Bei prea multă apă? Iată cum îți este afectat organismul

Sosirea verii și zilele mai lungi vin la pachet cu îndemnul de a bea mai multă apă, pe care îl vedem adesea în mesajele de avertisment la televizor și în online. Se cunoaște, de ceva timp, faptul că fiecare persoană, pentru a se menține hidratată, are nevoie să consume aproximativ opt pahare, adică echivalentul a doi litri de apă pe zi. 

Cu toate acestea, este important de reținut că prea multă apă consumată poate avea efecte devastatoare asupra organismului uman. Aportul de apă și de sodiu sunt esențiale pentru buna funcționare a organismului și, într-adevăr, suprahidratarea apare în cazuri destul de rare, iar în majoritatea acestor cazuri, nu apar consecințe ireparabile. Totuși, în anumite cazuri, suprahidratarea poate duce inclusiv la deces.

De câtă apă ai cu adevărat nevoie zilnic?

Pe măsură ce anotimpul călduros își întră în drepturi, începem să ne face stocuri mai serioase de apă, atât pentru acasă, cât și pentru când ne aflăm în oraș sau la birou. De altfel, importanța unui consum adecvat de apă este promovată peste tot, așa încât nu avem cum să nu ne amintim să bem apă. În spatele oricărei campanii de încurajare a consumului de apă se află ideea că apa este sănătoasă și ne menține în viață. Cu toate acestea, este important să știi de câtă apă ai cu adevărat nevoie zilnic, pentru că fiecare organism are necesitățile proprii. 

DOC EXPERT INSIGHTS
 

Așadar, organismul uman va avea nevoie de un aport de apă direct proportional cu cel pe care îl pierde, în mod normal. Prin urmare, necesarul de apă zilnic al fiecărei persoane va depinde de trei factori principali, și anume:

-    Greutatea corporală (persoanele cu o greutate mai mare vor avea nevoie de mai multă apă)
-    Temperatura ambientală (când este mai cald afară, pierdem mai multă apă prin transpirație)
-    Nivelul de activitate fizică (prin efort fizic se pierde mai multă apă, eliminată tot prin transpirație)

În consecință, nu există o limită universal valabilă în cee ace privește consumul de apă, cum ar fi cele opt pahare promovate pretutindeni.

În prezent, nu este clar de unde a pornit, cu exactitate, recomandarea acestei cantități fixe de apă pe zi, dar poate fi vorba despre o neînțelegere a indicației emise de Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară, din 2017, care sugerează un consum de doi litri de apă pe zi din băuturi, dar și din apa reținută în alimente.  

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Prin apa reținută în alimente ne referim la fructe proaspete, sucuri de fructe, băuturi carbogazoase, supe, lapte, cafea și chiar bere. Toate acestea pot contribui la necesarul zilnic de hidratare. 

Aceste indicații sugerează că o bună parte din consumul recomandat de apă pe zi poate veni strict din alimentație, fără suplimentare de apă. 

De reținut este că, deși alcoolul are proprietăți diuretice, etanolul conținut de băuturile alcoolice poate afecta rinichii și ne poate face să urinăm mai des. Așadar, în timp ce un pahar de bere ne poate hidrata, consumul de alcool duce, de fapt, la pierderea în exces de apă din țesuturi. 

Rolul rinichilor în hidratarea organismului

Contribuția rinichilor în gestionarea fluxului de apă din organism este vitală. Deoarece procesul de homeostazie, prin care se mențin constantele mediului intern ale organismului în limite normale, inclusiv în ceea ce privește aportul de apă, este un proces complex. De altfel, mamiferele supraviețuiesc grație modificărilor făcute în timp real la nivelul rinichilor. De aceea, atunci când vorbim despre hidratare, rinichii sunt cei mai importanți. 

La nivelul fiecărui rinichi, există o rețea de canale de apă formată cu ajutorul proteinei aquaporin-2 (AQP-2), care răspunde unui hormon numit arginin vasopresină. Acesta este principalul hormon antidiuretic al organismului și este secretat de către glanda pituitară, ca răspuns la semnalele nervoase trimise de către creier, la momentul detectării unor schimbări în aportul de apă din corp. 

Rinichii fac, apoi, modificări la nivel molecular pentru a corecta atât deshidratarea, cât și suprahidratarea, în limita a 40 de secunde, ca răspuns la orice dezechilibru în depozitele de apă. 

Din acest motiv, atunci când bem mai multă apă decât ar avea nevoie corpul nostru, resimțim imediat senzația de a merge la toaletă și de a elimina excesul de apă. De asemenea, atunci când uităm să bem apă, mai ales în timpul efortului fizic intens, pierdem dorința de a merge la toaletă, pentru că organismul conservă apa în țesuturi și organe. Această acțiune coordonată la nivelul creierului și al rinichilor este mult mai eficientă și precisă decât ne-am putea imagina. 

Impactul consumului de apă în exces asupra organismului

Cercetările actuale sugerează că un consum de aproape doi litri de apă pe zi poate reduce riscul de formare a pietrelor la rinichi la persoanele cu istoric de boală și descrește numărul de infecții renale la persoanele predispuse la asemenea probleme. 

În ceea ce privește îmbunătățirea aspectului pielii, a funcției renale și ameliorarea constipației, printr-un consum sporit de apă, nu există, în prezent, informații științifice clare care să ateste acest lucru. 

Consumul suplimentar de apă nu ajută nici la pierderea în greutate, fără un regim alimentar adecvat, decât dacă apa înlocuiește consumul de băuturi îndulcite și hipercalorice. 

În schimb, consumul suplimentar de apă ar putea avea impact asupra sănătății mintale a anumitor persoane. Potrivit mai multor cercetări, performanța cognitivă poate crește după consumul de apă, iar femeile cu anxietate manifestă, de regulă, o calmare generală a simptomelor după ce beau mai multă apă. 

De asemenea, mulți pacienți cu schizofrenie consumă apă în mod compulsiv, pentru că îi ajută să tempereze anumite simptome. 

Cu toate acestea, cercetări imagistice confirmă faptul că un consum în exces de apă poate fi neplăcut pentru corp deoarece implică un efort muscular mai mare, decât atunci când bem apă de sete. Creierul uman încearcă să descurajeze consumul suplimentar de apă, sau polidipsia, pentru că polidipsia socială poate cauza urinare cronică, care, la rândul său, poate duce la modificări de ordin intern, cum ar fi dilatarea uretrei, hidronefroza sau insuficiența renală. 

În concluzie, ai nevoie de opt pahare de apă pe zi? Dacă nu îți este sete, un consum de apă în exces probabil nu îți va afecta organismul, dar nici nu îți va aduce beneficii pentru sănătate. 


Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
EFSA - Outcome of public consultations on the Scientific Opinions of the EFSA Panel on Nutrition, Novel Foods and Food Allergens (NDA) on Dietary Reference Values for sodium and chloride
https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.2903/sp.efsa.2019.EN-1679 
The Conversation - Do you really need to drink 8 glasses of water a day? An exercise scientist explains why your kidneys say ‘no’
https://theconversation.com/do-you-really-need-to-drink-8-glasses-of-water-a-day-an-exercise-scientist-explains-why-your-kidneys-say-no-159020 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0