Ingredientele cu adevărat eficiente din suplimentele pentru memorie și concentrare

Dacă ești în căutarea unor suplimente naturale care au efecte benefice asupra performanței cerebrale, ar trebui să știi că eficiența acestora se datorează ingredientelor esențiale din compoziția lor. Rolul acestor suplimente este de a stimula capacitatea de memorare, creativitatea, precum și de a îmbunătăți funcțiile cognitive. De asemenea, ele au și proprietatea de a reduce declinul cognitiv declanșat de înaintarea în vârstă. 

Cu toate acestea, nu toate suplimentele de pe piață oferă ceea ce promit. Iată, mai jos, câteva dintre cele mai eficiente ingrediente din suplimentele pentru memorie și concentrare.

Uleiul de pește (acizi grași Omega-3)

Suplimentele pe bază de ulei de pește sunt surse bogate de acid docosahexaenoic (DHA) și eicosapentaenoic (EPA), care sunt doi acizi grași Omega-3. Aceștia au fost corelați cu o serie de beneficia pentru sănătate, inclusiv cu îmbunătățirea performanței cognitive. DHA joacă un rol esențial în menținerea structurii și funcționalității creierului, în timp ce EPA are proprietăți antiinflamatorii care protejează creierul împotriva declinului cognitiv asociat cu înaintarea în vârstă.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Suplimentele pe bază de acizi grași Omega-3 au fost, de asemenea, asociate cu îmbunătățirea capacității de gândire, memorare și de reacție. De asemenea, acizii tip EPA s-au dovedit a fi eficienți în îmbunătățirea stării de spirit la persoanele cu depresie. 

Suplimentele pe bază de ulei de pește care conțin atât acizi DHA, cât și EPA, reprezintă cea mai bună formulare și pot susține creierul în lupta împotriva declinului cauzat de îmbătrânire. 

Resveratrolul

Resveratrolul este un antioxidant care se regăsește, în mod natural, în pielița fructelor mov și roșii, precum strugurii, zmeura și afinele. Alte surse bune de resveratrol includ vinul roșu, ciocolata și alunele. Suplimentele alimentare care conțin și resveratrol sunt eficiente în prevenirea deteriorării hipocampusului, o parte a creierului esențială pentru menținerea memoriei. În plus, caracterul puternic antioxidant al acestui ingredient susține agilitatea cognitivă, protejând creierul de stresul oxidativ cauzat de radicalii liberi.

Cafeina

Cafeina este un stimulent natural regăsit, cel mai des, în ceai, cafea și ciocolată neagră. Deși se poate lua și ca supliment alimentar, dacă îți place să bei cafea și/sau ceai negru, sau mănânci frecvent ciocolată, nu ai nevoie neapărat de un supliment dedicat, deoarece îți poți lua foarte ușor resursele de cafeină din alimentație. Cafeina stimulează creierul și sistemul nervos central, atenuând senzația de oboseală prin accelerarea stării de alertă. Potrivit unui studiu1 din 2003, datorită acțiunii sale asupra sistemului nervos central, cafeina reduce senzația de oboseală și sporește puterea de concentrare și acuitatea mentală. 

În plus, mai multe studii2 demonstrează faptul că suplimentele, alimentele și băuturile pe bază de cafeină oferă energie, îmbunătățesc memoria, capacitatea de reacție precum și performanța cognitivă. 
Cantitatea de cofeină dintr-o ceașcă de cafea variază, în funcție de intensitatea sortimentului, dar, în general, aceasta ajunge undeva între 50 și 400 mg.

Pentru majoritatea persoanelor, o singură doză de 200-400 mg de cafeină, pe zi, este considerată sigură și lipsită de reacții adverse și poate aduce beneficia reale sănătății. Cu toate acestea, o cantitatea prea mare de cafeină poate fi contraproductivă și a fost corelată cu mai multe reacții adverse, printre care se numără stare de greață, de anxietate, probleme de somn și probleme gastrointestinale.

Ginkgo biloba

Ginkgo biloba este o plantă care a devenit extrem de popular în ultimul deceniu datorită multiplelor beneficii pentru creier, printre care se numără îmbunătățirea capacităților cognitive, a memoriei și a puterii de concentrare. În plus, este un supliment foarte accesibil.

Datorită stimulării circulației sangvine către creier, ginkgo biloba poate îmbunătăți semnificativ capacitatea de memorare și de concentrare. Cu toate acestea, este bine de știut că, în pofida utilizării acestui supliment pe scară largă și a eficienței confirmate de utilizatori, cercetările asupra efectelor ginkgo biloba asupra performanței cognitive sunt împărțite, iar o părere unanimă și consolidată nu există, în prezent, în mediul științific.

Creatina

Creatina este o substanță regăsită în mod natural în organism, care joacă un rol esențial în furnizarea de energie corpului. Creatina este produsă în mod natural la nivelul mușchilor,dar și la nivelul creierului, în cantități mai mici, dar relevante. Deși este un supliment popular în comunitățile de fitness și body-building, creatina poate avea beneficii reale asupra performanței cognitive. Aceasta poate fi asimilată prin suplimente alimentare, dar se poate prelua și din anumite alimente, precum carne, pește și ouă. 

Suplimentele pe bază de creatină pot îmbunătăți capacitatea de memorie, de concentrare și de rezolvare a taskurilor, mai ales în rândul persoanelor vegetariene, care nu consumă carne și ouă. Cu toate acestea, este important de notat faptul că persoanele care consumă carne nu vor vedea, în mod neapărat, aceleași beneficii. Așadar, dacă ești vegană sau vegetarian, un supliment pe bază de creatină îți poate fi de real folos.

Rhodiola rosea

Rhodiola rosea este obținută din planta Rhodiola rosea, care este utilizată în mod frecvent în medicina tradițională chineză pentru a  susține o stare generală de bine și o performanță cognitivă îmbunătățite. Rhodiola rosea este un supliment care ajută la atenuarea stării de oboseală, ceea ce susține, în schimb, agilitatea mentală și îmbunătățește capacitatea de procesare a creierului.  

Fosfatidilserina

Fosfatidilserina este un compus lipidic, din familia fosfolipidelor, care se regăsește în creier. Suplimentele pe bază de fosfatidilserină sunt utile atât în îmbunătățirea performanței cognitive, cât și în menținerea acuității mentale, mai ales o dată cu înaintarea în vârstă. 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Cercetările3 arată că un consum zilnic de 100 mg de fosfatidilserină, de 3 ori pe zi, poate ajuta în reducerea declinului cognitive cauzat de îmbătrânire. În plus, persoanele sănătoase care consumă suplimente pe bază de fosfatidilserină de până la 400 mg pe zi pot manifesta o îmbunătățire a capacității de memorare și de rezolvare a taskurilor zilnice. 

 

Citește și:
 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Studiul Effects of caffeine on human health, publicat în National Library of Medicine, în ianuarie 2003, autori: P Nawrot, S Jordan, J Eastwood, J Rotstein, A Hugenholtz, M Feeley
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12519715/ 
Studiul Effects of caffeine on mood and performance: a study of realistic consumption, publicat în National Library of Medicine, în noiembrie 2002, autori: Carolyn F Brice, Andrew P Smith
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12404081/ 
Studiul Effect of Phosphatidylserine on Cerebral Glucose Metabolism in Alzheimer's Disease, publicat în Karger, în 1990, autori: Klinkhammer P, Szelies B, Heiss W
https://www.karger.com/Article/Abstract/107142 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0