Articulatii sanatoase: cele mai bune suplimente si remedii

Daca te numeri printre persoanele care sufera de dureri articulare de pe urma artritei sau unei forme de artroza (la sold, genunchi ori maini) poate ca la un moment dat ai luat in considerare si ideea de a lua anumite vitamine si suplimente nutritive care ajuta la calmarea durerilor articulare.

In cazul in care nu stii ce sa alegi din sutele de variante disponibile pe piata, cere sfatul medicului tau, care iti poate recomanda cele mai bune suplimente pentru a-ti mentine articulatiile sanatoase. Avand acesti aliati la indemana, vei putea tine si mai bine sub control durerea cauzata de osteoartrita (asa cum mai este numita artroza) sau de poliartrita reumatoida.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Medicii reumatologi recomanda urmatoarele: condroitina (sulfatul de condroitina), glucozamina (sulfatul de glucozamina), calciul, vitamina D3, remediile ce contin ghimbir, remediile din turmeric, acizii grasi Omega-3, ceaiul verde, bromelaina, astaxantina, vitamina E, acidul hialuronic, iar lista poate continua, desigur, pentru ca exista si alte tipuri de suplimente care ajuta la mentinerea unor articulatii sanatoase.

Extractele din membrana cojii de ou

Specialistii spun ca membrana cojii de ou sau acea pielita pe care o vezi cand spargi un ou, ca sa il prepari, este o sursa naturala de glucozamina, condroitin sulfat, acid hialuronic, proteine si multi alti nutrienti. Pe piata exista produse/suplimente care sunt derivate din acesta membrana (NEM), care este situata intre ou si coaja sa, iar acest gen de suplimente, la recomandarea medicului, sunt indicate persoanelor active, care fac miscare.

Potrivit unui studiu* clinic german, suplimentele zilnice cu extractul obtinut din membrana din coaja de ou pot reduce simptomele artrozei. Cercetatorii germani au ajuns la concluzia ca membrana cojii de ou este eficienta in tratamentul durerii asociate cu gonartroza si coxartroza.

Suplimentele cu extract de membrana a cojii de ou au redus semnificativ durerea, atat rapid (in 10 zile), cat si continuu (pe o perioada de 60 de zile), demonstrand ca sunt o optiune terapeutica eficienta pentru tratamentul durerii asociate cu gonartroza si coxartroza.

Glucozamina

Substanta se gaseste in mod natural in cartilajul articular, iar cel mai bun mod prin care poti consuma glucozamina este sa prepari o "supa de oase", asa cum spun americanii. In cazul in care ai carente de glucozamina, medicul iti poate recomanda sa folosesti un supliment. Retine ca glucozamina sub forma lichida se absoarbe mult mai repede in corpul tau decat daca ar fi sub forma de pulbere fina.

Astaxantina

Un antioxidant cu rol antiinflamator, care afecteaza o paleta larga de mediatori ai inflamatiei, insa intr-o maniera mai blanda, fara efectele adverse negative asociate cu medicamentele antiinflamatoare steroidiene si nesteroidiene. In plus, astaxantina functioneaza in cazul unui procent mare de pacienti, iar studiile confirma ca substanta tinteste mai multe afectiuni.

Ceaiul verde

Nu uita ca ceaiul verde contine compusi chimici care au puternice proprietati antioxidante si antiinflamatoare, care ar putea fi utile in combaterea durerii articulare. Ceaiul verde nu este un remediu ori un supliment, insa il poti include in alimentatia ta sanatoasa, in cazul in care nu ai vreo contraindicatie de la medic.

Omega-3 din uleiul de peste

Numeroase studii stiintifice demonstreaza ca acizii grasi Omega-3 (EPA si DHA) din alimentatie (in special din pestele gras, de mare adancime) pot ajuta la reducerea inflamatiei din corp. Pestele gras de mare adancime, din salbaticie, inclusiv somonul (despre care stim deja ca are numeroase beneficii), reprezinta prima optiune.

Dupa pestele gras, nutritionistii recomanda carnea de vita (ce provine de la animale care au fost hranite cu iarba), semintele de in, semintele de chia si nucile romanesti, pentru ca toate acestea sunt optiuni bogate in Omega-3. In cazul in care nu consumi des nuci, somon, seminte de in si seminte de chia, iti poti asigura necesarul de Omega-3 luand suplimente nutritive din ulei de peste de mare adancime, care contin doza pe care ti-o recomanda medicul tau.

Calciul si vitamina D, combinatia castigatoare

Oasele si dintii nostri au nevoie de calciu, insa corpul nu il poate produce in mod natural. Prin urmare, trebuie sa absorbim calciul prin intermediul alimentelor pe care le mancam sau sa cautam un supliment cu calciu. Sursele naturale de calciu sunt numeroase (legume frunzoase, produse lactate, migdale, etc.). In cazul in care alegi un supliment pentru articulatii sanatoase, asigura-te ca produsul contine si vitamina D, pentru ca aceasta iti ajuta corpul sa absoarba cat mai mult calciu cu putinta.

Este important sa stii ca organismul nu poate absorbi suficient calciu fara cantitatile adecvate de vitamina D. Pestele, ouale si lumina soarelui la care ne expunem (cand razele soarelui intra in contact cu pielea noastra) sunt cele mai bune surse naturale. Cand alegi un supliment pentru articulatii sanatoase, cauta un produs cu vitamina D3, intrucat aceasta este aceeasi forma obtinuta prin expunerea la soare.

Condroitina

Nu doar glucozamina se gaseste in mod natural in corp, in cartilajul articular (ajutandu-l sa se mentina intr-o stare optima de functionare), ci si condroitina poate fi gasita atat in cartilaj, cat si in oase. Suplimentele cu sulfat de condroitina sunt derivate din anumite organe de animale. Condroitina reduce durerea articulara si inflamatia, imbunatateste functia articulatiilor si incetineste progresia artrozei. Specialistii cred ca substanta stimuleaza proprietatile colagenului si blocheaza enzimele care distrug cartilajul.

Acidul hialuronic

Si acidul hialuronic este o componenta-cheie a cartilajului nostru, fiind responsabil pentru transportul nutrientilor in interiorul celulelor. Una dintre cele mai importante functii biologice ale sale este retentia de apa, dupa functia principala, aceea de a asigura nutrientii necesari si de a elimina "deseurile" din celulele carora le lipseste alimentarea directa cu sange, cum ar fi celulele cartilajului. Din cauza procesului de imbatranire, se reduce cantitatea de acid hialuronic sintetizata de corpul nostru. Suplimentele orale pot sa ajute in mod eficient pacientii care vor articulatii sanatoase, cu cartilajele bine lubrifiate.

Turmericul (curcumina)

Un studiu din Journal of Alternative and Complementary Medicine a aratat ca administrarea suplimentelor ce contin extract de turmeric, in fiecare zi, pe o perioada de 6 saptamani, a fost la fel de eficienta ca administrarea ibuprofenului pentru a calma durerea in gonartroza. Acest efect se datoreaza efectelor antiinflamatoare ale curcuminei, pigmentul care ii da turmericului acea culoare galben-oranj.

Nu uita: cere sfatul medicului tau curant inainte de a lua suplimente nutritive, intrucat acestea pot avea interactiuni cu unele medicamente pe care le iei pentru alte afectiuni.

Evalueaza-ti gratuit riscul de artroza la genunchi sau solduri! si afla rapid daca durerile articulare indica un risc crescut de artroza. Daca te incadrezi in categoria de risc crescut, beneficiezi de un consult gratuit la medicul specialist!

 

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • WebMD - https://www.webmd.com/arthritis/features/alternatives-and-supplements-for-arthritis-joint-pain#4
  • WebMD - https://www.webmd.com/arthritis/arthritis-guide
  • Arthritis Foundation - https://www.arthritis.org/living-with-arthritis/treatments/natural/supplements-herbs/9-supplements-arthritis-8.php
  • Studiul "Efficacy and safety of Curcuma domestica extracts in patients with knee osteoarthritis.", publicat in 2009 in Journal of Alternative and Complementary Medicine, autori Kuptniratsaikul V, Thanakhumtorn S, Chinswangwatanakul P, Wattanamongkonsil L, Thamlikitkul V.
  • *Studiul "NEM® Brand Eggshell Membrane Effective in the Treatment of Pain Associated with Knee and Hip Osteoarthritis: Results from a Six Center, Open Label German Clinical Study", publicat in 2014, pe www.researchgate.net, autori Ulrich Danesch, Marion Seybold, Reiner Rittinghausen, Walter Treibel, Norman Bitterlich.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0