Cum prevenim aparitia artrozei de genunchi?

Masurile de preventie ale aparitiei unor boli ne sunt mult mai la indemana decat credem. Ca de exemplu cele care previn aparitia gonartrozei.

Prevenirea gonartrozei se realizeaza, in principiu, prin mijloace non-medicamentoase.

Extrem de utile sunt exercitiile fizice menite sa amelioreze circulatia fluxului sanguin local, sa fortifice sistemul musculo-ligamentar, sa imbunatateasca forta musculara si, nu in ultimul rand, sa mentina sau chiar sa creasca mobilitatea articulara la nivelul genunchilor.

stop artroza

Schemele terapeutice de exercitii fizice se pot personaliza, in functiile de nevoile personale ale fiecarui individ, prin vizita la fiziokinetoterapeut. Acesta poate dezvolta o schema personala de exercitii pe care pacientul sa o repete in fiecare zi, in confortul propriei case.

De asemenea, exista numeroase aplicatii si programe online care pot invata si ajuta pacientul sa si dezvolte o reteta personala de exercitii fizice care il vor ajuta sa isi pastreze mobilitatea articulara. Este extrem de important ca pacientul cu gonartroza sa execute activitate fizica regulata de aproximativ 3 ori pe saptamana, in limita tolerantei personale. Se va evita, de asemenea, efortul fizic intens, ridicarea de greutati excesive si mersul pe teren accidentat.

Fizioterapia implica utilizarea electroforezei, terapiei magnetice, folosirea ultrasunetelor, undelor scurte, bailor de parafina si cu namol terapeutic. Masajul articular efectuat de un specialist s-a dovedit a fi foarte benefic, daca este corect executat.

Preventia gonartrozei implica si o nutritie adecvata. Dieta in artroza cuprinde evitarea alimentelor picante si extrem de grase. Se recomanda introducerea in alimentatie a oualor, a produselor lactate cu continut scazut in grasime (1%), dar foarte bogate in calciu si proteine, a carnii cu un continut scazut de grasime (carne de pui, de curcan), a pestelui, acesta fiind extrem de bogat in acizi grasi nesaturati, a fructelor de mare, a fructelor si legumelor proaspete. Preventia implica si mentinerea unui nivel adecvat de calciu si de vitamina D pentru fortifierea oaselor.

 

 

Pastrarea unei greutati fizice cat mai apropiate de cea ideala scade semnificativ riscul de progresie catre gonartroza. Orice kilogram acumulat in plus peste greutatea ideala creste riscul de gonartroza cu 10%, astfel incat 10 kilograme peste greutatea ideala cresc deja riscul artrozei cu 100%. In consecinta, va fi mereu mai usor sa previi decat sa tratezi.

Cele mai bune strategii pentru a preveni aparitia gonartrozei

Gonartroza, dupa cum arata cercetarile din domeniu, este un proces complex, care are multe cauze la baza. Ea nu este o parte inevitabila a procesului de imbatranire, spun expertii, ci mai degraba rezultatul unei combinatii de factori, iar multi dintre acestia pot fi modificati ori preveniti. Iata ce factori, spun medicii reumatologi, ar putea sa reduca riscul de artroza la genunchi sau ar putea sa intarzie instalarea bolii.

Tine sub control glicemia (zaharul prezent in sange)

Pe langa mentinerea unei greutati normale, cele mai recente cercetari sugereaza ca diabetul, boala care afecteaza capacitatea organismului de a regla zaharul (glucoza) din sange, poate fi un factor de risc semnificativ pentru artroza la genunchi. Si asta deoarece valorile mari ale glicemiei accelereaza/grabesc formarea anumitor molecule care fac cartilajul articular mai rigid, mai "intepenit" si mai sensibil la stresul mecanic.

De asemenea, diabetul poate declansa inflamatia sistemica, ce duce la deteriorarea sau pierderea cartilajului articular.

Alege activitatea fizica potrivita pentru tine

Activitatea fizica este cel mai bun tratament pentru artroza si este, totodata, unul dintre cele mai bune moduri prin care iti poti mentine articulatiile sanatoase. 30 de minute de exercitii fizice de intensitate moderata, de 5 ori pe saptamana, te ajuta sa iti mentii articulatiile intr-o forma buna si intaresc muschii care sustin si stabilizeaza soldurile si genunchii.

Vrei sa previi artroza la genunchi? Alege un stil de viata sanatos!

Unii factori de risc pentru gonartroza nu pot fi modificati. De exemplu, gonartroza este mai frecventa pe masura ce oamenii avanseaza in varsta. Un alt factor ce nu poate fi modificat este sexul, deoarece mai multe femei decat barbati dezvolta artroza, in special dupa varsta de 50 de ani. Din aceasta cauza, oamenii de stiinta cred ca nivelurile mai scazute de estrogen, dupa menopauza, joaca un rol in dezvoltarea artrozei la genunchi si nu numai.

Cea mai buna aparare impotriva artrozei este un stil de viata sanatos. Modul in care consumi alimentele (dieta sanatoasa), exercitiile fizice nesolicitante, somnul odihnitor, modul in care tii sub control stresul si modul in care interactionezi cu alte persoane, daca esti fumator sau consumator de mari cantitati de alcool - toti acesti factori pot avea o influenta uriasa asupra starii generale de sanatate si asupra sanatatii articulatiilor tale.

 

 

Bibliografie:

  • Studiul "Strategies for the prevention of knee osteoarthritis.", publicat in 2016 in Nature reviws. Rheumatology, autori Roos EM, Arden NK.
  • Arthritis Foundation - https://www.arthritis.org/about-arthritis/types/osteoarthritis/articles/oa-prevention.php

 

 

Evalueaza-ti gratuit riscul de artroza la genunchi sau solduri! Completeaza chestionarul acesta pentru tine, pentru parintii sau bunicii tai si afla rapid daca durerile articulare indica un risc crescut de artroza. Daca te incadrezi in categoria de risc crescut, beneficiezi de un consult gratuit la medicul specialist!

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0