10 sfaturi pentru un somn mai bun când suferi de boala pulmonara obstructiva cronica

Un somn de calitate este important pentru toată lumea. Dar dacă suferi de o boală pulmonară obstructivă cronică (BPOC), odihna bună este esențială pentru a putea respira bine și a funcționa normal a doua zi.

Studiile au asociat somnul de o calitate slabă cu o agravare a simptomelor BPOC, precum și un risc crescut de a dezvolta complicații ale bolii, potrivit American Thoracic Society. 

Problema este că poate fi greu să adormi - și să dormi profund - atunci când te confrunți cu senzația de lipsă de aer, tuse și dureri. Peste 75 la sută dintre persoanele cu BPOC raportează simptome pe timp de noapte și dificultăți de somn, potrivit Fundației pentru somn.

Unele medicamente utilizate pentru a trata afecțiunea pot, de asemenea, agrava problemele de somn. Medicamentele inhalate precum teofilina (Theo-24, Theochron, Elixophyllin) îmbunătățesc simptomele toracice, dar pot reduce și calitatea somnului pentru unele persoane cu BPOC, conform Sleep Foundation. Prednisonul îți poate afecta și capacitatea de a dormi.

Mulți oameni cu BPOC au, de asemenea, apnee în somn nediagnosticată, o afecțiune în care căile respiratorii se închid și respirația se oprește de mai multe ori pe parcursul nopții, ceea ce face dificilă o odihnă bună. 

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Anxietatea și depresia, care apar adesea la persoanele care au afecțiuni cronice, pot provoca sau agrava, de asemenea, insomnia la persoanele cu BPOC, explică E. Neil Schachter, pneumolog și specialist în medicina somnului la Spitalul Mount Sinai din New York City.

Vestea bună este că există mai multe lucruri pe care le poți face pentru a-ți  îmbunătăți somnul atunci când ai BPOC. Iată câteva strategii care merită încercate:

1. Reglează-ți poziția de somn

Dormitul într-o poziție ușor verticală va elimina stresul asupra plămânilor, explică dr.  MeiLan K. Han, profesor de medicină în divizia de îngrijire pulmonară și critică la Universitatea din Michigan din Ann Arbor și purtător de cuvânt al Asociației Americane de Plămâni.

Ridicarea ușoară a capului ajută, de asemenea, la prevenirea refluxului de acid (atunci când acidul din stomac revine în esofag) să te trezească noaptea.

Cunoscută sub numele de boală de reflux gastroesofagian (sau BRGE), această afecțiune este frecventă la persoanele cu BPOC. Potrivit unei recenzii publicate în mai 2018 în Chest, schimbări simple de comportament, inclusiv poziționarea corectă (pentru a elimina presiunea de pe esofag și pentru a permite gravitației să mențină acidul) pot îmbunătăți simptomele BRGE pe timp de noapte, precum și calitatea somnului.

2. Evită somnul în timpul zilei

Dacă ai neapărată nevoie de un pui de somn, dormi, dar nu mai mult de 30 de minute și evită să dormi după-amiaza târziu.

O repriză scurtă de somn îți poate restabili energia, în timp ce una lungă sau la o oră mai târzie te poate ține treaz noaptea și poate agrava ciclul somnului prost și al somnolenței excesive în timpul zilei, notează Fundația pentru somn.

3. Renunță la dispozitivele electronice înainte de culcare

Renunță la folosirea oricărui dispozitiv electronic cu 30 până la 60 de minute înainte de culcare. Telefoanele mobile, tabletele și laptopurile provoacă o stimulare mentală greu de oprit, notează Sleep Foundation.

În plus, lumina albastră de la ecrane suprimă producția de melatonină, hormonul care induce somnul, ceea ce poate îngreuna adormirea. Dacă vrei totuși să te uiți la un ecran cu o oră înainte de culcare, setează dispozitivul pe „modul de noapte” pentru a minimiza impactul luminii.

4. Fii mai activ din punct de vedere fizic în timpul zilei

„Exercitul fizic este un factor care îmbunătățește BPOC în general”, spune dr. Schachter. De fapt, o rutină moderată de exerciții fizice poate îmbunătăți utilizarea oxigenului de către organism, poate reduce dificultățile de respirație, poate crește energia și puterea musculară, poate reduce anxietatea și depresia și poate ajuta somnul, spune Asociația Americană a Plămânilor (ALA).

„[A fi activ fizic] îți îmbunătățește rezistența, astfel încât să poți face mai multe în timpul zilei, iar dacă faci mai multe în timpul zilei, vei dormi mai bine noaptea”, adaugă Schachter.

5. Încearcă Yoga

Yoga este o formă excelentă de exercițiu pentru persoanele cu BPOC, deoarece reduce stresul și, de asemenea, te ajută să îți controlezi respirația, spune dr. Martha Cortés, specialist în tulburări dentare și de somn din New York City.

Un studiu publicat în mai 2021 în revista Complementary Therapies in Clinical Practice a constatat că yoga poate reduce severitatea dificultății de respirație și oboseală și poate îmbunătăți somnul la persoanele cu boli respiratorii cronice, cum ar fi BPOC.

6. Stabilește o rutină de somn constantă

A merge la culcare și a te trezi aproximativ la aceeași oră în fiecare zi - chiar și în weekend - îți pot obișnui creierul și corpul să dormi întregul interval de care ai nevoie, notează  Fundația pentru somn.

De asemenea, încearcă să urmezi același ritual înainte de culcare - cum ar fi spălatul, îmbrăcatul pijamalelor și o activitate relaxantă, cum ar fi cititul sau meditația, timp de 30 de minute. Acest lucru te ajută să îți înveți mintea că este ora de culcare, făcând mai ușor să adormi.

7. Discută cu medicul despre utilizarea terapiei cu oxigen

Persoanele cu boli pulmonare pierd oxigenul din sânge peste noapte, în special în timpul somnului REM (când are loc visarea). Folosirea terapiei cu oxigen pe timp de noapte permite corpului să aibă mai mult oxigen în fluxul sanguin și te  poate ajuta să obții un somn mai bun, spune ALA.

„Dacă ai nevoie, este important să ți se prescrie oxigen pe timpul nopții”, spune Schachter. În timp ce unele persoane cu BPOC au nevoie de oxigen, pentru un procent mic poate fi periculos, așa că asigură-te că ai o discuție amănunțită cu medicul tău despre terapia cu oxigen.

8. Creează o ambianță plăcută în dormitor

Menținerea dormitorului liniștit, întunecat și răcoros te poate ajuta să adormi. Ia în considerare cumpărarea unor draperii care blochează lumina (sau folosirea unei măști de ochi) pentru a împiedica orice lumină, inclusiv luminile stradale și lumina dimineții să intre în cameră, te sfătuiește dr. Cortés.

„De asemenea, asigură-te că patul tău este suficient de mare și confortabil pentru a te odihni bine, mai ales dacă sunteți doi care îl ocupați”, adaugă ea.

9. Testează-te pentru apnee în somn

Dacă ai semne și simptome de apnee în somn - să spunem, de exemplu, partenerul tău observă că sforăi mult sau, uneori, rămâi fără aer - întreabă medicul despre programarea unui test pentru a depista această tulburare de somn.

Apneea în somn, care apare la aproximativ 10 până la 15% dintre persoanele cu BPOC, face ca nivelul de oxigen din sânge să scadă și întrerupe ciclul de somn, spune Fundația BPOC. Poate provoca și alte probleme grave dacă este lăsată netratată.

Afecțiunea poate fi tratată eficient prin purtarea unui dispozitiv nazal de presiune continuă (CPAP) în timp ce dormi, care menține căile respiratorii deschise.

10. Ai grijă ce medicamente iei

Discută cu medicul tău despre toate medicamentele pe care le iei și întreabă-l dacă vreunul îți poate afecta somnul. S-ar putea să modifici ora la care îl iei, pentru a nu sta treaz noaptea, spune dr. Schachter.

De asemenea, spune-i medicului tău dacă durerea asociată BPOC te ține treaz. Durerea afectează foarte mult somnul, notează dr. Han, așa că este important să discuți cu medicul despre modalități pentru a o ameliora.

 

Sursă foto: Shutterstock

Bibliografie: 

10 Ways to Sleep Better With COPD

https://www.everydayhealth.com/hs/managing-copd/sleep-tips-for-copd/

https://www.thoracic.org/patients/patient-resources/resources/sleep-problems-asthma-copd.pdf

 

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0