopții după cum este necesar.
•    Ține un pachet rece sub o pernă, apoi întoarce-ți perna pentru a-ți odihni capul pe o suprafață răcoroasă. 
•    Schimbă păturile mai groasă și folosește cearșafuri și pături ușoare din bumbac.
•    Păstrează o pungă de gheață sub pernă. Când te trezești noaptea, poți răsuci perna pentru a-ți răcori fața.
•    Ține apă rece lângă pat – poți utiliza un termos, astfel încât apa să rămână rece peste noapte;
•    Fă sport în mod regulat – exercițiile fizice au multe beneficii, inclusiv reducerea stresului, care poate provoca transpirații nocturne. Evitați, însă, să faci sport chiar înainte de a merge la culcare. De asemenea, poate fi de ajutor să faci un duș rece după antrenament.
•    Evită mâncarea picantă alcoolul, țigările și cofeina înainte de culcare sau de tot. Mai puțină cofeină ar putea ajuta, de asemenea, la îmbunătățirea simptomelor sindromului premenstrual.
•    Bea multă apă ziua

Din păcate, există doar studii limitate pentru tratamentele medicale nemedicinale și integrative ale bufeurilor, dar cercetările sunt în creștere în domeniul medicinei integrative. Tratamentele medicale integrative, inclusiv exerciții de respirație, tehnici de relaxare, modificări ale dietei, yoga, acupunctură, reflexoterapie și hipnoză, ar putea oferi o oarecare ameliorare în tratamentul simptomelor vasomotorii.

Prognosticul bufeurilor este bun. Majoritatea bufeurilor la femei se vor rezolva după 5 ani. Doar aproximativ 10% dintre femei vor avea simptome în urmatorii 10 ani.

Când să mergi la medic, dacă transpiri în timpul nopții

Dacă transpirațiile nocturne persistă în mod regulat și provoacă insomnie sau alte tulburări, a fi recomandat să consulți medicul.

Uneori, transpirațiile nocturne pot indica o afecțiune mai gravă. Este o idee bună să discuți cu un specialist, dacă transpirații în timpul nopții persistă și dacă observi și oricare dintre aceste  simptome:

•    febră;
•    mai multă sau mai puțină poftă de mâncare decât de obicei;
•    pierdere inexplicabilă în greutate; 
•    erupție cutanată inexplicabilă;
•    noduli limfatici umflați.

Dacă transpirațiile nocturne îți afectează negativ calitatea vieții, un specialist te poate ajuta să identifici posibilele opțiuni de tratament pentru a ameliora această problemă.

Transpirațiile nocturne severe, chiar și cele care apar în caz de perimenopauză sau menopauză, s-ar putea să nu se amelioreze fără medicamente. 

#sfatulDOC

Daca te-ai hotarat sa mergi la medicul endocrinolog pentru a identifica cea mai potrivita solutie de gestionare a buferilor, poti programezi chiar acum la un specialist, in orasul tau, pe DOC TIME. 

Solutia pentru imbunatatirea starii tale de sanatate este doar la un click distanta!

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie: 

Hot Flashes, 2021, Tania Lugo; Maggie Tetrokalashvili.

Cleveland Clinic: „Night Sweats and Women's Health”, https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/16562-night-sweats-and-womens-health 

 

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0