Cele 12 stadii ale burnout-ului, descrise de psihologi

Specialistii spun ca burnout-ul este o problema grava, care poate duce chiar la deces in cazuri extreme. Uneori, burnout-ul este comparat cu oboseala si extenuarea, iar psihologii spun ca are 12 stadii pe care e bine sa le recunoastem din timp, pana nu este prea tarziu.

Exista in jurul nostru oameni care adopta comportamente auto-distructive. Fac exces de alcool, tutun, mancare, substante interzise, etc. Ceea ce au in comun pare sa fie o dorinta mai incostienta de auto-pedeapsire, de auto-anihilare. Burnout, desi a ajuns in atentia publica relativ recent, face parte din acelasi tip de comportament. 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Daca ii spui cuiva "Sunt bolnav" sau "Sunt obosit" si vei vedea ca, de fapt, nu ii dai prea multe informatii acelei persoane despre starea ta. Cat de bolnav esti? Cat de obosit esti? Ai o raceala usoara sau o boala grava? Esti o proaspata mamica si nu ai mai dormit bine de luni de zile sau pur si simplu ai petrecut prea mult seara trecuta?

Burnout-ul este la fel. El apare in anumite grade sau stadii, de la cel mai banal "De-abia astept sa beau ceva la bar", pana la o afirmatie mai serioasa, de genul "Am nevoie de un concediu de 6 luni ca sa imi reevaluez viata". Raspunsul corespunzator pentru stadiile diferite de burnout este foarte diferit, de la caz la caz.

Asa ca te intrebi, probabil, cum poti sa stii cat de epuizat esti, mai exact. Stiinta te poate ajuta sa afli raspunsurile pe care ti le doresti.

Psihologii Herbert Freudenberger si Gail North au dezvoltat un model care descrie cele 12 stadii ale burnout-ului.

Iata care sunt aceste stadii pe care psihologii le-au descris intr-un articol recent:

1. Dorinta nestapanita ori silinta pe care ti-o dai pentru a dovedi de ce esti in stare: demonstrezi in mod obsesiv valoarea ta; stadiul acesta tinde sa "loveasca" cei mai buni angajati, aceia care, cu entuziasm si cu usurinta, isi accepta responsabilitatea.

2. Muncesti si mai mult: ai o incapacitate de a te opri.

3. Iti neglijezi nevoile: dormi la ore neregulate, la ore imprevizibile, obiceiurile tale legate de mancat sunt perturbate, apare lipsa interactiunii sociale.

4. Mutarea sau deplasarea conflictelor pe alte pozitii: problemele sunt alungate, date la o parte; ne putem simti amenintati, ne panicam si suntem nervosi (nu ne putem relaxa).

5. Revizuirea valorilor: valorile tale inregistreaza o schimbare brusca a pozitiei sau a directiei, prietenii si cei din familia ta sunt respinsi, dati la o parte, pasiunile tale sunt vazute ca fiind irelevante. Munca este singurul lucru pe care te concentrezi.

6. Negarea problemelor care ies la suprafata: intoleranta; incepi sa percepi colaboratorii ca fiind oameni prosti, lenesi, care au nevoie de tine sau care sunt nedisciplinati; contactele sociale se fac mult mai greu in acest stadiu; apar cinismul, agresivitatea; problemele sunt privite ca fiind cauzate de presiunea timpului si de munca, si nu din cauza schimbarilor aparute in viata ta.

7. Retragerea: in acest stadiu, viata sociala este mica sau inexistenta, simti nevoia sa simti ca scapi de stres, poate apelezi la alcool/droguri.

8. Modificari ciudate ale comportamentului: apar schimbari evidente de comportament in acest stadiu; prietenii si cei din familia ta sunt vizibil ingrijorati.

9. Depersonalizarea: incepi sa nu te vezi nici pe tine ca valoros, nu ii vezi nici pe ceilalti ca fiind valorosi si nu mai percepi propriile tale nevoi in aceasta etapa.

10. Simti un gol: incep sa te simti gol pe interior si, pentru a depasi aceasta senzatie, cauti o activitate cum ar fi mancatul compulsiv (mananci in exces), sexul, consumul de alcool, folosirea drogurilor; activitatile sunt deseori exagerate.

11. Depresia: te simti pierdut si nesigur, te simti extenuat, iar viitorul tau incepe sa ti se para sumbru si intunecat.

12. Sindromul de burnout: poate include colapsul mental si fizic total; este timpul sa ti se acorde asistenta medicala deplina.

Asa cum poti vedea, simptomele burnout-ului pot varia de la unele usoare, pana la comportamente care ar trebui sa te ingrijoreze sau pe care probabil le intalnesti la serviciu zi de zi ori pana la colapsul total.

Sfatul specialistilor este sa fii atent la semnele mai subtile ale burnout-ului si sa nu le treci cu vederea, considerandu-le o parte inevitabila a vietii tale profesionale. 

Ca si concluzie putem spune ca daca in viata ta de zi cu zi cea mai mare parte este ocupata de preocupari legate de activitatea profesionala este momentul sa lipsesti de la serviciu, sa te asezi comod intr-un fotoliu si sa te intrebi serios de ce te supui la munca silnica? Ce anume din interiorul tau este mai bine acoperit de efortul profesional excesiv ? 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: shutterstock.com

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0