Regimul alimentar pentru pacientii cu afectiuni dermatologice: dermatita atopica si psoriazis

Cand vorbim despre pacientii cu afectiuni dermatologice, alimentatia joaca si ea un rol extrem de important, pentru ca exista unele alimente care pot agrava boli precum dermatita atopica si psoriazisul, care contribuie la inflamatia din corp si care accentueaza simptomele neplacute. Asa ca astazi ne indreptam atentia asupra regimului alimentar pe care trebuie sa il urmeze persoanele care au dermatita atopica si cele cu psoriazis.

regim dermatita atopica psoriazis

Regimul alimentar pentru cei cu dermatita atopica

Dermatita atopica sau eczema este o afectiune dermatologica, iar pacientii dezvolta zone de piele uscata, cu prurit, pe corp. Ea se dezvolta de cele mai multe ori drept rezultat al inflamatiei din organism, asa ca faptul ca mananci alimente care nu provoaca inflamatie ar putea sa reduca simptomele.

Ce alimente ai voie sa mananci daca ai dermatita atopica

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Iata exemple de alimente antiinflamatoare pe care le poti include in regimul tau alimentar:

Peste - Este o sursa naturala de acizi grasi Omega 3, care pot sa lupte contra inflamatiei din corp. Alege peste bogat in Omega 3, precum somonul, tonul, macroul, sardinele si heringul.

Alimente bogate in probiotice - Acestea sunt bacterii care contribuie la mentinerea sanatatii tractului intestinal. Cateva exemple de surse de probiotice: iaurtul care contine culturi vii si active, alte alimente si bauturi fermentate: chefir, kombucha, varza murata (si acestea contin probiotice).

Alimente bogate in flavonoide, care lupta contra inflamatiei - Este bine sa incluzi in alimentatia ta aceste fructe si legume colorate: mere, broccoli, cirese, spanac si kale.

Ce alimente trebuie sa eviti daca ai dermatita atopica

Unele dintre cele mai frecvente alimente care pot declansa un puseu de dermatita atopica si pe care ai putea sa le excluzi din dieta ta sunt: fructele citrice, lactatele, ouale, glutenul sau graul, soia, unele condimente (vanilie, cuisoare si scortisoara), tomatele, unele tipuri de nuci.

Unele persoane cu dermatita atopica au si o sensibilitate numita sindromul alergiei orale. Asta inseamna ca acesti oameni au reactii si la alimente precum: merele verzi, morcovii, telina, alunele de padure, perele.

Multe persoane care au dermatita atopica sunt diagnosticate si cu alergii alimentare, insa retine ca nu toti pacientii sunt la fel si ca este important sa descoperi care sunt nevoile tale in materie de alimentatie si care sunt acele alimente care iti agraveaza simptomele dermatitei atopice.

Nu toti pacientii au probleme cand vine vorba de alimentele enumerate mai jos, insa alegiile alimentare asociate cu dermatita atopica cel mai frecvent sunt: laptele de vaca, ouale, produsele din soia, glutenul, nucile, pestele, crustaceele (fructele de mare).

Regimul alimentar pentru cei cu psoriazis  

O dieta sanatoasa, alcatuita din multe fructe si legume, proteine slabe si cereale integrale este un aliat bun pentru aproape toata lumea, insa unii pacienti care sufera de psoriazis spun ca obiceiurile alimentare le pot afecta pielea. Asadar, este important sa ai un regim alimentar cat mai sanatos si sa respecti cateva reguli esentiale:

Limiteaza consumul de alcool - Chiar daca asocierea dintre alcool si psoriazis nu este una clara, expertii spun ca ar trebui sa consumi alcool cu moderatie (nu mai mult de doua bauturi alcoolice pe zi, daca esti barbat, si nu mai mult de o bautura alcoolica pe zi, daca esti femeie).

Studiile arata ca barbatii care consuma alcool in exces nu raspund la tratamentele pentru psoriazis la fel de bine. Daca afectiunea ta dermatologica este extrem de severa sau daca iei anumite medicamente, cum ar fi metotrexat si acitretina, medicul iti va spune sa nu consumi deloc alcool.

Alege alimente care lupta contra inflamatiei - Psoriazisul este o boala inflamatorie, iar unii pacienti care sufera de aceasta afectiune o pot tine sub control mult mai bine, spun ei, daca mananca mai multe alimente ce lupta contra inflamatiei.

Alimentele antiinflamatoare sunt considerate sanatoase, asa ca poti incerca sa le consumi mai des:

  • fructe si legume, in special fructe de padure, cirese, legume frunzoase (spanac si varza kale)
  • somon, sardine si alte tipuri de peste gras, care este bogat in acizi grasi Omega 3
  • plante si condimente bogate in antioxidanti: cimbru, salvie, chimion si ghimbir
  • surse sanatoase de grasimi bune, cum ar fi uleiul de masline, semintele (de in, de dovleac) si nucile (migdalele si nucile romanesti).


Ce alimente sa eviti daca ai psoriazis, pentru ca iti pot agrava inflamatia din corp: alimentele procesate si zaharurile rafinate, carnea rosie cu multa grasime, produsele lactate. Alimente care pot cauza inflamatie sunt si: carnea rosie, alimentele bogate in grasimi, unele familii de plante (rosiile, cartofii, ardeiul gras), fructele citrice.

Da jos kilogramele in plus - Persoanele care sunt obeze sau supraponderale au un risc mai mare de a face psoriazis, iar simptomele lor par sa fie mai grave. Numeroase studii sugereaza ca pielea ta va fi intr-o stare mai buna daca dai jos kilogramele in exces.

O dieta fara gluten - Unele studii au aratat ca unii pacienti care au psoriazis ar putea fi sensibili si la gluten, o proteina care se gaseste in cereale (grau, secara si orz). In cazul acestor pacienti, evitarea alimentelor cu gluten ar putea sa le calmeze simptomele psoriazisului, insa sunt necesare mai multe studii pe aceasta tema.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • WebMD - https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/psoriasis/psoriasis-avoid-foods#1
  • Mayo Clinic - https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/psoriasis/expert-answers/psoriasis-diet/faq-20057925
  • Studiul "Diet and Dermatitis: Food Triggers", publicat in 2014) The Journal of clinical and aesthetic dermatology, autori: Rajani Katta, Megan Schlichte.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0