Totul despre flavonoide: ce sunt si ce beneficii au

Bioflavonoidele sunt un grup de compusi derivati din plante, numiti compusi polifenolici. Acestia sunt numiti si flavonoide. Exista intre 4.000 si 6.000 de tipuri diferite cunoscute. Unele flavonoide sunt folosite in medicina, ca suplimente sau in alte scopuri, contribuind la sanatatea noastra.

Flavonoidele se gasesc in anumite fructe, legume si alte alimente, cum ar fi ciocolata neagra si vinul. Ele au puternice proprietati antioxidante. Cum sunt de folos? Antioxidantii pot lupta contra actiunii radicalilor liberi. Se crede ca actiunea daunatoare a radicalilor liberi joaca un rol in orice afectiune, incepand de la bolile cardiovasculare si pana la cancer. Totodata, antioxidantii pot sa ajute corpul chiar si sa faca fata alergiilor si virusurilor.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Pe langa vitamine si minerale, fructele si legumele sunt o sursa importanta de flavonoide, cu puternic rol antioxidant. Flavonoidele blocheaza enzima de conversie a angiotensinei, blocheaza enzimele ciclooxigenazei care descompun prostaglandinele si previn agregarea plachetara. In plus, protejeaza sistemul vascular care transporta oxigenul si substantele nutritive catre celule.

Care sunt beneficiile flavonoidelor

Flavonoidele sunt antioxidanti si cel mai probabil cunosti deja unii dintre acestia, cum sunt vitaminele C si E si carotenoidele. Acesti compusi iti pot proteja celulele impotriva actiunii radicalilor liberi. Radicalii liberi sunt toxine din corp care pot afecta celulele sanatoase. Cand se intampla acest lucru, actiunea se numeste stres oxidativ.

Alti antioxidanti, cum sunt flavonoidele, nu se gasesc in concentratii mari in fluxul sangvin, ca atare. Dar ele pot influenta transportul sau activitatea unor antioxidanti mai puternici, cum este vitamina C, prin tot corpul.

Au proprietati antioxidante

Cercetatorii spun ca flavonoidele pot sa ajute in numeroase probleme de sanatate. Ele pot fi folosite in scop terapeutic sau protector. De asemenea, flavonoidele pot influenta capacitatea vitaminei C de a fi absorbita si utilizata de organismul nostru.

Cercetatorii mai spun ca antioxidantii precum flavonoidele lucreaza in corpul uman in mai multe moduri, iar una dintre trasaturi ar fi ca flavonoidele protejeaza si chiar cresc gradul de aparare al antioxidantilor in corp.

Au potentialul de a lupta contra alergiilor

Afectiunile de natura alergica pot sa raspunda bine la administrarea de flavonoidele. Printre aceste afectiuni se numara:


Dezvoltarea afectiunilor din familia alergiilor este adesea asociata cu un exces al stresului oxidativ din corp. Flavonoidele pot ajuta la indepartarea radicalilor liberi si la stabilizarea speciilor reactive de oxigen. Acest lucru poate duce la mai putine reactii alergice. De asemenea, flavonoidele pot reduce raspunsurile inflamatoare care contribuie la afectiuni precum astmul.

Ofera protectie cardiovasculara

Boala arteriala coronariana (cunoscuta si sub numele de cardiopatie ischemica) este o alta problema de sanatate care implica stresul oxidativ si inflamatia. Antioxidantii din flavonoide iti pot proteja inima si iti pot reduce riscul de deces, potrivit studiilor. Chiar si cantitatile mici de flavonoide din alimentatie pot sa iti scada riscul de deces din cauza bolilor arteriale coronariene. Alte cercetari arata ca flavonoidele iti pot reduce riscul atat de boala arteriala coronariana, cat si de accident vascular cerebral.

Asigura o buna protectie pentru sistemul nervos

Flavonoidele pot proteja celulele nervoase (neuronii) de diferiti factori. Pot chiar sa ajute celulele nervoase din afara creierului si din maduva spinarii. Majoritatea cercetarilor din acest segment se axeaza pe bolile cronice despre care se crede ca pot fi cauzate de stresul oxidativ, cum ar fi dementa aparuta pe fondul bolii Alzheimer. In aceste cazuri, flavonoidele pot ajuta la intarzierea debutului bolii, in special cand sunt administrate pe termen lung.

Totodata, flavonoidele pot sa ajute la buna circulatie a sangelui in creier, lucru care ar putea fi de folos la prevenirea unui accident vascular cerebral. O circulatie mai buna a sangelui poate sa insemne si o mai buna functionare a acestui organ sau chiar imbunatatirea functiei cognitive.

Cum iei flavonoidele?

Autoritatile americane estimeaza ca adultii, in general, consuma 200-250 mg de flavonoide in fiecare zi. Desi le poti cumpara sub forma de suplimente, cel mai bine este sa te uiti mai intai la ce ai prin frigider si in camara. De exemplu, una dintre cele mai mari surse de flavonoide sunt ceaiul verde si ceaiul negru.

Alte surse alimentare de flavonoide sunt:

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

•    migdalele;
•    merele;
•    bananele;
•    afinele;
•    ciresele;
•    merisoarele;
•    grepfrutul;
•    lamaile;
•    ceapa;
•    portocalele;
•    piersicile;
•    perele;
•    prunele;
•    quinoa;
•    zmeura;
•    capsunile;
•    cartofii dulci;
•    rosiile;
•    partea verde (tulpina si frunzele) napilor;
•    pepenele rosu.

In prezent, nu exista o sugestie pentru valoarea zilnica recomandata de flavonoide, insa multi experti sugereaza sa adoptam o dieta bogata in alimente sanatoase si integrale. Suplimentele sunt o alta optiune daca esti interesat sa consumi mai multe flavonoide.

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0