Ce beneficii are EPA (acidul eicosapentaenoic) in cazul femeilor, la menopauza

Exista mai multe tipuri de acizi grasi Omega 3, iar trei dintre cei mai importanti si cei mai cunoscuti sunt EPA (acidul eicosapentanoic), DHA (acidul docosahexanoic) si ALA (acid alfa linolenic). Pentru buna functionare a organismului femeilor, la menopauza, specialistii recomanda suplimentele pe baza de EPA. Afla din acest articol de ce este important acidul eicosapentanoic si ce beneficii are cand este vorba despre simptomele menopauzei si despre cum te ajuta sa le tii sub control.

EPA scade frecventa bufeurilor

Un studiu* din 2009 a comparat efectele pe care le are un ester etilic al acidului eicosapentaenoic (EPA) asupra femeilor de varsta a doua care sufereau de bufeuri, dar mai ales asupra calitatii vietii acestor femei. Cercetatorii au suplimentat dieta acestor femei cu aceasta forma de EPA, un important acid gras Omega 3 cu lant lung de atomi de carbon.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Femeile care au participat la aceasta cercetare aveau varste cuprinse intre 40 si 55 de ani si sufereau de stres psihologic moderat spre sever. In total, 120 de femei au fost impartite aleator in grupuri care au luat fie suplimente cu EPA, fie capsule placebo, pe o perioada de 8 saptamani. Doar femeile cu bufeuri au fost incluse in aceasta analiza.

Rezultatele au fost analizate dupa 8 saptamani de la aceasta interventie, iar cercetatorii au tinut cont de frecventa bufeurilor (adica numarul de bufeuri pe zi), intensitatea bufeurilor, precum si de alte aspecte, cum ar fi chestionare care evaluau calitatea vietii femeilor cu simptome specifice menopauzei.

Rezultatele cercetarii au fost imbucuratoare. La inceput, numarul mediu de bufeuri era de 2,8 pe zi. Dupa 8 saptamani, frecventa bufeurilor si scorul acestora au scazut semnificativ in grupul de femei care au luat suplimente cu ester etilic al acidului eicosapentaenoic (EPA), in comparatie cu femeile care au luat capsule placebo. In privinta intensitatii bufeurilor, nu au exista niciun fel de diferente intre cele doua grupuri de femei.

Frecventa bufeurilor a scazut cu o medie de 1,6 pe zi in grupul participantelor care au luat suplimente cu EPA si cu 0,5 pe zi, in grupul de femei care folosea capsule placebo.

Cercetatorii canadieni au mai observat ca si scorurile legate de calitatea vietii femeilor la menopauza s-au imbunatatit semnificativ, de-a lungul timpului, in cazul ambelor grupuri.

EPA calmeaza simptomele depresive asociate cu menopauza

Acelasi studiu* canadian (de la Universitatea Lavald) a mai scos la iveala ca EPA, acest acid gras Omega 3 foarte important, imbunatateste aspectele ce tin de depresie, stres si bufeuri in randul femeilor aflate la menopauza.

Dupa cele 8 saptamani in care femeile au luat fie 1000 mg de EPA din ulei de peste, zilnic, fie capsule umplute cu ulei de floarea-soarelui (placebo), era evident ca EPA a imbunatatit semnificativ simptomele stresului psihologic si simptomele usoare ale depresiei, egaland nivelul beneficiilor observate in cazul medicamentelor antidepresive. Si la capitolul bufeuri femeile au observat o imbunatatire, odata cu folosirea suplimentelor ce contineau EPA.

Studiul canadian prezinta primele dovezi cum ca suplimentele cu Omega 3 sunt eficiente in calmarea problemelor sanatatii mintale, frecvent asociate menopauzei.

Diferentele pe care cercetatorii le-au observat in cazul femeilor din cele doua grupuri au fost de o importanta extrem de mare, "avand in vedere mai ales ca acizii grasi Omega 3 au foarte putine efecte adverse si ca au beneficii pentru sanatatea sistemului cardiovascular", a declarat dr. Michel Lucas, de la Facultatea de Medicina a Universitatii Laval, citat de sciencedaily.com.

La menopauza ai nevoie de grasimi sanatoase

Specialistii spun ca grasimile sanatoase, asa cum sunt acizii grasi Omega 3, ar putea aduce beneficii in cazul femeilor care au intrat la menopauza. Asa cum arata studiul de mai sus, insa si alte cercetari, suplimentele cu Omega 3 (in special cele cu cantitati optime de EPA) au redus frecventa bufeurilor, cat si severitatea transpiratiilor nocturne.

Intreaba-ti medicul inainte de a lua suplimente pe baza de Omega 3, daca vrei sa calmezi simptomele asociate menopauzei. Desigur, acizii grasi Omega 3 se gasesc nu doar sub forma de suplimente, ci si in procente mari in alimente precum: pestele gras (macroul, somonul si ansoa) si semintele, precum semintele de in, semintele de chia si cele de canepa.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • * Studiul "Effects of ethyl-eicosapentaenoic acid omega-3 fatty acid supplementation on hot flashes and quality of life among middle-aged women: a double-blind, placebo-controlled, randomized clinical trial.", publicat in Menopause (New York), in 2008, autori: Lucas M, Asselin G, Mérette C, Poulin MJ, Dodin S.
  • Science Daily - https://www.sciencedaily.com/releases/2009/01/090128104702.htm

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0