Consumul de ardei iute ar putea prelungi viața [studiu]

Ardeiul iute este considerat unul dintre cele mai puternice leacuri medicinale și este folosit de mii de ani, în medicina alternativă, pentru a trata diverse afecțiuni medicale. Pe lângă proprietățile medicinale, ardeiul iute este un condiment versatil în bucătărie și conține mai mulți nutrienți benefici. 

Proprietățile benefice pentru sănătate ale ardeiului iute

Pe lângă un conținut bogat de vitamine și minerale, ardeiul iute conține o varietate de antioxidanți care luptă împotriva radicalilor liberi și combat efectele negative ale stresului oxidativ. 

Capsaicina, principalul ingredient activ din ardeii iuți, este responsabilă pentru majoritatea proprietăților oferite de aceștia. De asemenea, capsaicina este cea care redă gustul iute pe care îl simțim când mâncăm ardei iuți. Cu cât conținutul de capsaicină este mai ridicat, cu atât ardeiul va fi mai iute. 

Principalul beneficiu al capsaicinei constă în capacitatea de stimulare a funcțiilor metabolismului. Aceasta contribuie la creșterea temperaturii corpului, adică a căldurii produse de către organism, ceea ce ajută la arderea unui număr mai mare de calorii pe zi. Această acțiune se realizează printr-un proces numit termogeneză indusă prin alimentație, care determină o creștere a activității metabolice la nivelul întregului organism. 

Un alt beneficiu important al ardeilor iuți, mai ales pentru persoanele care sunt atente la siluetă, este capacitatea de reducere a apetitului, care determină un consum mai mic de mâncare și o stare de sațietate mai lungă.  Această proprietate se datorează tot capsaicinei. 

Deși, în prezent, oamenii de știință nu înțeleg exact ce anume din capsaicină generează fenomenul de reducere a apetitului, cercetările indică faptul că ar putea fi legat de o reducere a producției hormonului numit grelină, cunoscut și drept hormonul foamei. 

Nu în ultimul rând, fibrele dietetice conținute de ardeii iuți oferă multe beneficii sănătății tractului gastrointestinal. De exemplu, ardeiul iute poate stimula și întări imunitatea gastrointestinală împotriva infecțiilor, poate crește producția de fluide digestive și facilita livrarea enzimelor digestive către stomac, care contribuie la o digestie optimă. 

În timp ce unele persoane sunt de părere că alimentele iuți și picante pot contribui la formarea ulcerului stomacal, cercetările contrazic acest mit – un consum moderat de ardei iute poate ajuta la reducerea riscului de afecțiuni stomacale, inclusiv de ulcer la stomac. 

Ardeiul iute poate preveni anumite boli fatale

Acest minunat condiment, folosit în mâncăruri peste tot în lume, poate avea însă un rol și mai important pentru sănătatea organismului uman. 

Potrivit unor cercetări preliminare, consumul de ardei iute poate reduce riscul de boli de inimă, cancer și alte afecțiuni cronice. Studiul de față, aflat încă în curs de analiză, a fost elaborat pe baza rezultatelor unor studii anterioare axate pe proprietățile ardeilor iuți pentru sănătate. 

Potrivit specialiștilor implicați în proiect, informațiile redate de studiu vor fi de real ajutor și chiar surprinzătoare pentru populația largă. 

Pentru acest studiu, cercetătorii de la Cleveland Clinic din Ohio, Statele Unite, au revizuit și analizat date cu privire la istoricul de boală și obiceiurile alimentare ale unui grup de peste 570.000 de participanți din patru studii mari demarate în trecut, în Statele Unite, Italia, China și Iran. 

Oamenii de știință au comparat parcursul persoanelor care consumau, în mod frecvent, ardei iute la mese, cu cel al persoanelor care nu consumau sau consumau rar condimentul picant. 

Pe scurt, persoanele care obișnuiau să consume ardei iute au prezentat o reducere de 26% în riscul de deces cauzat de boli de inimă, o reducere de 23% în riscul de deces în urma cancerului și o reducere de 25% în riscul de mortalitate din diverse alte probleme de sănătate. 

Deși practicile culturale și alimentare sunt diferite de la o țară la alta, ceea ce s-a reflectat și în obiceiurile culinare ale participanților internaționali, tendința de boală a fost similară la nivelul celor patru țări. Descoperirile cercetătorilor pun în lumina impactul real al alimentației asupra sănătății corpului și prevenției bolilor.  

Din nou, substanța activă capsaicină joacă un rol hotărâtor în acest fenomen. Proprietățile antiinflamatoare ale capsaicinei ar putea explica reducerea riscului de boli cardiovasculare, de cancer și de obezitate, care, la rândul său, e asociată cu diabet și boli de inimă. 

Cercetătorii au declarat că următorul pas este analizarea în detaliu a contribuției capsaicinei la aceste proprietăți. Între timp, aceștia încurajează pacienții cu boli cronice să adopte o dietă mediteraneană, bogată în fructe, legume, nuci, proteine din pește și lactate, și ulei de măsline. Oamenii de știință atrag atenția asupra faptului că ceea ce mâncăm ne poate influența sănătatea atât în mod pozitiv, cât și în mod negativ, deci este important să fim atenți la alimentele din coșul de cumpărături, pentru că pot contribui la evitarea unor boli grave sau chiar fatale. 

Pe lângă capsaicină, ardeii iuți conțin potasiu, fibre, vitaminele A, B6 și E, iar toți acești nutrienți pot fi de ajutor în controlul tensiunii arteriale și inflamației din corp. Uneori, ardeiul iute poate înlocui sarea în mâncare, ceea ce e de folos pentru unii pacienți. 

Cu toate acestea, este important de controlat cantitatea de ardei iute consumată la o masă, deoarece un consum excesiv de ardei iute poate da reacții adverse, printre care se numără starea de greață, vărsăturile, diareea și senzația de arsură la stomac. 

Dacă vrei să introduci ardieiul iute în regimul tău alimentar, poți opta pentru fulgi de chili, pe care îi poți folosi drept condiment în mâncăruri, sau pentru ardei proaspeți, care pot fi gătiți sau utilizați ca garnitură la supe, ciorbe și alte feluri principale. Nu este recomandat să mănânci un ardei iute întreg la o masă. Mai degrabă, încorporează-l în preparare. De exemplu, dacă prepari o pastă de fasole bătută sau un guacamole, poți adăuga câteva rondele mici de ardei iute în compoziție. 

Autorii studiului nu au specificat momentan care este cantitatea recomandată pentru a beneficia de proprietățile detaliate mai sus. Aceștia au declarat că este prea devreme pentru a oferi indicații cu privire la integrarea unei anumite cantități de ardei iute în dietă. 

Totodată, ei vor analiza în continuare datele, în speranța publicării cercetării până la finalul anului în curs. 


Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
WebMD - Hot Discovery: Chili Peppers May Extend Your Life
https://www.webmd.com/diet/news/20201109/hot-discovery-chili-peppers-might-extend-your-life 
Healthline – 8 Impressive Health Benefits of Cayenne Pepper
https://www.healthline.com/nutrition/8-benefits-of-cayenne-pepper#TOC_TITLE_HDR_2 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0