Lista alimentelor nerecomandate copiilor și cu ce să le înlocuiești

O alimentație bogată în fructe, legume, brânzeturi, pește și carne este esențială pentru dezvoltarea copiilor, mai ales în primii ani de viață, când se pun bazele obiceiurilor sănătoase. Mulți părinți nu știu că o alimentație dezechilibrată poate duce la apariția diabetului zaharat de tip 2, hipertensiunii arteriale și colesterolului mărit, la vârste fragede.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sucurile de fructe

Știm cu toții: fructele sunt sănătoase și sunt recomandate celor mici. Mulți părinți cred că și sucurile din fructe au aceleași beneficii pentru sănătate. Specialiștii atrag atenția că acestea nu trebuie oferite copiilor de până în 12 luni, iar cei care au peste un an trebuie să le consume cât mai rar și controlat. De ce? Explicația este una foarte simplă: fibrele, cât și o mare parte dintre vitaminele și antioxidanții din fructele proaspete se pierd în timpul procesului de preparare a sucurilor. De fapt, ceea ce rămâne reprezintă o mare cantitate de fructoză. Consumat în cantități foarte mari, sucul natural de fructe poate duce la apariția cariilor dentare, balonării, durerilor de burtă, creșterii în greutate în rândul copiilor.

Cu ce să le înlocuiești? Pentru hidratare, oferă copilului apă.

Sucuri carbogazoase

Numeroase studii arată că există o legătură între băuturile îndulcite cu zahăr și obezitatea, diabetul de tip 2 și comportamentul agresiv la copii1. O sticlă de suc de 200 de ml poate avea peste 60 de grame de zahăr - aproximativ de patru ori mai mult zahăr decât doza zilnică recomandată de zahăr. La noi în țară există și un ordin al Ministerului Sănătății (ordinul nr. 1563/2008) care stipulează că orice tip de băuturi răcoritoare, cu excepția apei potabile sau a apei minerale îmbuteliate, nu este recomandat preșcolarilor și școlarilor.

Cu ce să le înlocuiești? Poți să oferi copilului limonadă făcută în casă.

Conserve de ton

Peștele este o sursă excelentă de proteine slabe, grăsimi sănătoase, vitamine și minerale, așa că este indicat să-i oferi celui mic pește, încă de la vârste fragede. Dar anumite tipuri de pește au un conținut ridicat de mercur - pește-spadă, macrou,conserve de ton Albacore. Acestea nu ar trebui oferite copiilor, pentru că un nivel ridicat de mercur poate afecta sistemul nervos al copiilor mici, spun specialiștii.

Cu ce să le înlocuiești? Cu pește gras, bogat în acizi grași Omega-3, care trăiește în ape reci, precum somonul.

Băuturi de orez

Copiii sub 5 ani nu ar trebui să bea băuturi din orez ca substitut pentru laptele matern sau lapte praf (sau lapte de vacă după vârsta de un an), deoarece acestea pot conține o cantitate foarte mare de arsenic. Arsenicul se găsește în mod natural în mediul înconjurător, mai exact în sol și apă. Orezul tinde să absoarbă mai mult arsenic decât alte cereale, dar acest lucru nu înseamnă că tu și copilul tău nu puteți mânca orez. În statele membre Uniunii Europene, există niveluri maxime de arsenic admise în produsele pe bază de orez, ba chiar sunt stabilite niveluri mai stricte pentru alimentele destinate copiilor mici.

Cu ce să le înlocuiești? Asociația Americană de Pediatrie recomandă ca bebelușii de sub 6 luni să bea numai lapte matern sau formulă, iar după această vârstă părinții pot să ofere celui mic lapte de capră, pentru că are gustul şi compoziţia cea mai apropiată de laptele matern. Totodată, include în alimentație o varietate de cereale. Poți opta pentru hrișcă, quinoa, mei, semințe de chia, grâu sau orz.

Dulciuri

Este foarte important ca în alimentația copiilor să existe un echilibru. Cei mici pot consuma ocazional prăjituri cu creme ori cu gelatină, jeleuri, acadele, bomboane sau ciocolățele și doar după ce împlinesc 3 ani, avertizează medicii. Motivul? Toate acestea au în compoziție îndulcitori sintetici (zaharină, sorbitol etc), cofeină, cacao, grăsimi în exces, zahăr, coloranți, aditivi, care expun copiii unui risc major de carii, alergii, stări de greață, tulburări digestive, hiperactivitate. Totodată, dacă sunt intens consumate, dulciurile reduc pofta de mâncare și pot chiar să modifice metabolismul, situație care favorizează apariția obezității.

Cu ce să le înlocuiești? Poți să-i oferi celui mic dulciuri preparate în casă, îndulcite cu fructe (merișoare, goji, banane etc.). O gustare sățioasă o reprezintă și fructele. Pentru că este un puternic excitant al scoarței cerebrale, înlocuiește cacaua din dulciuri cu pudră de roșcove (carob).

Gustări la pungă

Frumos ambalate, în pungi colorate, covrigeii, sticksurile, chipsurile sunt bogate în sare, nu au niciun aport nutrițional și favorizează instalarea hipertensiunii și dezvoltarea de boli de inimă, atrag atenția specialiștii. De aceea, aceștia recomandă limitarea consumului lor. Pe lista produselor care trebuie evitate de copii se află și pufuleții. Aceștia conțin foarte mult sodiu, dar și aditivi alimentari, care pot cauza dificultăți de concentrare.

Cu ce să le înlocuiești? Cu brioşe ori cu cu tarte de legume, preparate în casă. 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Alimente procesate

Carnea procesată, inclusiv hot-dogul și șunca, nu ar trebui pusă în farfuriile copiilor. Numeroase studii arată că acestea sunt bogate în sare, nitriți, coloranți sau conservanți. Mai mult, potrivit unui studiu al Agenției Internaționale pentru Cercetare în Domeniul Cancerului (IARC), toate aceste produse sunt cancerigene și cresc riscul de cancer colorectal2.

 

 

Sursă foto: Shutterstock

Bibliografie:

Newsweek - 11 foods you should never feed your kids

NHS- Foods to avoid giving babies and young children

The Healthy - 10 Toxic Things You Didn’t Know You Were Feeding Your Kids

1. Studiul „Sugar-Sweetened Beverage, Obesity, and Type 2 Diabetes in Children and Adolescents: Policies, Taxation, and Programs”, publicat în Current Diabetes Reports,  în 2018, autori Yilin Yoshida și Eduardo J. Simoes

2. Studiul „IARC Monographs evaluate consumption of red meat and processed meat”, September, 2015, autori Véronique Bouvard, Dana Loomis, Kathryn Z Guyton, Yann Grosse, Fatiha El Ghissassi, Lamia Benbrahim-Tallaa et al.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0