Exercitiile de respiratie, benefice pentru persoanele cu BPOC

Boala pulmonara obstructiva cronica, pe care o cunoastem sub numele de BPOC, este o boala a plamanilor, care ingreuneaza respiratia. De cele mai multe ori, aceasta boala este cauzata de fumat, insa poate fi declansata si de factori precum poluarea ori expunerea la substante toxice. BPOC este o boala care nu se vindeca.

 

De regula, BPOC este o combinatie a doua afectiuni: bronsita cronica si efizemul. Efizemul apare, de multe ori, ca urmare a bronsitei cronice.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Bronsita cronica reprezinta o inflamatie a peretilor aparatului respirator. Tusea cronica, productiva, este caracteristica bronsitei cronice.

Emfizemul apare in momentul in care saculetii de aer din branhiole sunt distrusi treptat, fluxul aerului expirat fiind limitat.

Persoanele care sufera de efizem nu reusesc sa se oxigeneze cum trebuie asa ca obosesc foarte repede, mai ales atunci cand practica sport.

Pacientii doagnosticati cu BPOC gasesc inclusiv activitatile obisnuite ca fiind foarte obositoare din cauza ca nu folosesc plamanii la capacitate maxima.

Din pacate aceasta boala nu este reversibila, insa un tratament adecvat combinat cu un stil de viata sanatos pot stagna boala si pot ameliora simptomele sale.

Exercitiile de respiratie, benefice pentru BPOC

Practicarea unor exercitii de respiratie ajuta la combaterea respiratiei superficiale, specifice acestei boli, dar previne si simptomele neplacute ce apar din cauza unei respiratii incorecte: ameteala, panica, senzatie de sufocare ori durere in piept. Exercitiile de respiratie practicate in mod constant, ajuta la oxigenarea intregului organism.

Exercitiile de respiratie executate cu buzele incretite sunt cele mai indicate pentru bolnavii care sufera de boala pulmonara obstructiva cronica. Acest tip de exercitiu mareste capacitatea plamanilor de a primi oxigen si de a elimina dioxidul de carbon. Un studiu realizat de catre cercetatorii de la Spitalul Fort Belvoir din Virginia a dovedit eficienta acestor exercitii in cazul pacientilor cu BPOC.

Pentru a practica exercitiul de espiratie cu buzele incretite trebuie a urmezi urmatorii pasi:

  1. Asaza-te intr-o pozitie confortabila, cu umerii si ceafa relaxata, dar si cu spatele drept.
  2. Inspira lin pe nas, tinand gura inchisa.
  3. Increteste-ti buzele ca si cum ar urma sa fluieri.
  4. Expira tot aerul din plamani, treptat, prin buzele tuguiate.
  5. Este important sa prelungesti atat inspirul, cat si expirul cat mai mult timp.

In ce constau exercitiile de respiratie IMST

ideal ar fi ca aceste exercitii sa fie efectuate si cu ajutorul unui dispozitiv special prin tehnica IMST - Inspiratory Muscle Strength Training  o formă de antrenament fizic concepută special pentru stimularea diafragmei și  mușchilor implicati in  respirație, utilizând un dispozitiv portabil care oferă rezistență atunci când inspirați prin el. Aparatul  este format  trei compartimente transparente, de regula cu o capacitate de 600, 900 și respectiv 1.200 cc/secundă. Fiecare cameră are în interior câte o bilă colorată, cu tonuri diferite, pentru a identifica mai uşor capacitatea de inspir. Prin inhalarea aerului și ridicarea celor trei sfere se cuantifică capacitatea de inspirație.Dispozitivul  opune rezistenta, fortand muschii sa se contracte. Dispozitivele pot fi recomandate de catre medicul pneumolog sau cardiolog.

In timpul antrenamentului IMST, oamenii respiră puternic  printr-un dispozitiv portabil numit antrenor muscular inspirator, care oferă rezistență -similar gestului de a suge printr-un pai care ar opune rezistenta daca ar fi conectatt la un vacuum, de exemplu.

Cum funcționează antrenamentul muscular inspirator?
- Incepeți cu un test pentru a va doza capacitatea proprie respiratorie
- Antrenamentul muscular inspirator se efectuează într-o poziție relaxată, preferabil așezată.
- Antrenamentele se fac  de 2-3 ori pe zi, de preferință dimineața și seara.
- fiecare sesiune dureaza  aproximativ 5 minute, in total ar fi un minim de 10 minute pe zi.
- Se recomnda marirea  timpului de antrenament pentru respirație continuu, la fiecare sesiune cu inca un minut

Programul IMST cu rezistență ridicată reprezinta un tip de   intervenție  sigur,usor de realizat, necesar  pentru îmbunătățirea tensiunii arteriale și a funcției endoteliale la pacientii de vârsta mijlocie sau vârstnici,  cu tensiune arterială sistolică inițială peste normal.

Dispozitivele se gasesc onine sau la farmacii si pot fi utilizate pentru  a redresa, imbunatati și menține capacitarea pulmonară  si la pacienţii operaţi, pacientii post COVID sau alte afectiuni respiratorii grave, fibroza pulmonara şi pacienţii cu BPOC (Bronhopneumopatie cronică obstructivă).

 

 

Si respiratia abdominala, cunoscuta sub denumirea de respiratie diafragmatica, ajuta persoanele care sufera de boala pulmonara obstructiva cronica. Diafragma este muschiul abdominal care ajuta la umflarea plamanilor in timpul umplerii cu aer. Cei care au BPOC au tendinta de a-si folosi foarte putin diafragma, si de a folosi, mai degraba, umerii si spatele, lucru care face respiratia sa fie deficitara.

Pentru a respira abdominal, cu ajutorul diafragmei, tine cont de urmatoarele sfaturi:

  1. Stai pe un scaun sau intinde-te pe pat. Pune-ti o mana pe abdomen.
  2. Relaxeaza-ti muschii gatului, dar si umerii.
  3. Inspira usor pe nas, tinandu-ti gura inchisa.
  4. Umple-ti plamanii cu cat de mult aer poti, umflandu-ti abdomenul, nu bustul.
  5. Expira apoi aer treptat prin buzele tuguiate, apasand usor cu palma abdomenul pentru a elimina tot aerul.
  6. Repeta aceasta operatiune pret de 5, 10 minute. Daca practici acest exercitiu pentru o perioada indelungata, vei invata sa respiri abdominal.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Practicile precum yoga sau tai-chi sunt benefice pentru pacientii diagnosticati cu BPOC, acestea acordand o atentie sporita respiratiei si stilului de viata sanatos.

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0