Totul despre suplimentele pentru fertilitate

Multe cupluri se confruntă cu problema infertilității. Ce suplimente alimentare ar putea fi de ajutor?

După cum știe oricine s-a străduit să conceapă și a întâmpinat dificultăți, infertilitatea poate fi o călătorie grea, cu diverse posibilități de tratament. Există, însă, o opțiune de a-ți crește șansele de a concepe, simplă și non-invazivă: micronutrienții pe care îi obții din alimente și suplimente alimentare.

Rolul micronutrienților în fertilitate

Deoarece fertilitatea este o ecuație complexă, iar corpul fiecărei persoane este diferit, știința din jurul micronutrienților asociați cu fertilitatea nu este foarte precisă. Unele studii promițătoare au început să arunce lumină asupra rolului vitaminelor în ceea ce privește șansa de a rămâne însărcinată și de a duce sarcina la bun sfârșit.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Vitaminele joacă roluri importante în sănătatea femeilor, fiind esențiale pentru multe funcții, precum menstruația și ovulația, funcția tiroidiană, producerea de energie, funcția imunitară, calitatea ovocitului și maturarea.

Așadar, aportul adecvat de vitamine și minerale este esențial atunci când se încearcă crearea unui mediu adecvat pentru o sarcină sănătoasă. Unii nutrienți pot reduce chiar simptomele sindromului ovarelor polichistice (SOP), o cauză frecventă a infertilității. La bărbați, studiile au arătat că anumite suplimente pot crește numărul de spermatozoizi și motilitatea acestora. 

Este important să reținem, însă, spun experții, că este nevoie de mai multe cercetări pentru că, deși promițătoare, majoritatea studiilor de până acum au fost la scară redusă și efectuate fără o metodologie riguroasă. Ce suplimente ar putea fi utile în creșterea fertilității?

Acetil L-carnitina (ALC)

Acest supliment poate fi luat și de bărbați, pentru că ajută motilitatea spermatozoizilor, dar și de femei, deoarece conține antioxidanți care stimulează sistemul reproducător feminin. Acest supliment este o formă a aminoacidului L-carnitină (LC), care apare natural în organism și ajută la transformarea grăsimii în energie.

Un review¹ din 2018 a descoperit că, deși LC are unele beneficii pentru fertilitatea feminină, ALC are antioxidanți mai puternici. În plus, contribuie la reducerea simptomelor SOP, endometriozei și amenoreei (absența menstruației). Alte cercetări au indicat că atât ALC cât și LC pot stimula motilitatea spermatozoizilor la bărbați. Recomandările de dozare utilizate pentru a promova fertilitatea masculină variază de obicei între 1 și 3 grame pe zi.

Vitaminele din complexul B (altele decât acidul folic)

Acestea contribuie la promovarea sănătății ovulelor și pot îmbunătăți calitatea spermatozoizilor. Într-un studiu² de sănătate publică de lungă durată, s-a arătat că un aport mai mare de vitamine B1, B2, B3, B6 și B12 a fost asociat cu un risc mai mic de infertilitate feminină cauzată de tulburările de ovulație. De asemenea, unele cercetări sugerează că vitaminele din complexul B ar putea ajuta la o îmbunătățire a calității spermei.

Vitamina C

Acest supliment este recomdant bărbaților, deoarece crește numărul spermatozoizilor și mobilitatea acestora. Vitamina C este un puternic antioxidant care poate reduce deteriorarea celulară în tot corpul și contribuie la absorbția fierului. O revizuire a mai multor studii a descoperit că administrarea de vitamina C în combinație cu vitamina E la bărbați a îmbunătățit numărul, mobilitatea și, uneori, integritatea ADN-ului (cu alte cuvinte, calitatea) spermatozoizilor. Pentru bărbați, doza zilnică recomandată de vitamina C este de 90 mg.

Calciul

Este important ca atât bărbații, cât și femeile să obțină suficient din acest mineral pentru a preveni carențele. Un studiu³ din 2019 a descoperit că lipsa de calciu ar putea fi o cauză a infertilității la bărbați, deoarece acest mineral este implicat în producția de spermă. Doza recomandată pentru bărbați și femei adulte este de 1.000 mg pe zi. Dacă nu suferi de o carență de calciu, cel mai bine este să ți-l iei din surse alimentare sănătoase, cum ar fi iaurtul integral sau migdalele.

Coenzima Q10

Coenzima Q10 îmbunătățește răspunsul ovarian în cazul fertilizării in vitro și stimulează motilitatea spermatozoizilor. Corpul produce coenzima Q10 de unul singur, dar creșterea cantității din fluxul sangvin poate avea beneficii pentru creșterea fertilității. Deși sunt necesare mai multe cercetări, studii recente sugerează că suplimentarea cu CoQ10 poate îmbunătăți concentrația și motilitatea spermatozoizilor la bărbații care suferă de infertilitate.

Vitamina D 

Această vitamină îmbunătățește stimularea ovariană și calitatea materialului seminal. Unele studii au asociat deficitul de vitamina D cu infertilitatea la femei, iar o analiză a arătat niveluri scăzute de vitamina D la femeile care s-au luptat cu infertilitatea din cauza sindromului ovarian polichistic. Vitamina D joacă roluri esențiale atât în funcția de reproducere feminină, cât și în cea masculină. Cercetările au arătat că deficitul de vitamina D poate fi asociat cu infertilitate și la bărbați, și la femei. 

Vitamina E

Această vitamină crește motilitatea spermei și stimulează sănătatea aparatului reproducător feminin. Vitamina E are proprietăți antioxidante care pot promova funcția spermatozoizilor la bărbați și sprijină sănătatea reproductivă la femei, dar este nevoie de mai multe cercetări pentru a determina eficacitatea acesteia. Doza recomandată de vitamina E pentru adulți este de 15 mg.

Acidul folic 

Acidul folic ajută la obținerea sarcinii, îmbunătățește rezultatul tratamentelor de fertilitate și reduce riscul de defecte de tub neural la copil. Femeile care intenționează să rămână însărcinate e bine să ia o doză zilnică de 400-800 mcg acid folic.

Fierul

Infertilitatea asociată cu tulburările de ovulație poate fi cauzată de lipsa de fier. Un studiu pe termen lung la care au participat peste 18.000 de femei a arătat că suplimentarea cu fier părea să scadă riscul de infertilitate ovulatorie.

Acizii grași Omega-3

Omega 3 stimulează motilitatea spermei și ajută la obținerea sarcinii în cazul femeilor de peste 35 de ani. În încercarea de a obține o sarcină, e bine să se consume, atât de către femeie cât și de către partener pește gras și fructe de mare, dar și administrarea unui supliment este de ajutor.

Seleniul

Seleniul îmbunătățește calitatea materialului seminal și scade riscul de avort. Cercetări recente raportează că un deficit de seleniu crește riscul de avort, scade calitatea materialului seminal și slăbește motilitatea spermatozoizilor. Seleniul este necesar pentru ca organismul unui bărbat să producă spermă, iar unele cercetări arată că un combo de seleniu și vitamina E ar putea îmbunătăți calitatea materialului seminal și motilitatea spermatozoizilor. Doza recomandtă de seleniu este stabilită la 55 mcg pe zi pentru adulți.

Zincul

Zincul contribuie la fertilizarea și dezvoltarea ovulelor și îmbunătățește calitatea spermatozoizilor. Acest mineral este esențial pentru formarea spermei, iar o serie de studii au sugerat că o carență de zinc ar putea duce la o calitate scăzută a spermatozoizilor. Doza recomandată de zinc este de 8 mg pentru femei și 11 mg pentru bărbați.

Suplimentele de tip multivitamine sunt utile?

Deoarece atât de mulți micronutrienți pot influența fertilitatea, este mai convenabil să iei un complex de vitamine de calitate, decât să cumperi suplimente individuale.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
BMC - Role of L-carnitine in female infertility
https://rbej.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12958-018-0323-4
1. Analiza „Role of L-carnitine in female infertility”, apărută în Reprod Biol Endocrinol 16, 5 (2018). https://doi.org/10.1186/s12958-018-0323-4, autori: Agarwal, A., Sengupta, P. & Durairajanayagam, D.
NCBI - Use of multivitamins, intake of B vitamins and risk of ovulatory infertility
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2366795/
2. Studiul „Use of multivitamins, intake of B vitamins and risk of ovulatory infertility”, apărut în Fertil Steril. 2008 Mar; 89(3): 668–676. Published online 2007 Jul 10. doi: 10.1016/j.fertnstert.2007.03.089, autori: Jorge E. Chavarro et al.
NCBI - Possible Mechanisms for The Effects of Calcium Deficiency on Male Infertility
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6186280/
3. Studiul „Possible Mechanisms for The Effects of Calcium Deficiency on Male Infertility”, apărut în Int J Fertil Steril. 2019 Jan-Mar; 12(4): 267–272. Published online 2018 Oct 2. doi: 10.22074/ijfs.2019.5420, autori: Asghar Beigi Harchegani et al.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0