Simți că pierzi timpul? 5 metode de a fi mai eficient

Timpul este una dintre cele mai prețioase resurse de care dispunem și totuși, uneori, avem sentimentul că îl pierdem, cum se spune, de pomană. Ce poți face dacă simți că pierzi timpul și vrei să te organizezi mai bine?

Ce înseamnă de fapt pierderea timpului? O modalitate bună de a măsura acest lucru este să analizezi cu atenție modul în care îți petreci timpul în fiecare zi. Dacă dimineața te trezești, bei repede o cafea, apoi alergi spre un job care nu te mulțumește, te plângi prietenilor că nu faci nimic decât te duci la muncă și vii acasă unde cazi epuizat pe canapea și te uiți la televizor până mergi la culcare, timpul tău nu este câștigat, ci pierdut.

Ce poți face pentru a profita de timpul tău în fiecare zi? Cel mai probabil, nu vei putea opera toate modificările deodată, dar nu strică să-ți faci un plan legat de cum ai putea să fii mai eficient. Pentru a învăța cum să nu mai pierzi timpul, ia în calcul următoarele metode:

Conștientizează ce anume te face să pierzi timpul

A fi conștient de elementele care te fac să pierzi timpul este un pas important în a le evita. Notează timp de câteva zile la rând cât de mult îți ia să faci anumite lucruri pe care le faci mereu (de exemplu, cât durează un duș obișnuit, pregătirea micului dejun, statul pe rețelele de socializare, timpul la televizor, fiecare sarcină de la serviciu etc.).

Se pare că majoritatea oamenilor supraestimează cât durează să facă ceva simplu, cum ar fi un duș, și subestimează timpul petrecut cu sarcini mai complexe, cum ar fi scrierea unei lucrări de specialitate. Dacă știi exact cum îți petreci de fapt timpul, este posibil să îl poți gestiona mai bine.

Constați, de exemplu, că stai prea mult pe rețelele de socializare? Stabilește-ți o limită de timp pe care să o petreci astfel (de exemplu, 20 de minute pe zi). Te lungești în confruntări inutile cu persoane care cred că doar ele au dreptate, pe teme politice, religioase sau de sănătate? Scurtează timpul petrecut cu aceste persoane. 

Nu strică să ai mereu în minte întrebarea: „Merită această acțiune/această persoană timpul meu?” S-ar putea să constați că așa vei tranșa mult mai ușor situațiile care te fac să pierzi timpul și cele care te fac să îl câștigi.

Stabilește-ți scopurile

Gândește-te care sunt obiectivele generale atât în ceea ce privește serviciul, cât și viața personală. Poate îți dorești să găsești un echilibru mai bun între cele două. Poate îți dorești să fii mai implicat în activitățile de după școală ale copiilor. Sau poate vrei să găsești un job mai satisfăcător. Odată ce ți-ai dat seama care sunt scopurile generale, împarte-le în sarcini mai mici și concentrează-te asupra modului în care le poți implementa.

De exemplu, poți avea două obiective pe zi: să faci sport timp de 30 de minute și să discuți într-un apel video cu un prieten timp de 30 de minute. Sau, să studiezi timp de 30 de minute pe zi pentru a-ți perfecționa o limbă străină și să petreci 30 de minute jucându-te cu copiii.

Când îți stabilești obiective care contribuie la dezvoltarea ta personală sau profesională sau care îți creează emoții pozitive și îți sprijină sănătatea mentală și fizică te asiguri că acest timp este unul câștigat, nu pierdut.

Fă-ți un plan săptămânal și unul zilnic

Dacă nu îți faci un plan săptămânal și unul zilnic, ci te lași în voia evenimentelor, poți constata că nu înaintezi spre atingerea scopurilor pe care ți le-ai propus și pur și simplu pierzi timpul. Sigur că în viața de zi cu zi pot apărea întâmplări neprevăzute care trebuie gestionate pe loc și care te pot abate de la planurile existente. Dar asta nu înseamnă că trebuie să te descurajezi și să lași baltă toate planurile, ci să revii la ele imediat ce este posibil.

După ce ai obținut o imagine mai clară a lucrurilor pe care le faci zilnic, fii flexibil în planificări și aranjează-le în așa fel încât să funcționeze pentru tine. Dacă știi că seara nu ai chef să faci sport, pune cele 30 de minute de mișcare în cursul dimineții. Sau dacă știi că ești mai energic și mai concentrat în primele ore ale dimineții, îndeplinește-ți atunci majoritatea sarcinilor pentru serviciu. Fiecare dintre noi are ritmul propriu așa că e nevoie să ți-l descoperi și să ți-l respecți pe cât posibil pe al tău.

Învață să prioritizezi

Pentru a nu pierde timpul în fiecare zi cu întrebări despre ce e mai important și ce nu, împarte-ți toate activitățile în patru grupe:

  • Urgent și important
  • Nu foarte urgent, dar important
  • Urgent, dar nu important
  • Nici urgent, nici important.

Scopul este de a avea cât mai puține activități posibil în categoria „urgent și important”. Acestea sunt cele care provoacă stres atunci când se acumulează. Dacă îți gestionezi bine timpul, probabil că îți vei petrece cea mai mare parte a acestuia în categoria „nu urgent, dar important” acolo poți face cele mai utile lucruri și să nu te simți copleșit mai târziu.

De asemenea, poate fi de folos încercarea de a rezolva mai întâi lucrurile mai dificile. Tentația poate fi să amâni pentru mai târziu lucrurile mai grele pe care le ai de făcut, sau cele pe care trebuie să le faci, dar nu-ți fac plăcere. Însă dacă le faci pe acestea primele, practic ți le dai la o parte din drum și nu-ți vei mai face griji pentru ele în restul zilei. În acest fel, odată dificultățile îndepărtate, te poți concentra mai ușor pe activitățile mai simple sau mai plăcute pe care le mai ai de făcut.

Străduiește-te să începi fiecare zi cu o stare pozitivă

Este normal ca nu toate zilele să arate la fel și uneori să începi ziua morocănos sau anxios: poate nu ai dormit bine, poate auzi o știre neplăcută la televizor sau poate te stresează un eveniment dificil prin care știi că trebuie să treci. În aceste situații, e bine să faci ce-ți stă în putință pentru a-ți lumina ziua și să nu lași negativismul să te cuprindă. 

Nu permite unor astfel de evenimente să te deturneze de la planurile tale și să îți afecteze starea de spirit. Pornește în fiecare zi cu gândul că depinde de tine să ai o zi bună, iar unde nu depinde de tine, nu te lăsa copleșit și gândește-te că aproape orice situație are o rezolvare. 

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Life Hack - How to Stop Wasting Time and Be More Productive 
https://www.lifehack.org/articles/productivity/4-critical-ways-you-can-stop-wasting-time-today.html


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0