Regim pentru femeile cu endometrioza: ce ai voie sa mananci si ce sa eviti

Endometrioza este o boală care afectează una din 10 femei aflate în perioada fertilă a vieții. Dacă apar simptome, este nevoie de un consult ginecologic. Odată diagnosticată boala, regimul pentru endometrioză ajută la gestionarea simptomelor.

Endometrioza este o boală în care țesutul care se găsește în mod normal în interiorul uterului se dezvoltă în exteriorul acestui organ. Țesutul care căptușește uterul se numește endometru, iar de aici și numele bolii. Nu există în prezent un tratament care să vindece endometrioza, însă afecțiunea poate fi influențată pozitiv printr-o gestionare corectă a durerii și cu ajutorul unui stil de viață sănătos, cu o dietă bună și exerciții fizice.

Ce simptome are endometrioza?

Simptomele acestei afecțiuni tind să fie mai grave în perioada menstruației. Semnele și simptomele endometriozei includ:

  • dureri pelvine
  • dureri intense în timpul menstruației și a actului sexual
  • crampe intestinale și disconfort la urinare
  • menstruații abundente sau sângerări între ele
  • oboseală
  • diaree
  • balonare
  • constipație
  • dureri lombare
  • crampe intense

Durerea asociată endometriozei pare să crească prevalența depresiei printre femeile afectate. În plus, dacă endometrioza este lăsată netratată, poate duce la infertilitate, așa că e indicat să mergi la un consult ginecologic dacă ai aceste simptome.

Există un risc ușor crescut de cancer ovarian sau adenocarcinom la persoanele cu antecedente de endometrioză. Cu toate acestea, The Lancet raportează că riscul rămâne încă scăzut pe parcursul vieții și nu necesită un tratament radical.

RECOMANDARILE EXPERTILOR

În prezent nu există nici un remediu pentru această afecțiune, dar poate fi gestionată cu o îngrijire cuprinzătoare. Îngrijirea trebuie să includă atât un plan de gestionare a durerii, cât și un stil de viață sănătos, cu o nutriție și exerciții fizice care să ajute. 

Regim alimentar pentru endometrioză

Deoarece endometrioza este o afecțiune inflamatorie, sfaturile dietetice vor include de obicei o dietă antiinflamatoare pentru a încetini progresia. Un astfel de sfat alimentar ar trebui să includă revizuirea testelor de sânge, obiceiurile alimentare și examinarea necesității de suplimente, ameliorarea simptomelor gastrointestinale și îmbunătățirea fertilității. Totul, respectând preferințele pacientei, stilul ei de viață și găsirea modului potrivit de a persevera în timp.

Deoarece endometrioza este o boală cronică, cel mai bine este să se urmeze o dietă care să nu conțină alimente inflamatoare chiar și în perioadele în care simptomele sunt mai puțin vizibile. Citește mai departe pentru a afla mai multe despre cum poate fi de ajutor dieta dacă ai endometrioză.

Alimente care afectează în mod negativ femeile cu endometrioză

Anumite alegeri în ceea ce privește stilul de viață pot avea un impact asupra progresiei endometriozei și îți pot crește riscul de a dezvolta boala. Deși sunt necesare mai multe studii pentru a corela complet anumite alimente sau obiceiuri cu dezvoltarea sau agravarea bolii, următorii factori pot influența negativ endometrioza:

Grăsimile trans

Cercetările au arătat procente mai mari ale diagnosticului de endometrioză în rândul femeilor care consumă mai multe grăsimi trans; acestea se găsesc predominant în margarină, produse de patiserie, alimente prăjite, procesate și în cele de tip fast food.

Carnea roșie

Consumul de carne roșie are legătură cu endometrioza. Unele cercetări au arătat un risc crescut de a dezvolta endometrioză odată cu un consum mare de carne roșie.

Glutenul

Un studiu realizat pe 207 femei cu endometrioză a arătat o reducere a durerii în cazul a 75% dintre participante, după ce femeile au eliminat glutenul din dieta lor.

Zahărul alb

Reducerea zahărului, mai ales a celui alb, rafinat, dar și a dulciurilor și a băuturilor zaharoase, preferând carbohidrații complecși cu indice glicemic scăzut, în funcție de toleranță, este utilă în endometrioză. În locul produselor cu zahăr din comerț, se pot consuma dulciuri de casă precum batoane de ciocolată neagră cu tahini sau cu unt de arahide natural, produse pe bază de făină de migdale îndulcite cu suc de mere sau curmale.

Alimentele inflamatoare

Alimentele care influențează reglarea hormonilor, în special echilibrul estrogenului, pot influența în mod negativ femeile cu endometrioză. În plus, dacă se urmează un regim pentru endometrioză, ar trebui evitate alimentele care accentuează inflamația din corp și care duc la o durere și mai mare sau la o progresie mai rapidă a bolii. Aceste alimente sunt:

  • alcoolul
  • cofeina
  • glutenul
  • carnea roșie
  • grăsimile trans și grăsimile săturate.

E indicat să se limiteze depozitarea sau consumul unor alimentele din recipiente de plastic și să se utilizeze recipiente de sticlă, oțel inoxidabil sau ceramică.

Alimentele cu un impact pozitiv în endometrioză

Pentru a lupta contra inflamației și durerii cauzate de endometrioză, cel mai bine este să consumi alimente bogate în nutrienți, să adopți o dietă echilibrată care este alcătuită în principal din legume și bogată în vitamine și minerale. Acest regim pentru endometrioză include:

Alimente bogate în fibre

Alimente bogate în fibre sunt fructele, legumele, leguminoasele și cerealele integrale. Se pot mânca în special mere, pere, prune, fasole, linte, mazăre, fulgi de ovăz, nuci, citrice, cereale integrale, semințe de chia și semințe de in.

Alimente cu un conținut mare de fier

Alimente bogate în fier sunt frunzoasele de un verde închis (spanac, sfeclă elvețiană etc.), broccoli-ul, fasolea, nucile și semințele.

Alimente bogate în acizi grași esențiali

Alimente care conțin acizi grași esențiali sunt somonul, tonul, macroul, nucile, semințele de chia și semințele de in, alte tipuri de pește gras, semințe de dovleac; alge marine, semințe de chia, semințe de in, ulei de rapiță, nuci.

Alimente bogate în antioxidanți 

Antioxidanții se găsesc în fructele și legumele colorate, cum sunt portocalele, fructele de pădure, ciocolata neagră, spanacul și sfecla roșie.

Alimente bogate în calciu și vitamina D

Produsele lactate sunt importante ca sursă de calciu și vitamina D, așa că sunt recomandate pentru consum, mai ales daca ne referim la iaurt, sana, kefir. Ar trebui consumate mai degrabă produse pe  bază de lapte de capră, nu de vacă.

Suplimente care pot fi de folos în endometrioză

Pe lângă adoptarea unui regim alimentar potrivit în endometrioză, suplimentele alimentare pot fi benefice.

Un mic studiu a implicat 59 de femei cu endometrioză. Participantele au suplimentat alimentația cu 1.200 unități (UI) de vitamina E și 1.000 UI de vitamina C. Rezultatele au arătat o reducere a durerii pelvine cronice și o scădere a inflamației. Un alt studiu a inclus aportul suplimentar de zinc și vitaminele A, C și E. La femeile cu endometrioză care au luat aceste suplimente au scăzut markerii de stres oxidativ periferic și s-au îmbunătățit markerii antioxidanți.

Curcumina poate ajuta, de asemenea, la gestionarea endometriozei. Aceasta este partea antiinflamatoare a binecunoscutului condiment turmeric. Un studiu a constatat că curcumina a inhibat celulele endometriale prin reducerea producției de estradiol. Curcuma și curcumina au și multe beneficii suplimentare pentru sănătate.

Un studiu prospectiv amplu a arătat că femeile cu un nivel mai ridicat de vitamina D și cele care au avut un aport mai mare de lactate în dieta lor au avut o rată scăzută de endometrioză.

Exerciții și terapii alternative pentru endometrioză

Exercițiile fizice pot ajuta și la gestionarea endometriozei. Acest lucru se datorează faptului că mișcarea poate reduce nivelul de estrogen și poate elibera hormonii bunei dispoziții. În plus față de metodele convenționale de tratament, tratamentele alternative pot fi foarte utile pentru femeile cu endometrioză. De exemplu, tehnicile de relaxare pot fi benefice. Acestea pot include meditaţie, yoga, acupunctură și masaj.

Cum simptomele bolii variază de la o persoană la alta, tratamentele care funcționează cel mai bine pentru o femeie pot să nu fie potrivite pentru alta. Un consult ginecologic este esențial pentru a primi tratamentul adecvat, dar și stilul alimentar este important. Un medic nutriționist sau un dietetician acreditat te pot ajuta să îți planifici mesele principale și să alegi alimentele care funcționează cel mai bine în cazul tău dacă ai endometrioză.


Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
Endometriosis - Facts about endometriosis
https://endometriosis.org/resources/articles/facts-about-endometriosis/
Pub Med - A prospective study of dietary fat consumption and endometriosis risk
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20332166/
Studiul „A prospective study of dietary fat consumption and endometriosis risk”, apărut în Hum Reprod. 2010 Jun;25(6):1528-35. doi: 10.1093/humrep/deq044, autori: Stacey A. Missmer et al.
NIH - The Impact of Endometriosis on the Quality of Life and the Incidence of Depression - A Cohort Study
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7277332/
Studiul „The Impact of Endometriosis on the Quality of Life and the Incidence of Depression - A Cohort Study”, apărut în Int J Environ Res Public Health. 2020 May; 17(10): 3641, doi: 10.3390/ijerph17103641, autori: Damian Warzecha et al.


 

 


 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0