Rețelele de socializare pot contribui la reducerea consumului de carne [studiu]

Mesajele de pe diversele rețele de socializare care informează despre beneficiile reducerii consumului de carne pot începe să schimbe obiceiurile consumatorilor, sugerează un nou studiu¹.

Există un consens din ce în ce mai mare că reducerea consumului excesiv de carne este necesară atât pentru îmbunătățirea sănătății oamenilor, cât și pentru îndeplinirea obiectivelor privind schimbările climatice.

Un consum prea mare de carne, asociat cu boli și schimbări climatice negative

Majoritatea oamenilor din țările cu venituri ridicate consumă cantități mari de carne, care le depășesc nevoile nutriționale, în timp ce consumul de carne în țările cu venituri mai mici este, de asemenea, pe o traiectorie ascendentă. 

Deși se constată diferențe în funcție de țară și de produsele din carne consumate, date recente arată că aportul de carne rămâne foarte ridicat în multe țări. Acest lucru este problematic, având în vedere că supra-consumul de carne este asociat cu grave efecte negative nu doar asupra sănătății, ci și asupra mediului. 

De exemplu, consumul excesiv de carne roșie și procesată este asociat cu un risc crescut de afecțiuni precum boli cardiovasculare, accident vascular cerebral și anumite forme de cancer. În plus, carnea este un factor principal al schimbărilor climatice negative, din cauza emisiilor globale de gaze cu efect de seră.

Deși diverse organizații, medici și activiști promovează prin evenimente sau prin mesaje pe rețelele de socializare o alimentație cu mai puțină carne, încercările de reducere a consumului rămân destul de timide, având în vedere că pot fi nepopulare în rândul publicului. Astfel se explică și lipsa de atenție a presei în creșterea conștientizării și educării publicului cu privire la legătura dintre consumul de carne, problemele de sănătate și schimbările climatice.

În concluzie, oamenii nu sunt informați sau tind să subestimeze măsura în care producția de carne contribuie la schimbările climatice; prin urmare, nu conștientizează faptul că un consum mai mic de carne duce la sacrificarea unui număr mai mic de animale, ceea ce contribuie la un impact mai mic asupra mediului.

Prin urmare, există o nevoie clară de a comunica efectele negative ale consumului excesiv de carne asupra sănătății și asupra influenței negative asupra mediului înconjurător, pentru a sensibiliza și a motiva populațiile să consume mai puțină carne.

Oamenii informați pot face schimbări în cunoștință de cauză

Studii de intervenție care vizează reducerea consumului de carne au început să apară în literatura de specialitate în ultimii ani. Aceste studii au demonstrat că furnizarea de informații clare poate fi eficientă pentru a încuraja oamenii să reducă aportul exagerat de carne.

Participanții la studiul de față au fost recrutați dintr-o universitate din Marea Britanie. Cei 320 de participanți au fost repartizați în una dintre cele trei categorii de studiu (sănătate, mediu, sănătate + mediu) sau în grupul de control. Acestora li s-au trimis mesaje prin Facebook Messenger de două ori pe zi, în perioada de intervenție care a durat două săptămâni.

Mesajele trimise participanților din grupurile experimentale s-au concentrat pe consecințele consumului exagerat de carne asupra sănătății și asupra mediului înconjurător, fiind formulate în texte de genul: „Dacă mâncați doar o cantitate mică de carne roșie și procesată, veți proteja mediul și veți contribui la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră dăunătoare.”

Participanții au fost rugați să completeze un jurnal alimentar în fiecare zi de-a lungul celor două săptămâni pentru a ține evidența dietei lor. La sfârșitul perioadei de studiu, aceștia au primit un sondaj pentru ca autorii studiului să afle informații despre câtă carne roșie și procesată au consumat, precum și informații despre alte comportamente ecologice. Același sondaj a fost repetat la o lună după încheierea intervenției.

În perioada de două săptămâni, cercetătorii au observat o reducere semnificativă a cantității de carne roșie și procesată care a fost consumată de către participanții care primeau mesaje de sănătate, mesaje de mediu și mesaje combinate de sănătate și mediu - fără nicio diferență semnificativă între fiecare dintre aceste abordări.

Oamenii de știință afirmă că rezultatele cercetării sunt cu adevărat încurajatoare, dovedind că se pot face modificări în alimentația oamenilor informați, modificări care să contribuie atât la îmbunătățirea stării de sănătate, cât și la „sănătatea” planetei.

Cum poți reduce consumul de carne?

Consumul de carne poate fi redus prin câteva metode:

Tratează carnea ca pe o garnitură și legumele ca pe felul principal

Mulți dintre noi am fost învățați că principalul element din farfurie este carnea, iar legumele sunt ceva ce se consumă în cantitate mică pe lângă aceasta. Pentru a reduce consumul de carne, procedează invers: pune pe farfurie o cantitate mai mică de carne și o cantitate mai mare de legume. De exemplu, pune în farfurie o felie de carne cât podul palmei, două linguri de cartofi și restul legume neamidonoase. În acest fel, contribui și la menținerea unei greutăți sănătoase fără mare efort.

Stabilește ca una dintre mesele zilei să nu conțină deloc carne

Pentru a reduce consumul de carne, îți poți face un plan pentru a înlocui carnea de la una dintre mese cu alte ingrediente. De exemplu, pentru micul dejun, poți înlocui sandvișul cu mezeluri ori omleta cu cârnați cu variante fără carne. Poți face un sandviș delicios cu pâine integrală, foi de salată verde, cașcaval, ridichi și sos pesto sau o omletă cu spanac peste care presari brânză rasă ori tofu afumat ras și câteva felii de roșii. 

Sau, dacă preferi să mănânci ceva dulce la masa de dimineață, amestecă într-un bol fulgi de ovăz cu lapte de vacă sau cu lapte vegetal, adaugă un fruct ras sau tăiat feliuțe, o mână de nuci tocate, scorțișoară ori pudră de ghimbir și, opțional, o linguriță de miere. În acest fel, iei un mic dejun gustos și sățios, fără carne!

Când gătești, inspiră-te de pe site-uri vegetariene sau vegane

Nu trebuie să devii vegetarian sau vegan ca să încerci rețete de pe site-uri și bloguri dedicate legumelor și fructelor. S-ar putea să constați că există o varietate de ingrediente (legume, leguminoase, cereale, semințe, nuci) pe care fie nu le-ai folosit niciodată, fie sunt preparate în combinații la care nu te-ai fi gândit. Fii deschis în privința felurilor de mâncare și încearcă din când preparate noi care nu conțin carne, dar care nu fac compromisuri în ceea ce privește gustul.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Frontiers in Psychology - Two Birds, One Stone: The Effectiveness of Health and Environmental Messages to Reduce Meat Consumption and Encourage Pro-environmental Behavioral Spillover
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.577111/full
1. Studiul „Two Birds, One Stone: The Effectiveness of Health and Environmental Messages to Reduce Meat Consumption and Encourage Pro-environmental Behavioral Spillover”, apărut în Front. Psychol., 07 October 2020 | https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.577111, autori: Emily Wolstenholme et al.
Reducetarian Foundation - A Beginner's Guide To Eating Less Meat
https://www.reducetarian.org/blog/2019/1/28/a-beginners-guide-to-eating-less-meat


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0