Exercitiile fizice te ajuta sa scapi de bufeuri si alte simptome ale menopauzei

Dupa menopauza, exercitiile fizice moderate pot ajuta la gestionarea bufeurilor, la mentinerea greutatii corporale si pot induce starea de bine, sugereaza un nou studiu.

Cercetatorii au descoperit ca un program de exercitii de intensitate moderata, timp de 20 saptamani, le-a ajutat pe femeile aflate la menopauza sa isi imbunatateasca conditia fizica, sa slabeasca si sa isi imbunatateasca starea fizica si mentala. Exercitiile fizice au redus, de asemenea, bufeurile si transpiratia nocturna – doua dintre cele mai suparatoare simptome ale menopauzei.

Cercetatorii condusi de Debora Godoy-Izquierdo, de la Universitatea Granada, din Spania au facut publice aceste descoperiri in editita online a jurnalului “Menopause”. Studiul ofera femeilor care cauta alternative la tratamentele cu hormoni pentru tratarea simptomelor menopauzei multe vesti imbucuratoare, dupa spusele dr. JoAnn Pinkerton, director executiv al Societatii Menopauzei din America de Nord. Bufeurile si transpiratiile nocturne sunt cele mai des intalnite simptome pentru care femeile cauta tratament, a spus Pinkerton, care nu a fost implicata in studiu.

La unele femei, aceste simptome sunt atat de suparatoare, incat doamnele apeleaza la tratamentele cu hormoni. Cele mai multe femei, insa, adopta alte alternative pentru ameliorarea lor. “Exercitiile fizice, reducerea stresului si un somn linistit sunt foarte importante pentru femeile aflate la menopauza”, a spus Pinkerton. “Pentru majoritatea femeilor, o schimbare in stilul de viata poate fi de ajuns pentru a reduce bufeurile, a preveni cresterea in greutate si schimbarile de temperament destul de comune acestei perioade”.

Pentru acest studiu, cercetatorii au recrutat un numar de 234 femei care erau de cel putin un an la menopauza. 166 dintre ele erau sedentare, jumatate au fost rugate sa isi mentina stilul de viata, in timp ce cealalta jumatate a inceput programul de exercitii fizice de intensitate moderata, pe o perioada de 20 de saptamani. Celelalte femei care erau deja active fizic au fost folosite ca un al doilea grup de comparatie.

Programul de exercitii a constat in trei antrenamente, a cate o ora pe saptamana. Fiecare sesiune a fost monitorizata si a continut exercitii aerobice de intensitate moderata, cum ar fi mersul rapid si exercitii pentru intarirea musculaturii. Femeile din acest program au avut parte, de asemenea, de consiliere psihologica pentru a le ajuta sa isi regleze schimbarile de comportament - asa-numitele modificari de dispozitie.

Dupa 20 de saptamani, oamenii de stiinta au descoperit ca femeile care au urmat programul de exercitii fizice moderate nu au pierdut foarte mult in greutate, insa marile schimbari au fost observate la intarirea musculaturii, tensiunea arteriala si imbunatatirea calitatii vietii.

In general, femeile care si-au imbunatatit starea fizica si mintala au spus ca nu au mai fost deranjate atat de mult de bufeuri sau de alte simptome asociate cu menopauza. Aceste beneficii au fost vizibile si dupa un an. Cercetatorii au comparat aceste femei mai degraba cu femeile din al doilea grup, care erau deja active fizic, si mai putin cu cele sedentare.

O singura exceptie ar fi de mentionat: dupa ce la inceput femeile au pierdut un pic in greutate, ele au revenit la greutatea initiala. Dar exceptand scaderea in greutate, imbunatatirile la nivelul musculaturii au fost esentiale, conform spuselor dr. Chip Lavie, directorul medical al Institutului de reabilitare cardiaca si preventie, din New Orleans.

Imbunatatirea musculaturii este foarte importanta pentru toata lumea, inclusiv pentru femeile aflate la menopauza. Poate reduce mortalitatea si, in special, mortalitatea datorata bolilor de inima”, a spus Lavie, care nu a fost implicat in studiu. In acest studiu, femeilor le-a fost cuantificata intarirea musculaturii prin rimul cardiac in repaus si cercetatorii au masurat apoi cat de repede pot merge pe o distanta de un kilometru.

Aceste masuratori reflecta cat de bine functioneaza inima si vasele de sange, dar Lavie spune ca studiile au corelat imbunatatirea musculaturii si cu alte beneficii asupra sanatatii – cum ar fi imbunatatirea rezistentei la stres si simptomele depresiei. “Chiar si cateva mici imbunatatiri aduse musculaturii pot induce aceste beneficii”, a spus Lavie.

Cat despre modul in care exercitiile fizice pot contribui la reducerea bufeurilor, Pinkerton a exemplificat cateva motive. Exercitiile fizice, spune ea, sunt pot potenta nivelurile anumitor substante chimice din creier, cum ar fi dopamina si serotonina – care sunt responsabile de buna dispozitie, de somn si de alte functii. Iar aceste substante chimice ating cateodata un prag minim, ca atunci cand hormonii fluctueaza, asa cum se intampla si in cazul menopauzei.

Un studiu, spune Pinkerton, a descoperit ca femeile care fac exercitii fizice isi pot regla mai bine temperatura corpului. Programul acestui studiu nu a implicat consiliere psihologica si comportamentala – lucru care ar fi ajutat femeile sa isi controleze mai bine simptomele menopauzei, dupa spusele lui Pinkerton. Asta nu inseamna, totusi, ca femeile au nevoie de un program atat de cuprinzator.

Un alt studiu, a spus Pinkerton, a demonstrat ca un program simplu de exercitii fizice poate ajuta femeile sa gestioneze mai bine bufeurile. Sunt necesare doar 30 minute de activitate fizica ce poate include mersul pe jos, alegarea usoara, mersul cu bicicleta sau inotul – de trei sau de mai multe ori pe saptamana, a adaugat ea.

Ce alte simptome neplacute poate avea menopauza?

Simptomele care pot sa apara odata cu debutul menopauzei sau in perioada de tranzitie (numita perimenopauza) pot fi multiple.

Mai multe simptome sunt pe fondul unei relatii evidente cu tulburarile hormonale asociate cu menopauza. Majoritatea femeilor fac legaturi directe intre menopauza si simptomele frecvente, precum: bufeurile sau valurile de caldura, uscaciunea vaginala, perturbarea somnului (cu sau fara transpiratii nocturne). In plus, in timpul menopauzei, femeile pot dezvolta simptome depresive si dificultati cognitive, care sunt mult mai subtil asociate cu hormonii din organism.

Simptomele la menopauza pot fi*:

  • bufeurile sau "valurile" de caldura
  • atrofierea vulvovaginala - femeile raporteaza simptome moderate spre severe de uscaciune vaginala sau dispareunie in asociere cu menopauza; pe langa atrofia vaginala, ingustarea si scurtarea vaginului, poate sa apara si prolapsul uterin
  • tulburarile somnului si insomnie - calitatea somnului se deterioreaza, femeile raporteaza ca au dificultati in ce priveste somnul, pe masura ce se apropie de tranzitia catre menopauza;
  • schimbari de dispozitie si nu numai - studiile arata un risc crescut de depresie in timpul tranzitiei catre menopauza; simptomele anxietatii preced depresia in unele cazuri.

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

*Studiul "Menopausal Symptoms and Their Management", publicat in 2016, in Endocrinology and metabolism clinics of North America, autori: Nanette Santoro, C. Neill Epperson, Sarah B. Mathews.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0