Ce sunt polifenolii si de ce ai nevoie de ei

Polifenolii sunt o categorie de chimicale naturale din plante. Acestia sunt o categorie de micronutrienti cu activitate antioxidanta. Exista peste 8000 de polifenoli identificati in alimente precum ceaiul, fructele, legumele, uleiul de masline si ciocolata.

Polifenolii joaca un rol important in mentinerea starii de bine, fiind o categorie importanta de antioxidanti. Antioxidantii protejeaza celulele de efectele radicalilor liberi asupra organismului. Necontrolati, radicalii liberi produc degradare celulara, favorizand instalarea afectiunilor si imbatranirea prematura.

Tipuri de polifenoli

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Polifenolii se impart in 4 categorii:

  • Flavonoide – se regasesc in plante, fructe, legume, vin rosu si ceai verde, dar si sub forma de suplimente cu polifenoli.
  • Acizi fenolici – se regasesc in cafea, ceai, struguri, vin rosu, kiwi, prune, mere si cirese, dar si in porumb si grau.
  • Stilbene – acestea se regasesc in vinul rosu, in merisoare si in alune.
  • Lignani – ii poti gasi in legume, cereale, fructe, alge si seminte de in sau susan.

Beneficii polifenoli

Polifenolii au o serie de beneficii pentru sanatate. Iata cateva dintre acestea:

Au activitate antioxidanta – datorita activitatii antioxidante a polifenolilor, acestia pot combate efectele radicalilor liberi cauzate de expunerea la poluare, de fumat, de dieta nesanatoasa si nu numai. Asta inseamna ca polifenolii ne pot proteja de boli, dar totodata pot amana procesul de imbatranire.

Au efect antiinflamator – polifenolii au actiune antiinflamatoare, fapt ce previne de asemenea imbatranirea.

Proprietati anti-cancersi riscul de cancer poate fi redus prin consumul de polifenoli. Quercetina, catehinele, resveratrolul si curcumina sunt polifenoli renumiti pentru abilitatea de a proteja organismul de cancer.

Reduc riscul de formare a cheagurilor de sange – polifenolii imbunatatesc circulatia sanguina, contribuind la reducerea riscului de formare a cheagurilor. Catehinele, de pilda, au abilitatea de a reduce riscul de blocare a arterelor cu un cheag de sange.

Regleaza nivelul de glucoza din sange – polifenolii pot fi de ajutor pacientului care sufera de diabet sau de sindrom metabolic, intrucat regleaza nivelul de zahar din sange si combat rezistenta la insulina.

Reduc riscul de osteoporoza – osteoporoza este afectiunea caracterizata de pierderea densitatii osoase. Activitatea antioxidanta a polifenolilor are un efect benefic asupra sistemului osos, contribuind la reducerea riscului de osteoporoza.

Surse alimentare de polifenoli

Polifenolii se regasesc in multe dintre alimentele pe care le consumam. Iata cele mai bune surse de polifenoli:

  • Fructele – portocale, mere, struguri, piersici, grepfrut, cirese, rodie, merisoare, prune, soc, capsune si caise.
  • Legume – spanac, ceapa, cartof, broccoli, sparanghel, morcov.
  • Nuci si seminte – boabe de soia, castane, alune de padure, nuci Pecan, migdale, seminte de in.
  • Bauturi – ceai, cafea, vin rosu.
  • Grasimi sanatoase – ulei de masline, ulei de susan.
  • Condimente si mirodenii – pudra de cacao, sofran, oregano, anason, salvie, menta, cimbru, busuioc, curry, ghimbir, chimen, scortisoara.

Suplimente cu polifenoli

Polifenolii pot fi consumati si sub forma de suplimente cu antioxidanti. Acestea trebuie administrate conform recomandarilor facute de producator, care se regasesc pe ambalajul produsului.

Suplimentele cu polifenoli sunt obtinute, in general, din extractul de seminte de strugure, din extract de coaja de strugure ori din pulpa de masline. Cu toate ca sunt obtinute din ingrediente 100% naturale, aceste suplimente pot avea efecte nedorite daca nu sunt administrate in mod corect.

Efecte adverse suplimente cu polifenoli

Polifenolii din alimente nu pun sanatatea in pericol, insa exista suspiciuni cu privire la efectele adverse ale suplimentelor cu polifenoli.

Sunt necesare studii suplimentare pe aceasta tema, insa medicii suspecteaza o legatura intre suplimentarea excesiva a aportului de polifenoli si problemele tiroide, activitatea hormonala dereglata ori interactiunile cu alte medicamente si vitamine.

Adopta o dieta echilibrata, bazata pe alimente sanatoase, si vei beneficia de o cantitate suficienta de polifenoli. Daca folosesti suplimente cu polifenoli, nu depasi doza zilnica recomandata.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie: Studiul “Plant polyphenols as dietary antioxidants in human health and disease”, publicat pe www.ncbi.nlm.nih.gov, autori: Kanti Bhooshan Pandley, Syed Ibrahim Rizvi

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0