Cum sa fortifici sistemul osos al copilului

Oasele cresc incontinuu pana la maturitate, insa pana la varsta de 2 ani, iar apoi la pubertate, acestea inregistreaza o crestere mai accelerata decat in alte perioade. Pana la implinirea varstei de 25 de ani, oasele trebuie sa ajunga la densitatea maxima.

Cu cat oasele copilului tau au o densitate mai mare si sunt mai puternice, cu atat mai mic este riscul de fracturi osoase ori de osteoporoza pe viitor.

Exista o serie de strategii eficiente pe care parintii le pot folosi pentru fortificarea sistemului osos al copiilor. O alimentatie echilibrata, care asigura aportul necesar de nutrienti celui mic, sport si obiceiuri sanatoase – de aceste lucruri are nevoie copilul pentru oase puternice.

Cum fortifici oasele copilului prin alimentatie

Alimente bogate in calciu – asigura-te ca introduci in alimentatia copilului tau suficiente alimente care contin calciu, intrucat acesta este esential pentru oase puternice. Printre alimentele cu o concentratie mare de calciu se numara: laptele, branza, iaurtul, sardinele, mazarea, nucile, semintele, precum si alimentele fortificate cu calciu precum laptele de soia ori cel de migdale, dar si unele cereale din comert.

La recomandarea medicului, poti mari aportul de calciu al copilului prin administrarea de suplimente alimentare.

* Este important de mentionat ca intoleranta la lactoza a copilului creste nevoia de suplimente pe baza de calciu, copilul fiind privat de calciul care se regaseste in concentratii mari in produsele lactate precum laptele, iaurtul sau smantana. Discuta acest subiect cu medicul pediatru.

Vitamina D – pentru o buna absorbtie a calciului in organism, e necesara si vitamina D. Aceasta ajuta calciul sa se fixeze in oase. Organismul produce pe cont propriu vitamina D, insa atunci cand este expus la soare. Este vorba despre expunerea moderata, de cateva zeci de minute, atunci cand soarele nu este puternic – dimineata sau seara in lunile de vara ori in orice moment al zilei in lunile de toamna, iarna si primavara.

Exista si alimente care contin vitamina D, insa expunerea la radiatiile UV este cea care ofera cantitatea necesara de vitamina D. Printre alimentele bogate in aceasta vitamina se numara: ouale, pestele gras si alimentele imbogatite cu vitamina D (sucuri, cereale).

In cazul bebelusilor, medicii recomanda adesea suplimentele cu vitamina D pentru a se asigura ca cei mici primesc aportul necesar. Vitamina D sub forma de supliment (picaturi) e administrata bebelusilor care sunt alaptati; in cazul celor hraniti cu formula de lapte praf, suplimentele nu sunt necesare, intrucat laptele este deja imbogatit cu aceasta vitamina.

Copiii mai mari primesc suplimente pe baza de vitamina D la recomandarea medicului, mai ales in lunile de iarna, atunci cand expunerea la soare este redusa.

 

 

Cum fortifici oasele copilului prin activitate fizica

Exercitiile fizice nu fortifica numai musculatura, ci si oasele celui mic. Asadar, asigura-te ca acesta nu are un stil de viata sedentar.

Bebelusii trebuie sa fie incurajati sa se joace pe podea, astfel incat sa faca cat mai multa miscare. Dupa ce incepe sa mearga, cel mic trebuie sa faca cel putin 3 ore de miscare pe zi. Ajuns la pubertate, copilul se poate limita la 1 ora de activitate fizica pe zi.

Pentru a preveni sedentarismul la copii, limiteaza accesul celor mici la calculator, tableta sau telefon. Totodata, iti poti inscrie copilul la activitati sportive precum inotul, karate, fotbal sau dans. In afara sporturilor practicate in cadru organizat, poti programa si activitati sportive in familie, competitii de grup ori iesiri la alergat in fiecare seara.

O serie de afectiuni pot afecta densitatea osoasa a copilului, iar printre acestea se numara: bolile hepatice, afectiunile renale, artrita juvenila, hipertiroidismul, sindromul Cushing. Si unele tratamente medicamentoase, precum cele pe baza de corticosteroizi ori imunosupresoare pot avea un impact negativ asupra densitatii osoase a celor mici. Intr-o asemenea situatie, medicul pediatru va face recomandarile necesare pentru mentinerea densitatii osoase in parametrii optimi.

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0