Demența: cum o poți preveni?

Demența este un termen umbrelă pentru pierderea progresivă și cronică a funcțiilor mentale. Ea nu este o boală în sine, ci un grup de simptome cu cauze diferite. Există două categorii principale de demență, și anume demență Alzheimer și non-Alzheimer. 

Boala Alzheimer este cea mai comună cauză pentru demență. A doua cea mai comună cauză a demenței este demența vasculară. Demența survenită în urma bolii Alzheimer presupune pierderea memoriei și a capacității altor funcții ale creierului, cum ar fi vocabularul, vorbirea și percepția asupra lucrurilor, persoanelor și evenimentelor din jur. Demența non-Alzheimer are legătură cu degenerescența lobară frontotemporală și se împarte în două categorii principale. Prima afectează, în cea mai mare parte, vorbirea, în timp ce ce-a de-a doua se manifestă prin:
-    Schimbări de comportament
-    Schimbări în caracter
-    Pierderea emoțiilor
-    Pierderea filtrelor sociale
-    Stare de apatie
-    Probleme de organizare și planificare

În aceste tipuri de demență non-Alzheimer, pierderea memoriei apare într-un stadiu mai avansat al bolii. Alte tipuri de demență non-Alzheimer includ demența Parkinson, boala Pick și demența Lewy. 
Există și o formă de demență numită mixtă, care are cauze multiple. De exemplu, un pacient care suferă de boala Alzheimer poate avea, în același timp, demență vasculară. În acest caz, este vorba despre demență mixtă.  

Care sunt factorii de risc cei mai comuni pentru demență?

Riscul îmbolnăvirii de demență crește odată cu înaintarea în vârstă. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS)1, aproximativ 5.8% dintre persoanele cu vârste peste 60 de ani suferă de o formă de demență. 

Printre afecțiunile care cresc riscul de demență se numără:
-    Ateroscleroza
-    Depresia
-    Sindromul Down
-    Diabetul
-    Pierderea auzului
-    Boala HIV
-    Boala Huntington
-    Boala Parkinson
-    Atacurile vasculare

De asemenea, există și o serie de factori ce contribuie la apariția acestei boli, și anume:
-    Consumul de alcool și/sau de droguri pe termen lung
-    Obezitatea
-    Lovituri repetate la nivelul capului
-    Stilul de viață sedentary
-    Fumatul
-    Dieta săracă în nutrienți 

Care sunt simptomele demenței?

După cum am precizat mai devreme, demența reprezintă un grup de simptome care afectează memoria, raționamentul, gândirea, caracterul și comportamentul. Printre semnele timpurii ale instalării bolii se regăsesc și uitarea frecventă a datelor și evenimentelor, repetarea informațiilor, confuzia cu privire la date și evenimente, problemele de exprimare, schimbări în starea de spirit și/sau în comportament, apatie sau pierderea interesului pentru pasiunile obișnuite. 

Există, de asemenea, și o serie de simptome ce apar mai târziu, printre care se numără agravarea tulburărilor de memorie, dificultăți în întreținerea unei conversații, neglijarea igienei personale, dificultăți în efectuarea unor sarcini simple, cum ar fi plata facturilor sau folosirea unui telefon, pierderea echilibrului, căzături frecvente, schimbări în rutina de somn, inabilitatea de a găsi soluții la probleme obișnuite, frustrare, agitație, stare de confuzie și de dezorientare, halucinații.    

Cum se poate preveni demența?

Unele tipuri de demență sunt cauzate de aspecte ce nu țin de controlul pacientului, dar, prin adoptarea unui stil de viață echilibrat, riscul de demență poate fi scăzut. Iată ce poți face.

1.  Exercițiul fizic regulat

Exercițiul fizic regulat poate reduce riscul de demență. Potrivit cercetărilor, sportul de tip aerobic poate încetini atrofierea hipocampusului, adică porțiunea creierului responsabilă pentru memorie. De asemenea, s-a remarcat faptul că persoanele vârstnice active au abilități cognitive mai bune față de cei care nu se mențin activi. Exercițiul fizic regulat este bun și pentru menținerea greutății corporale la nivel optim, pentru sănătatea inimii, dar și pentru starea de spirit, toate fiind legate de demență. 

Dacă suferi de o boală gravă, e important să discuți cu medicul înainte de a începe o rutină de sport. De asemenea, dacă nu te-ai mai antrenat de mult timp, e bine să începi cu pași mici, de exemplu cu 15 minute de sport pe zi. Poți continua până în stadiul în care poți face 150 de minute pe săptămână de efort fizic moderat și 75 de minute de activitate fizică intensă, cum ar fi alergatul. De asemenea, exercițiile de rezistență pentru întărirea musculaturii, cum ar fi flotările și exercițiile cu greutăți, pot fi integrate în rutină, de două ori pe săptămână. Unele tipuri de sport, cum ar fi tenisul, poate oferi atât beneficiul rezistenței, cât și al aerobicului, în același timp. 

2. Dieta echilibrată

Un regim alimentar sănătos este benefic pentru inimă, creier și pentru starea de bine. În plus, poate scădea riscul de demență. Potrivit OMS, o dietă echilibrată constă în fructe și legume, fasole și linte, rădăcinoase, cereale integrale, ouă, lapte, pește și carne slabă. De asemenea, este bine de evitat grăsimile saturate, grăsimile animale, zahărul și sarea în exces. Dieta trebuie construită în jurul unor alimente bogate în nutrienți. Alimentele hipercalorice și cele procesate nu oferă un aport nutritional mare, deci trebuie consumate în moderație. 

3. Evitarea fumatului

Potrivit cercetătorilor, fumatul poate crește riscul de demență, mai ales în rândul persoanelor cu vârste de peste 65 de ani. Fumatul afectează circulația sangvină la nivelul întregului organism, inclusiv în ceea ce privește vasele de sânge din zona cerebrală.  Dacă fumezi, este important să renunți la obicei cât mai devreme. 

4. Consumul scăzut de alcool

Cercetările sugerează că un consum excesiv de alcool poate fi un factor de risc semnificativ pentru toate tipurile de demență. În prezent, se recomandă consumul unei singure băuturi alcoolice pe zi, pentru femei, și maxim două, pentru bărbați. Acest lucru se traduce prin:
-    340 g de bere cu 5% alcool
-    140 g de vin cu 12% alcool
-    40 g de tărie cu 40% alcool

5. Exercițiile pentru minte

O minte activă poate fi mai ferită de riscul de demență. Iată ce poți face în acest sens:
-    Învață ceva nou, de exemplu o limbă străină
-    Construiește puzzle-uri și joacă jocuri intelectuale
-    Citește cărți complexe
-    Învață să cânți la un instrument muzical
-    Păstrează-te activă din punct de vedere social
-    Fă voluntariat
 

6. Întreținerea stării generale de sănătate

Prin menținerea în formă poți scădea riscul de demență, iar acest lucru presupune îngrijirea temeinică a trupului și a minții. Așadar, dacă manifești simptome de depresie, pierderea auzului sau ai probleme de somn, mergi la medic. Nu în ultimul rând, dacă suferi de boli cronice, precum diabet, boală de inimă, hipertensiune sau colesterol mărit, practică un bun management al afecțiunii.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
1. OMS – Dementia Key Facts
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/dementia 
Healthline - How to Prevent Dementia: Is It Possible?
https://www.healthline.com/health/how-to-prevent-dementia 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0