Social media afectează somnul adolescenților. Ce e de făcut?

Eficiența somnului a fost corelată negativ cu timpul zilnic dedicat mesajelor text și cu utilizarea rețelelor sociale de către adolescenți, afirmă oamenii de știință.

Copiii și tinerii au acces la telefoane mobile, internet și rețele de socializare la vârste din ce în ce mai mici. Deși noile tehnologii se pot dovedi extrem de utile pentru învățare și dezvoltarea unor abilități, acestea pot veni și cu efecte negative asupra sănătății fizice și mentale a copiilor și adolescenților.

De exemplu, cantitatea, conținutul și contextul utilizării rețelelor sociale pot afecta durata somnului adolescenților, arată studii recente. Somnul odihnitor și suficient este important la orice vârstă, însă cu atât mai mult la tineri, care au nevoie de 8-9 ore de somn pe noapte pentru a crește și a se dezvolta fizic și mental.

Cantitatea de utilizare a social media (de exemplu, verificarea rețelelor de socializare, comportamentele problematice de pe internet, utilizarea dispozitivelor mobile), conținutul vizionat (de exemplu, videoclipuri emoționale sau violente, comportamente riscante) și contextul social (de exemplu, comportamente la culcare, utilizarea social media la o vârstă fragedă) au fost semnificativ asociate cu ore de culcare târzii și cu mai puține ore de somn în zilele cu școală.

Însă regulile create de părinți, prin care aceștia restricționează utilizarea telefonului mobil înainte de culcare, precum și obținerea unui smartphone la o vârstă prea mică sunt asociate cu creșterea timpului de somn al copiilor și al adolescenților și cu obținerea unei ore de culcare mai rezonabile.

Social media are avantaje și dezavantaje pentru adolescenți

Multe cercetări susțin același lucru: tinerii sunt mereu „pe telefoane”. Majoritatea covârșitoare a adolescenților au acces la un smartphone și, deloc surprinzător, jumătate dintre ei declară că sunt online aproape mereu. Chiar și după ce s-au așezat în pat seara, nu se pregătesc direct de somn, ci mai stau pe diverse rețele sociale cel puțin o oră. Mai mult, unii dintre ei își lasă internetul pornit și se trezesc la fiecare notificare pentru a vedea ce s-a mai întâmplat online.

Social media este, astfel, o sabie cu două tăișuri pentru tineri. Pe de o parte, le permite adolescenților să își împărtășească gândurile și sentimentele și să primească sprijin social. Pe de altă parte, tot mai multe studii sugerează că timpul excesiv pe rețelele sociale crește riscul adoelscenților de a dezvolta probleme de sănătate mentală, cum ar fi depresia și anxietatea.

Există mai multe legături potențiale între utilizarea rețelelor sociale și dezvoltarea problemelor de sănătate mentală la tineri, dar cercetări recente indică importanța efectului social media asupra tiparelor de somn. Concret, cu cât adolescenții petrec mai mult timp pe rețelelele sociale, și, în general, pe internet, cu atât au dificultăți mai mari de a adormi și cu atât dorm mai puțin în timpul nopții. 

Cum se pot utiliza responsabil rețelele de socializare?

Părinții trebuie să discute cu copiii despre rețelele sociale. În primul rând, trebuie să le explice că, deși acestea le oferă puterea de a se conecta cu diverse persoane din întreaga lume, de a afla despre alte culturi, de a se exprima și a face schimb de idei, este important ca accesul la ele să fie rezonabil. Mai precis, cu o oră înainte de culcare, telefonul să nu mai fie atins și adolescentul să se ocupe de alte lucruri relaxante, care să-l ajute să aibă un somn bun: de exemplu, să citească o carte sau să se implice într-un joc de societate cu cei din familie (gen Scrabble, Monopoly, Catan etc.).

În al doilea rând, adolescenților trebuie să li se explice că, dacă nu dorm suficient și nu au un somn liniștit (neîntrerupt de notificările telefonului), a doua zi se vor simți obosiți, lipsiți de concentrare și neatenți la ore. Somnul neadecvat pe o perioadă lungă de timp le poate afecta nu doar sănătatea, ci și rezultatele școlare. E important ca aceștia să înțeleagă că, pe parcursul nopții, pentru a avea un somn odihnitor, internetul de pe telefon trebuie oprit.

Dacă părinții simt că tânărul stă prea mult pe rețelele de socializare în timpul zilei, trebuie să discute cu blândețe despre acest aspect. E recomandat să îi explice adolescentului că este normal să utilizeze rețelele sociale, dar că, atunci când își face lecțiile, de exemplu, e bine să se concentreze doar asupra lor. Cu alte cuvinte, să facă lucrurile pe rând, pentru a le putea face cât mai bine.

În cazul în care părinții nu reușesc să ajungă la un compromis cu adolescentul în ceea ce privește social media, pot cere sfatul profesorilor sau al unui terapeut legat de cum ar fi mai bine să procedeze.

Cum se poate îmbunătăți somnul adolescenților?

  • Prin pregătirea corespunzătoare a dormitorului. Pe cât posibil, prăinții trebuie să le ofere adolescenților un pat confortabil în care să doarmă, cu o saltea și o pernă de calitate. Adolescentul trebuie să aibă liniște în timpul nopții, iar dormitorul să fie întunecat și răcoros. Tinerii vor fi instruiți să aerisească dormitorul în fiecare seară și în fiecare dimineață, timp de cel puțin 15 minute.
  • Prin reducerea consumului de cofeină. Mulți adolescenți beau cafea cu cofeină sau băuturi răcoritoare dulci cu cofeină. Părinții trebuie să le pună în vedere că acestea trebuie consumate cu măsură, și de preferat în cursul dimineții, în niciun caz seara sau înainte de culcare.
  • Prin atenția la orele de masă. Adolescneții tind să mănânce fie prea mult, fie prea puțin. Cei care mănâncă puțin în timpul zilei se pot confrunta cu foame intensă seara și pot mânca mult înainte de culcare. Părinții trebuie să îi ajute să-și formeze obiceiuri alimentare sănătoase și să-și stabilească ore de masă potrivite.
  • Prin exerciții fizice. E indicat ca adolescenții să facă cel puțin 60 de minute de mișcare pe zi, inclusiv mers pe jos sau alergare.
  • Prin discuții. De multe ori, adolescenții au frământări care nu îi lasă să doarmă. Dacă nu pot discuta cu părinții despre ce îi frământă, e bine ca aceștia să îi încurajeze cel puțin să stea de vorbă cu un prieten de încredere sau cu alți membri ai familiei cu care relaționează mai ușor (un unchi sau o mătușă mai apropiați de vârsta lor etc.)

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Science Direct - Quantity, Content, and Context Matter: Associations Among Social Technology Use and Sleep Habits in Early Adolescents
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1054139X20305887?dgcid=author 
NHS - Sleep tips for teenagers 
https://www.nhs.uk/live-well/sleep-and-tiredness/sleep-tips-for-teenagers/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0