Retenția de apă: cauze și soluții eficiente

La persoanele sănătoase, retenția de apă este mai frecvent întâlnită la femei, fiind mai degrabă legată de hormonii sexuali. Astfel, estrogenii sunt responsabili de retenția de apă și fragilizarea capilară, iar progesteronul de contracararea edemului și turgescența (umflarea) țesuturilor.

O menstruație neregulată, deficitul de progesteron, tratamentul cu anticoncepționale sau instalarea menopauzei pot duce la apariția celulitei și a retenției de apă. La bărbați, dar și la unele femei, edemul apare și în anumite patologii, de regulă cardiovasculare, în insuficiența venoasă, afecțiuni hepatice sau renale sau în cazul unui consum excesiv de sare, zahăr și alcool.

Retenția de apă poate avea cauze mai ușoare sau mai grave

Retenția de apă se poate localiza la nivelul membrelor, cu precădere la cele inferioare, gambe, tălpi, dar și la nivelul feței, mai ales în jurul ochilor, pleoapei superioare și inferioare și în zona suborbiculară. Și degetele de la mână se pot umfla - este situația în care nu mai poți scoate ușor inelele de pe degete.

În cazuri rare, retenția de lichide poate însoți afecțiuni grave sau chiar care pun viața în pericol. Solicită imediat asistență medicală la 112 dacă, împreună cu umflarea membrelor și a feței, constați că ai și probleme cu respirația, dureri sau presiune în piept, incapacitate de a urina sau scăderea dramatică a fluxului de urină. 

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Condițiile grave care provoacă retenția de lichide includ insuficiența cardiacă, ciroza hepatică, insuficiența renală si hidronefroza în urma blocării rinichilor în cazul unei litiaze, ori  preeclampsia (o afecțiune gravă însoțită și de hipertensiune, care se poate instala în ultimul semestru al sarcinii).

Cum poți combate retenția de apă?

Pentru a combate retenția de apă, poți lua unele măsuri simple:

1. Bea apă

Deși multe persoane care rețin apă tind să bea mai puține lichide tocmai ca să scape de această problemă, recomandarea este exact invers. După dictonul „cui pe cui se scoate”, o hidratare corespunzătoare poate duce la eliminarea retenției de apă. Întrucât apa din organism se reînnoiește în totalitate la 30-35 de zile, trebuie ca permanent să-i furnizăm organismului apă proaspătă pentru a-și menține și o alcalinitate corespunzătoare, în jurul pH-ului fiziologic de 7,34. 

Menținerea acestei valori este importantă pentru a susține procesele naturale de detoxificare și prevenirea retenției, dar și a unor boli grave. Potrivit unor cercetări recente, îmbunătățirea aportului de apă și a echilibrului de apă din organism ar putea fi utilă pentru prevenirea excesului de greutate și a obezității, deși sunt necesare studii suplimentare pentru a confirma descoperirile.

Ca să îți dai seama dacă ai consumat suficientă apă, trebuie să îți verifici aspectul urinei, care trebuie să fie diluată, incoloră sau deschisă la culoare, cu un miros cât mai slab. Dacă nu bei apă și nu te apropii de acel pH, organsimul va stoca apa existentă și nu o va reînnoi, fenomen care promovează retenția.

Și unele alimente concentrate în zaharuri, proteine, acid uric, uree, nitrați, sodiu vor duce la acest fenomen, organismul căutându-și un aliat în apa existentă, pe care o păstrează în țesuturile de la nivelul membrelor, cu precădere, dar și a feței, ca sa asigure un mediu cât mai alcalin. Pielea și chiar tenul suferă ca aspect, tonus și elasticitate, te vei simți greoi și întreaga stare îți va fi afectată. 

Această retenție de apă se poate traduce și prin câteva kilograme în plus la cântar, catalogate drept „îngrășare”, care de fapt nu constau în grăsime, ci în apă în exces. De aici și confuzia că ceaiurile cu efect diuretic ar fi de slăbit. Însă în cazul retenției hidrice, acestea se pot dovedi într-o oarecare măsură de folos, acționând delicat, cu condiția să nu persiști în greșeala de a consuma de sare în exces sau substanțele enumerate mai sus.

E bine să bei zilnic aproximativ 8 pahare cu apă, eventual cu puțină zeamă de lămâie, alături de ceai neîndulcit și supe, dar nu sucuri și alte băuturi pe care lumea tinde să le considere tot în categoria lichide.

2. Consumă alimente cu efect diuretic și elimină excesul de sare, cofeină și alcool

Alimentele cu efect diuretic sunt:

  • anumite legume și condimente: ceapa și usturoiul, țelina, sparanghelul, pătrunjelul, frunzele de păpădie, leurda, ienupărul, mătasea de porumb, ghimbirul, cozile de cireșe.

Acestea se folosesc cu ușurință în salate și mâncăruri gătite, iar din mătase de porumb și cozi de cireșe se poate face ceai diuretic. Acesta contribuie la eliminarea lichidelor reținute în exces în corp și, în plus, elimină și nisipul pe care unele persoane îl formează la rinichi.

  • anumite fructe: pepenele verde, ananasul, grepfrutul, zmeura și prunele.

Aceste fructe trebuie consumate proaspete și fără adaos de zahăr.

De asemenea, ai grijă la consumul de sare. Multe alimente conțin sare în mod natural, iar altora le mai adaugi când mănânci, de multe ori mai multă decât ar fi necesar. Limitează-te la a pune peste mâncăruri cel mult 6 g de sare pe zi. Cofeina și alcoolul trebuie și ele consumate cu moderație, nu mai mult de o cană de cafea cu cofeină pe zi, de preferință dimineața (ca să îți stimuleze energia și să nici nu îți crească riscul de insomnii) și nu mai mult de un pahar cu vin (e bine să nu bei alcool după ora cinei, deoarece îți poate tulbura somnul).

 3. Nu uita de exercițiile fizice

Sportul regulat ajută la eliminarea excesului de lichid și sare din organism prin stimularea circulației, a transpirației și a fluxului urinar. Fie că mergi pe jos, în plimbări în pas alert, că înoți, mergi la sală, alergi sau mergi cu bicicleta, mișcarea ajută la îmbunătățirea circulației și la tonifierea întregii musculaturi a membrelor inferioare, dar și abdominale. Sportul trebuie însoțit de un consum adecvat de apă pentru a stimula și susține aceste procese fiziologice. 

Recomandarea de activitate fizică pentru un adult este de cel puțin 150 de minute pe săptămână, dacă e vorba de activitate moderată (mers rapid, aerobic în apă, mers pe bicicletă pe teren drept și fără grabă) sau de cel puțin 75 de minute, dacă e vorba de activitate intensă (alergare, urcat pe deal sau pe munte, step aerobic), împărțite în măcar 3 ședințe.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Better Health Channel - Fluid retention (oedema)
https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/Fluid-retention-oedema
NCBI - Influence of Water Intake and Balance on Body Composition in Healthy Young Adults from Spain
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6723835/
Studiul „Influence of Water Intake and Balance on Body Composition in Healthy Young Adults from Spain”, apărut în Nutrients. 2019 Aug; 11(8): 1923, doi: 10.3390/nu11081923, autori: Ana Isabel Laja García et al.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0