Acizii Grasi Omega 6 - Beneficii & Alimente ce Contin Omega 6

Despre omega 6 - ce este, informatii generale

Surse alimentare de omega 6

Beneficiile consumului

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Doza recomandata/ Deficienta de Omega 6

Recomandarile medicilor nutritionisti

Suplimentele cu Omega 6/ Doza recomandata

Contraindicatii/ Reactii adverse la omega 6

Despre Omega 6 - Ce este, informatii generale

Omega 6 sunt acizi grasi ce fac parte din clasa acizilor polinesaturati. Organismul nu are capacitatea de a produce cantitatea de Omega 6 ce ii este necesara, de aceea trebuie sa avem o alimentatie care sa ii asigure aportul necesar. Printre beneficiile acizilor grasi Omega 6 se numara: reducerea riscului cardiac, reducerea nivelului de colesterol din sange, reducerea riscului de cancer. Omega 6 joaca un rol important si in refacerea tesuturilor dupa efortul fizic intens. Mai exact, acizii grasi Omega 6 stimuleaza refacerea tesuturilor si combat inflamatia produsa la nivelul musculaturii.

Pentru ca organismul sa poate beneficia din plin de efectele acizilor grasi Omega 6, trebuie respectat raportul dintre Omega 6 si Omega 3. Ideal ar fi ca acest raport sa fie de 1:1. Omega 6 sunt benefici atunci cand sunt consumati in cantitatile corecte, insa societatea in care traim ne indeamna sa consumam acesti acizi grasi in cantitati prea mari, deregland astfel aportul de Omega 6 – Omega 3 de 1:1.

Surse alimentare de Omega 6

Intrucat organismul nu are capacitatea de a produce de unul singur Omega 6, trebuie sa asiguram aportul necesar prin consumul alimentelor care contin asemenea acizi grasi. Principala sursa alimentara de acizi grasi Omega 6 sunt uleiurile vegetale (uleiul de palmier, uleiul de soia, uleiul de rapita sau uleiul de floarea soarelui) insa si alte alimente contin asemenea acizi.

Printre sursele naturale alimentare de Omega 6 se numara urmatoarele:

• Carnea de pui

• Carnea de vita

• Ouale

• Untul

• Branzeturile

• Semintele de susan

• Nucile

• Nucile Pecan

• Migdalele

• Alunele

• Cerealele

• Majoritatea uleiurilor vegetale

• Uleiul din samburi de strugure

• Uleiul de in

• Uleiul de sofran

• Uleiul de nuci

• Uleiul de susan

• Semintele de dovleac

• Uleiul de limba mielului

Aportul de Omega 6 din alimentatie poate fi completat cu ajutorul suplimentelor dietetice.

Beneficiile consumului

Consumul de Omega 6 are o multime de efecte benefice pentru sanatate.

Iata care sunt principalele beneficii ale acestor acizi grasi:

Combat inflamatia – acizii grasi polinesaturati Omega 6 pot ajuta organismul sa combata inflamatia. Concret, acidul linoleic, care este un tip de Omega 6, contribuie la producerea acidului gama linoleic, care in urma metabolizarii se transforma intr-un nutrient cu proprietati antiinflamatoare.

Combat artrita reumatoida – tot acidul gama linoleic este cel care combate durerea, inflamarea si rigiditatea articulara, simptome specifice artritei reumatoide.

Reduc tensiunea arteriala acidul gama linoleic produs in urma consumului Omega 6, fie singur fie combinat cu Omega 3 din ulei de peste, poate reduce hipertensiunea arteriala.

Reduc riscul de afectiuni cardiace – in special acidul linoleic are capacitatea de a reduce riscul cardiovascular. Inlocuind grasimile saturate cu uleiuri vegetale bogate in Omega 6, pacientul poate reduce riscul cardiac.

Sustin sanatatea sistemului osos – acizii grasi Omega 6 mentin sanatatea sistemului osos, in ciuda trecerii anilor. Atat femeile, cat si barbatii beneficiaza de o imbunatatire a densitatii osoase daca folosesc suplimente pe baza de Omega 6 si Omega 3.

Benefici in timpul sarcinii – acizii grasi Omega 6 au efecte benefice, atunci cand sunt consumati in cantitati echilibrate in sarcina, asupra dezvoltarii fatului. Concret, Omega 6 au capacitatea de a reduce riscul de astm al nou nascutului, daca mama a respectat cantitatile recomandare in timpul sarcinii. Aportul de omega 3 este la fel de important in timpul sarcinii, acesti acizi grasi avand efecte uimitoare cand sunt consumati in paralel.

 

 

Doza recomandata

Potrivit Asociatiei Americane a Inimii, in jur de 5-10% din aportul caloric zilnic ar trebui sa fie alcatuit din acizi grasi Omega 6. Doza zilnica recomandata difera de la un individ la altul, fiind stabilita in functie de varsta acestuia, de starea de sanatate si de nevoile organismului fiecaruia.

Bebelusii mai mici de 6 luni au nevoie de 4,4 grame de Omega 6 zilnic, in timp ce dupa ce depasesc aceasta varsta nevoile cresc la 4,6 grame. Bebelusii isi iau aceasta cantitate din laptele matern sau din laptele praf, asa ca nu e necesara suplimentarea acestui aport. Copiii cu varste cuprinse intre 4-8 ani au nevoie de 10 g de Omega 6 zilnic, insa in cazul baietilor aceasta doza creste pana la 12 grame pe zi dupa implinirea varstei de 13 ani.

In perioada adolescentei, fetele au nevoie de 11 g pe zi, in timp ce baietii au nevoie de 16 g.

Odata ajunsi la maturitate, barbatii au nevoie de 17 g de Omega 6 pe zi, in timp ce femeile au nevoie de 12 g. Femeile insarcinate sau care alapteaza au nevoie de 13 g de Omega 6/ zilnic.

Deficienta de Omega 6

Acizii grasi polinesaturati Omega 6 sunt esentiali pentru buna functionare a organismului, constribuind la functionarea aparatului reproducator, la eficienta metabolismului, avand un rol important in sanatatea osoasa, precum si in mentinerea parului si pielii frumoase.

Carenta de Omega 6 poate cauza o serie de complicatii. In primul rand, lipsa de Omega 6 determina deshidratarea pielii, aparitia iritatiilor cutanate, caderea parului, uscaciunea ochilor, accentueaza durerile articulare si totodata mareste colesterolul. In cazuri severe de deficit de Omega 6 pot aparea chiar si aritmiile, vindecarea greoaie a infectiilor, complicatii renale, probleme de crestere ori probleme comportamentale.

Lipsa de Omega 6 poate fi combatuta prin adoptarea unei alimentatie echilibrate, dar si prin folosirea suplimentelor alimentare.

Recomandarile medicilor nutritionisti

Medicii nutritionisti recomanda adoptarea unei diete echilibrate, care sa ofere organismului cantitatea necesara de Omega 6, insa totodata ne recomanda sa nu exageram cu consumul de Omega 6 astfel incat sa cream dezechilibre in ceea ce priveste aportul de Omega 6 si cel de Omega 3.

Nutritionistii recomanda un echilibru intre consumul de omega 3 si omega 6

Aportul de Omega 6 este important, la fel si cel de Omega 3, insa si mai important este sa echilibram raportul dintre Omega 6 – Omega 3. In zilele noastre, oamenii au obiceiuri alimentare care ii determina sa consume cantitati prea mari de Omega 6 si cantitati prea mici de Omega 3.

Un dezechilibru ca acesta poate avea o serie de efecte negative asupra sanatatii. Omega 6 au efecte inflamatoare, in timp ce Omega 3 au efecte antiinflamatoare. Aceste doua categorii de acizi grasi trebuie sa fie echilibrate pentru ca organismul sa beneficieze de pe urma consumului.

Studiile facute in domeniu au demonstrat faptul ca omul a evoluat respectand raportul de 1:1 de Omega 6 si Omega 3. Din pacate, in zilele noastre, acest raport poate ajunge si pana la 16:1, ceea ce este ingrijorator.

Suplimentele cu Omega 6

Deficitul de Omega 6 poate fi combatut prin administrarea unor suplimente alimentare. Omega 6 se regaseste sub forma de comprimate, insa aportul zilnic poate fi suplimentat si prin consumul de ulei de primula, ulei de peste, precum si ulei de Borago  limba mielului).

In general, suplimentele Omega 6 se regasesc in combinatie cu Omega 3 si Omega 9, o doza asigurand mentinerea raportului sanatos al acestor acizi grasi.

Doza recomandata de suplimente cu Omega 6

In caz de deficit de Omega 6, se pot folosi suplimentele alimentare care ofera organismului cantitatea necesara de acizi grasi. Discuta cu medicul tau si vei lua cea mai buna decizie cu privire la metodele de suplimentare a acizilor grasi Omega 6.

Efecte adverse/contraindicatii ale consumului de Omega 6

Pacientii care sufera de afectiuni precum psoriazis, artrita sau diabet trebuie sa se consulte cu medicul inainte de a folosi suplimente alimentare de Omega 6. De asemenea, si daca se urmeaza un tratament medicamentos trebuie sa se discute cu medicul intrucat unele suplimente pe baza de Omega 6 pot afecta eficacitatea unor medicamente. Daca ai nivelul de trigliceride mare, e posibil ca suplimentele pe baza de Omega 6 sa contribuie la marirea trigliceridelor.

In general, consumul de Omega 6 sub forma de supliment alimentar este sigur si nu are efecte secundare.

Oamenii de stiinta inca fac cercetari cu privire la efectele benefice si la cele adverse ale consumului de Omega 6 in scopuri terapeutice. Pana la acest moment insa, nu s-au facut descoperiri majore pe aceasta tema.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0