Vitamina D3: Beneficii pentru organism & Simptome Deficit

Vitamina D3 – informatii generale

Rolul vitaminei D3 in organism

Sursele de vitamina D3

Vitamina D3 – informatii generale

Vitamina D3, cunoscuta si sub denumirea de Colecalciferol, este vitamina produsa la nivelul pielii. Aceasta trebuie sa fie transformata in hormonul denumit calcitriol pentru a fi benefica organismului. Vitamina D se prezinta sub forma de vitamina D2 (ergocalciferol), vitamina D3 (colecarciferol) sau vitamina D sintetica (vitamina D5). Vitamina D3 este benefica pentru sistemul imunitar, sistemul osos si muscular, prevenind anumite boli.

Ce este vitamina D3

Vitamina D3 este o vitamina solubila in grasimi, care ajuta organismul sa absoarba calciu si fosfor. Un aport corect de vitamina D, calciu si fosfor mentine oasele sanatoase. Vitamina D este produsa de piele in momentul expunerii la radiatiile UVB. Unul dintre principalele roluri ale acestei vitamine este acela de a ajuta organismul sa utilizeze calciul si fosforul.

Simptomele carentei de vitamina D3

Lipsa de vitamina D3 se manifesta printr-o serie de simptome care pot fi trecute cu vederea de pacient ori pot fi puse pe seama altor afectiuni. Organismul poate suferi un deficit de vitamina D3 daca este privat de expunerea la soare ori daca duce lipsa unor anumite grasimi.

Oboseala cronica

Oboseala cronica este unul dintre principalele simptome ale carentei de vitamina D3. Lipsa energiei si oboseala permanenta pot trada un deficit de vitamina D.

Slabirea sistemului osos si muscular

Vitamina D3 este cunoscuta pentru abilitatea sa de a intari sistemul osos, precum si de a mentine sanatos sistemul muscular. Deficitul de vitamina D3 poate slabi oasele si musculatura, favorizand instalarea unor afectiuni precum osteoporoza. Odata cu deficitul de vitamina D3 apare si riscul de cazaturi si fracturi.

Afectiuni ale sistemului nervos

Sistemul nervos este si el afectat de lipsa de vitamina D3 din organism. Scleroza multipla este o afectiune ce apare atunci cand sistemul imunitar ataca mielina (invelisul fibrelor nervoase) celulelor nervoase. Un nivel scazut de vitamina D3 este asociat cu un numar mai mare de leziuni cerebrale, mai ales la pacientii cu scleroza multipla. Asadar, lipsa de vitamina D3 favorizeaza aparitia sclerozei multiple si, totodata, accentueaza si simptomele resimtite de cei care sufera deja de aceasta boala.

Slabirea sistemului imunitar

Lipsa vitaminei D3 din organism creste si riscul de imbolnavire din cauza ca slabeste sistemul imunitar, facand organismul vulnerabil in fata bacteriilor si virusurilor. Studiile facute in ultimii ani asociaza in mod deosebit lipsa de vitamina D3 cu afectiunile sistemului respirator, precum racelile, bronsita, pneumonia.

Infertilitatea

Lipsa de vitamina D3 poate afecta fertilitatea atat in randul femeilor, cat si in randul barbatilor. O serie de studii facute pe aceasta tema au aratat ca exista o asociere intre problemele de fertilitate si lipsa vitaminei D3 din organism. Mai mult decat atat, administrarea de suplimente alimentare pe baza de vitamina D3 poate spori fertilitatea, crescand sansele unui cuplu de a avea un copil.

Boli ale aparatului cardiovascular

Studiile facute in ultimii ani arata ca deficitul de vitamina D3 poate creste riscul de afectiuni cardiovasculare, precum hipertensiunea, infarctul ori afectiunile cardiace ischemice.

Diabetul

Oamenii de stiinta au acordat tot mai multa atentie asocierii dintre deficitul de vitamina D3 si declansarea diabetului. Astfel, s-a descoperit faptul ca persoanele care sufera de deficit de vitamina D3 au sanse mai mari sa dezvolte diabet, comparativ cu persoanele care au un nivel normal de vitamina D3 in organism.

Cauzele deficientei de vitamina D3

Vitamina D3 este obtinuta, in cea mai mare parte, in urma expunerii la radiatiile ultraviolete, din alimentatie organismul luand o mica parte din cantitatea necesara. Asadar, in general, deficitul de vitamina D3 este de cele mai multe ori cauzat de lipsa expunerii la soare. Exista, insa, si unii factori care pot creste riscul de deficit de vitamina D3.

Conditiile de mediu

Conditiile de mediu si cele meteorologice pot influenta nivelul de vitamina D3 din organismul nostru. Organismul are nevoie de cel putin 15 minute de expunere zilnica la soare pentru a obtine cantitatea de vitamina D3 necesara. Persoanele din regiunile in care este adesea innorat, iar soarele rareori apare pe cer sunt astfel expuse deficitului de vitamina D3.

De asemenea, si persoanele care isi desfasoara activitatea in interior si atunci cand ies afara soarele nu mai este pe cer, sunt expuse riscului de a dezvolta carenta de vitamina D3. Persoanele care, din motive religioase sau culturale, isi acopera corpul si capul atunci cand se expun la soare, pot avea, de asemenea, de-a face cu lipsa de vitamina D3.

Afectiuni medicale

Unele afectiuni medicale impiedica intestinul sa absoarba vitamina D din alimente. Printre aceste afectiuni se numara boala celiaca, boala Crohn si fibroza chistica. Pacientii care sufera de asemenea afectiuni ar trebui sa isi monitorizeze cu atentie nivelul de vitamina D3 din organism.

Varsta inaintata

Pe masura ce inaintam in varsta, rinichilor le este tot mai greu sa proceseze vitamina D, de aceea creste si riscul de deficit. De asemenea, si organismul intampina greutati in producerea vitaminei D3 in urma expunerii la soare.

Stresul

Glucocorticoidele reprezinta o clasa de hormoni care afecteaza modul in care vitamina D3 este produsa, absorbita si folosita de organism. Cortizolul, cunoscut si sub denumirea de hormonul stresului, face parte din aceasta categorie de hormoni. In mod normal, cortizolul ajuta organismul sa faca fata ritmului cotidian, insa atunci cand este secretat in cantitati mari, cortizolul poate produce o serie de efecte negative in orgamism, printre care si favorizarea deficitului de vitamina D3. Cortizolul este secretat de glandele suprarenale in situatiile stresante sau in lipsa somnului.

Alergiile

Studiile facute recent au descoperit o asociere intre alergii si lipsa de vitamina D3. In timp ce unele studii indica faptul ca alergiile ar putea favoriza o carenta de vitamina D3, altele sugereaza faptul ca lipsa de vitamina D3 ar putea crea contextul perfect pentru dezvoltarea alergiilor. Sunt necesare cercetari suplimentare pe aceasta tema.

Alte cauze ale deficitului de vitamina D3

Deficitul de vitamina D3 este mai frecvent in zilele noastre, din cauza stilului de viata adoptat de tot mai multi dintre noi. Oamenii petrec tot mai mult timp in interior, avand joburi ce implica statul la birou, iar atunci cand se expun la soare isi acopera pielea cu haine si cu lotiuni cu factor de protectie UV, pentru a se proteja de riscul de cancer de piele. Vitamina D3 este produsa la nivelul pielii in timpul expunerii la radiatiile UVB, ceea ce inseamna ca privarea organismului de radiatiile solare creeaza un deficit.

Evaluarea nivelului de vitamina D3

Nivelul de vitamina D3 din sange va fi evaluat prin realizarea unor analize de sange.

Teste medicale pentru determinarea nivelului de vitamina D3 in organism

Cel mai concludent test de sange este cel pentru determinarea 25-OH-vitaminei D. Un nivel adecvat pentru un adult sanatos este de 20-50 nanograme/ mililitru. Un nivel mai mic de 12 ng/ mL indica un deficit de vitamina D.

Valori normale pentru vitamina D3 in organism

Valoarea normala pentru vitamina D3 in organism este, indiferent de varsta si sex, intre 20-100 ng/mL. Orice valoare care iese din aceste limite tradeaza o problema si trebuie tratata ca atare.

 

 

Rolul vitaminei D3 in organism

Vitamina D3 are mai multe functii in organism, de aceea lipsa ei poate cauza probleme si tulburari in organism.

Efectele pozitive pentru sistemului osos si muscular

In primul rand, vitamina D3 are un rol esential in mentinerea sanatatii sistemului osos si muscular. Studiile facute in domeniu arata ca aceasta vitamina este sentiala pentru oase puternice si muschi sanatosi. Vitamina D3 fortifica oasele.

Prevenirea rahitismului

Vitamina D3 previne instalarea rahitismului, la care adesea copiii sunt predispusi. Rahitismul este boala care apare atunci cand organismul nu are o cantitate suficienta de vitamina D si care se manifesta prin calcifierea insuficienta a tesutului osos. Astfel, apar deformarile de oase la copii.

Prevenirea osteoporozei

Si osteoporoza poate fi prevenita prin asigurarea aportului necesar de vitamina D3. Osteoporoza este o afectiune caracterizata de pierderea densitatii osoase. Cunoscuta si sub denumirea de oase poroase, osteoporoza apare adesea in randul femeilor care intra la menopauza. Vitamina D3 fortifica oasele si impiedica instalarea acestei afectiuni osoase.

Beneficii pentru sistemul nervos

Vitamina D3 are un rol esential si in mentinerea sistemului nervos sanatos. Studiile indica ca aceasta sustine si dezvoltarea creierului si a sistemului nervos la copii, dar totodata amana si declinul ce poate aparea odata cu imbatranirea.

Reducerea riscului de Alzheimer

Studiile facute in ultimii ani au aratat ca un nivel redus de vitamina D creste riscul de dezvoltare a dementei. Este nevoie, insa, de cercetari suplimentare pe aceasta tema. Medicii nu pot spune cu exactitate daca suplimentarea aportului de vitamina D3 poate amana instalarea Alzheimerului sau poate chiar sa o previna, insa mentinerea nivelului optim de vitamina D in organism are numai beneficii pentru sanatate.

Ameliorarea depresiei

Statistic vorbind, majoritatea pacientilor care sufera de depresie au de-a face, de asemenea, cu un nivel scazut de vitamina D in organism. Cercetatorii sunt de parare ca, fiind atat de importanta pentru functiile cerebrale, vitamina D poate cauza depresii sau alte tulburari similare atunci cand lipseste din organism.

Imbunatatirea memoriei

Specialistii sustin ca vitamina D ar putea avea un rol neuroprotector in organism. Proprietatile sale imbunatatesc memoria, combatand atat tulburarile de memorie, cat si afectiunile mai grave precum Alzheimerul sau orice alta forma de dementa.

Intarirea sistemului imunitar

Bolile apar atunci cand sistemul imunitar este slabit sau nu functioneaza asa cum ar trebui. Observand statisticile cu privire la imbolnavirea de gripa sau raceala, oamenii de stiinta au observat ca perioadele cu cele mai multe cazuri de imbolnaviri coincid cu lunile in care soarele sta cel mai putin pe cer. Astfel, acestia au concluzionat ca si lipsa vitaminei D din organism ar putea contribui la slabirea sistemului imunitar.

Deficitul de vitamina D este asociat cu slabirea sistemului imunitar si vulnerabilitatea organismului. Mentinerea nivelului de vitamina D3 in limitele recomandate de medici asigura buna functionare a sistemului imunitar.

Diminuarea riscului unor boli cronice

Deficitul de vitamina D3 este asociat cu instalarea multor afectiuni cronice, ceea ce inseamna ca asigurarea aportului necesar organismului previne aceste afectiuni.

Diabetul

Un studiu facut in anul 2011 de cercetatorii de la Universitatea San Diego a aratat ca vitamina D contribuie la prevenirea diabetului la pacientii care fac parte din categoria cu risc crescut. Studiul facut pe un esantion de 2000 de oameni diagnosticati cu prediabet a aratat ca un nivel mai mare de vitamina D din sange scade considerabil riscul de a dezvolta diabet de tip 2.

Astmul bronsic

Astmul este o afectiune frecventa in timpul copilariei, insa proprietatile antiinflamatoare ale vitaminei D3 pot reduce riscul de instalare a asmului bronsic si de aparitie a crizelor de astm. Vitamina D reduce sansele de a dezvolta alergii, dar si pe cele de a dezvolta o infectie bacteriana la nivelul tractului respirator. Astfel, principalii factori de risc pentru astmul bronsic sunt combatuti.

Bolile cardiovasculare

Si riscul de boli cardiovasculare poate fi redus de vitamina D3. Dozele mari de vitamina D reduc riscul de ateroscleroza, care este un factor de risc pentru complicatiile cardiovasculare cu potential fatal. Mai multe studii au identificat o legatura intre deficitul de vitamina D si riscul marit de boli cardiovasculare.

Psoriazisul

Vitamina D este extrem de benefica pentru pacientii care sufera de psoriazis. Concret, vitamina D modifica modul in care celulele pielii se multiplica. Asadar, ar putea incetini procesul de regenerare celulara, care este prea accelerat in cazul pacientilor care sufera de psoriazis.

Cancerul

Cercetatorii japonezi au descoperit ca persoanele care beneficiaza de un aport mai mare de vitamina D3 au sanse cu pana la 20% mai mici de a dezvolta cancer. In cazul cancerului hepatic, de pilda, riscul de a face cancer la pacientii cu un nivel mare de vitamina D in organism este cu 30-50% mai scazut.

Cresterea fertilitatii

Un studiu a aratat ca femeile care au in organism un nivel de 30 ng/mL sau chiar mai mare de vitamina D3 au sanse mai mari de a ramane insarcinate mai rapid. Un alt studiu facut in anul 2017 de cercetatorii de peste Ocean a aratat ca femeile care sufera de deficit de vitamina D3 au sanse mai mici de a ramane insarcinate.

Alte efecte benefice ale vitaminei D3 pentru organism

Vitamina D3 are si alte efecte benefice pentru organism, printre care:

• Mentinerea danturii sanatoase

• Mentinerea nivelului optim de calciu si fosfor in organism

• Mentine pH-ul sangelui la nivelul corect.

Sursele de vitamina D3

Organismul are mijloacele necesare pentru a-si produce necesarul zilnic de vitamina D3, atat timp cat poate beneficia de expunerea la radiatiile ultraviolete de tip B.

Producerea vitaminei D3 de organism

Lumina soarelui in sine nu contine vitamina D3, insa stimuleaza sintetizarea vitaminei la nivelul pielii. Atunci cand lumina soarelui intra in contact cu pielea, colesterolul este transformat intr-o forma activa de vitamina D3.

Expunerea controlata la soare

Expunerea controlata la radiatiile UVB reprezinta metoda ideala de a asigura organismului nivelul de vitamina D3 necesar. Din pacate insa, stilul de viata pe care il avem si ritmul in care ne traim viata ne determina pe multi dintre noi sa petrecem tot mai mult timp in interior, chiar si in timpul liber.

Pe de alta parte, expunerea excesiva la soare are efecte nedorite, crescand riscul de arsuri solare, dar si de afectiuni mai grave, cum ar fi cancerul de piele. 20-30 de minute de stat la soare asigura necesarul zilnic de vitamina D3.

Pe timpul verii, se recomanda ca expunerea la soare sa se faca in afara intervalului orar 10-16, atunci cand radiatiile solare sunt la intensitate maxima.

Suplimente alimentare cu vitamina D3

Suplimentele alimentare cu vitamina D3 reprezinta o sursa ideala pentru persoanele care sufera de deficit. Acestea sunt facute, in general, din extract de lana de oaie, de aceea persoanele vegetariene sau vegane trebuie sa se asigure ca achitioneaza o varianta vegana.

Doza zilnica recomandata de vitamina D3

Doza zilnica de vitamina D3 recomandata adultilor este de 400-800 de UI (n.r. unitati internationale), adica echivalentul de 10-20 micrograme. In functie de cauza pentru care se recomanda vitamina D3, medicul poate alege stabili o alta doza.

Pentru pacientii care nu se expun deloc la soare, doza zilnica necesara poate fi mai mare. De asemenea, pacientii care sufera de deficit sever pot necesita doze mult mai mari. Insa nu se recomanda depasirea a 4000 de UI de vitamina D3 zilnic, fara recomandarea medicului.

Pentru copiii care sufera de rahitism, medicii pot recomanda intre 0,3 mg si 12,5 mg pe zi, ceea ce inseamna intre 12.000 - 500.000 UI.

Forme de administrare pentru suplimentele alimentare cu D3

Suplimentele alimentare se gasesc atat sub forma de capsule, cat si sub forma de picaturi. Medicul va recomanda forma cea mai potrivita pentru fiecare pacient, in functie de nevoile acestuia.

Reguli de administrare ale suplimentelor alimentare cu vitamina D3

Suplimentele alimentare cu vitamina D3 se vor administra conform instructiunilor de pe ambalaj ori conform recomandarilor facute de medic. Daca suferi de afectiuni cronice de orice natura, e recomandat sa te consulti cu medicul tau cu privire la administrarea de suplimente de vitamina D3 si nu numai.

Vitamina D3 si interactiunea cu alte medicamente sau vitamine

Este foarte important sa ii spui medicului sau farmacistului ce tratamente medicamentoase urmezi, dar si ce suplimente alimentare consumi zilnic (in aceasta categorie intra si shake-urile, dar si pudrele proteice).

Se recomanda evitarea suplimentelor pe baza de vitamina D3 daca iei unul dintre urmatoarele medicamente:

• Paricalcitol

• Calcipotriol

• Doxercaliferol

• Uleiuri minerale

• Orlistat

• Sechestranti de acizi biliari.

Consumul de alcool ar trebui evitat sau limitat in timpul consumului de vitamina D3, intrucat alcoolul impiedica absorbtia de vitamina D3 in organism.

Depasirea dozei de vitamina D3

Nu se recomanda depasirea de 4000 UI de vitamina D3 pe zi. Daca suspectati supradozajul, apelati de urgenta la un serviciu medical.

Administrarea suplimentelor alimentare cu vitamina D3 la copii

Administrarea suplimentelor alimentare cu vitamina D3 se face, la copii, numai cu recomandarea medicului pediatru. Se vor respecta indicatiile oferite de medic cu privire la dozaj si administrare. Vitamina D3 este absorbita cel mai bine daca este consumata imediat dupa masa.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0