Somnul, rețelele de socializare și sănătatea mentală a adolescenților: cum sunt conectate?

Cercetări recente au găsit conexiuni semnificative între utilizarea excesivă a rețelelor de socializare și problemele de sănătate mintale și între calitatea slabă a somnului și sănătatea mentală precară.

Câți dintre noi nu obișnuim să stăm cu ochii în telefonul mobil până în ultima clipă înainte de culcare? Câți dintre noi nu citim seara ultimele știri, doar pentru a ne trezi la 3 dimineața, temători sau furioși legat de toate lucrurile pe care le-am citit? Câți dintre noi nu au probleme să adormă și ne distragem atenția cu ajutorul rețelelor sociale, iar a doua zi ne trezim copleșiți și epuizați? 

Cercetătorii atrag atenția, însă, asupra faptului că timpul prea lung petrecut pe rețelele de socializare corelat cu un somn de calitate slabă influențează negativ sănătatea mentală atât a adulților, cât mai ales a adolescenților.

Sănătatea mentală a tinerilor, afectată de un cerc vicios

Oamenii de știință de la departamentul de epidemiologie și biostatistică de la Western Schulich School of Medicine & Dentistry din Canada au încercat să afle care este relația dintre somn, rețelele de socializare și sănătatea mentală în rândul tinerilor, în două lucrări publicate în ianuarie 2021. Savanții au analizat în mod specific rolul jucat de social media în această ecuație, printr-o revizuire¹ sistematică a studiilor publicate anterior.

Literatura științifică a evidențiat cât de complexă este această relație dintre somn, rețele sociale și sănătate mentală, elemente care se alimentează reciproc. Cu alte cuvinte, dacă mergi la culcare după ce ai stat cu ochii în telefon pe rețelele sociale și nu dormi bine, probabil că ești tentat să deschizi din nou telefonul și să intri pe internet, ceea ce va avea în cele din urmă un impact asupra sănății mentale. O sănătate mentală slabă îți afectează dispoziția și somnul și ciclul se reia, fiind vorba, de fapt, de un cerc vicios.

Acest subiect a devenit deosebit de important în timpul pandemiei actuale. Tinerii au recurs la utilizarea și mai intensă a rețelelor sociale, având în vedere restricțiile actuale în ceea ce privește distanțarea și socializarea. De asemenea, pe măsură ce tinerii continuă să facă școala online, tehnologia le este mai ușor accesibilă și timpul petrecut în fața ecranelor este mai mare.

Analiza a constatat asocieri semnificative între utilizarea excesivă a rețelelor sociale și perspectivele nefericite în privința sănătății mintale, la fel și între folosirea abuzivă a acestor rețele și calitatea slabă a somnului. În concluzie, se paote spune că utilizarea frecventă a rețelelor sociale este un factor de risc atât pentru sănătatea mentală precară, cât și pentru un somn neodihnitor.

Un alt studiu recent publicat de departamentul de epidemiologie și biostatistică a constatat că adolescenții care întâmpină dificultăți de somn prezintă un risc mai mare de a dezvolta simptome de anxietate și depresie și că această relație este cea mai puternică în rândul fetelor. Analizând datele dintr-un studiu extins canadian efectuat pe copii și tineri, s-a constatat că fetele cu vârste între 12 și 15 ani, cu dificultăți persistente de a dormi bine, au prezentat rate mai mari de anxietate și depresie.

Oamenii de știință avertizează ca, atunci când sunt prezente, aceste simptome de anxietate și depresie la adolescent pot persista până la vârsta adultă și pot avea un impact negativ asupra viitorului loc de muncă, asupra relațiilor personale și asupra calității vieții în general. Savanții condieră că este nevoie de inițiative de sănătate publică pentru a promova igiena somnului nu doar la adulți, ci și mai ales la tineri, acest subgrup de populație care se află practic într-o perioadă de tranziție de la copilărie la maturitate.

Cercetătorii concluzionează că tulburările de somn ale adolescenților sunt o problemă serioasă de sănătate publică și că o bună parte a adolescenților raportează dificultăți de somn mai mult de o dată pe săptămână. Având în vedere potențialul efect pe termen lung al problemelor de somn asupra sănătății mentale, e nevoie de strategii pentru rezolvarea acestora. 

Cum pot obține adolescenții un somn mai bun?

Una dintre modalitățile de a promova o bună igienă a somnului este limitarea timpului de stat în fața ecranelor înainte de culcare, ceea ce înseamnă că părinții au un rol important în educația legată de somn pe care le-o oferă tinerilor. Să tratezi cu un adolescent poate fi o muncă dificilă, dar e bine ca părinții să îi facă să înțeleagă că pentru a dormi bine și a fi sănătoși trebuie să nu mai stea cu ochii în ecrane cu o oră înainte de culcare. 

Tinerii pot folosi această oră pentru a face activități care nu au legătură cu ecranele, cum ar fi să participe la un board game cu familia sau cu frații, să citească o carte sau să își facă ordine în șifonier.

De asemenea, sfatul părinților pentru adolescenți ar trebui să fie să nu consume seara alimente și băuturi cu cofeină, pentru a contribui astfel la obținerea unui somn odihnitor. Evident, părinții ar trebui să-și respecte propriile sfaturi pentru a avea mai mult succes cu aceste recomandări în fața tinerilor! 

Astfel, atât adulții, cât și tinerii care consumă cofeină ar trebui să facă acest lucru în cursul dimineții, de preferat până la cel târziu ora 15:00. O cană de cafea sau de ceai verde ori nergu sau două pătrățele de ciocolată cu 70% cacao pot avea beneficii pentru energie, atenție și concentrare, dar e bine să fie consumate mai devreme în cursul zilei, pentru că altfel pot interfera cu calitatea somnului.

Nu mai puțin important, tinerii trebuie încurajați să discute despre problemele care îi frământă. Adolescența se poate dovedi o perioadă dificilă, plină de provocări și de necunoscute, iar tânărul se poate simți copleșit de viața de zi cu zi și de întrebările legate de viitor.

Poate că un adolescent nu se va grăbi să se confeseze părinților sau să le ceară sfatul, însă e bine ca aceștia să îl încurajeze să stea de vorbă cu o persoană de încredere despre ceea ce îl frământă: poate fi un coleg de școală, poate fi un prieten din copilărie sau pot fi chiar bunicii, dacă au o relație mai apropiată.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Science Direct - Interplay between social media use, sleep quality, and mental health in youth: A systematic review
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S108707922030157X?via%3Dihub
1. Studiul „Interplay between social media use, sleep quality, and mental health in youth: A systematic review”, apărut în Sleep Medicine Reviews (2020). DOI: 10.1016/j.smrv.2020.101414, autori: Rea Alonzo et al. 
NHS - Sleep tips for teenagers
https://www.nhs.uk/live-well/sleep-and-tiredness/sleep-tips-for-teenagers/
Merck Manual - More Time Spent on Social Media May Harm Teen Mental Health
https://www.merckmanuals.com/professional/news/external/2019/09/12/17/07/more-time-spent-on-social-media-may-harm-teen-mental-health


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0