Dieta in psoriazis: cum reduci inflamatia din organism

Psoriazisul este o afectiune cronica de natura inflamatorie, care determina inlocuirea permanenta a celulelor de la nivelul pielii, cauzand astfel plagi cutanate cu aspect de piele ingrosata si inflamata.

Dieta adoptata poate agrava psoriazisul, cauzand episoade de activitate a bolii (puseuri). De pilda, consumul de alcool sau de alimente cu potential inflamator poate favoriza simptomele psoriazisului, declansand un puseu de activitate al bolii.

Pe de alta parte, o dieta echilibrata, bazata pe alimente de provenienta organica precum fructele, legumele, proteinele sanatoase si cerealele integrale poate ameliora simptomele specifice psoriazisului.

Recomandari privind alimentatia persoanelor care sufera de psoriazis

Consuma alimente antiinflamatoare – alimentele cu efecte antiinflamatoare pe care le poti consuma daca suferi de psoriazis sunt: fructele, legumele, somonul, sardinele sau alte tipuri de peste bogat in acizi grasi Omega 3, ierburi bogate in antioxidanti precum salvia, ghimbirul, patrunjelul sau cimbrul, surse de grasimi sanatoase, precum uleiul de masline, semintele si nucile.

Alimentele care declanseaza sau favorizeaza inflamatia ar trebui evitate. Printre acestea se numara alimentele procesate sau zaharurile rafinate, carnea rosie, mezelurile, produsele lactate bogate in grasimi (smantana, laptele gras).

Consuma alimente bogate in zinc – zincul este esential pentru mentinerea pielii sanatoase. Mai mult decat atat, unele studii arata ca zincul reduce durerea si inflamatia specifice psoriazisului. Spanacul, ciupercile, semintele de dovleac, chefirul si nautul sunt surse excelente de zinc.

Consuma alimente bogate in vitamina A – alimentele bogate in vitamina A contribuie la refacerea pielii, asa ca ar trebui suplimentat consumul de morcov, mango, rosii, varza Kale, pepene.

Verifica daca glutenul iti face probleme – unii pacienti care sufera de psoriazis pot observa o ameliorare a simptomelor in momentul in care opresc consumul de gluten. Acest lucru se petrece la pacientii care sufera de intoleranta sau sensibilitate la gluten.

Cere medicului sa iti recomande testul de intoleranta la gluten inainte de a-l elimina din dieta. E posibil sa nu suferi de aceasta intoleranta, iar eliminarea lui din alimentatie poate reprezenta o provocare si poate veni la pachet cu o serie de costuri suplimentare.

Suplimentele alimentare sunt, de asemenea, eficiente in ameliorarea simptomelor psoriazisului la unii pacienti. Uleiul de peste (bogat in acizi grasi esentiali Omega 3), vitamina D3, armurariul si probioticele sub forma de supliment alimentar pot ameliora simptomele specifice psoriazisului. Discuta cu medicul care te trateaza inainte de a folosi suplimente alimentare.

Indiferent de dieta adoptata, precum si de suplimentele consumate, este esential sa iti asculti corpul. Astfel, vei sesiza imediat cand ceva nu este in regula si vei putea face modificari in functie de nevoile organismului.

De ce trebuie evitat consumul de alcool

Un studiu* a aratat ca barbatii care au consumat alcool in exces nu au avut de beneficiat de pe urma tratamentelor pentru psoriazis. Un alt studiu ** a comparat barbatii care sufereau de psoriazis cu barbatii care nu aveau aceasta boala, iar concluziile trase de cercetatori au fost ca persoanele care au baut aproximativ 43 de grame de alcool, pe zi, au avut o predispozitie mai mare de a suferi de psoriazis, in comparatie cu barbatii care au consumat doar 21 de grame pe zi.

Asadar, pentru a reduce inflamatia din organism, este nevoie sa consumi alcool cu moderatie sau chiar sa renunti la acest viciu, pentru ca prin evitarea alcoolului, vei calma simptomele psoriazisului.

Dieta bazata pe alimente care lupta contra inflamatiei

Asa cum stii deja, psoriazisul este o boala inflamatorie. Chiar daca studiile sunt limitate in aceasta privinta, unii pacienti care sufera de psoriazis recunosc ca si-au tinut mai bine boala sub control daca au mancat mai multe alimente care ajuta in lupta contra inflamatiei.

In general, aceste alimente sunt antiinflamatoare, asa ca ai putea sa incerci sa le mananci mai des, intrebandu-l pe medicul tau inainte de a adopta o astfel de dieta:

  • legume si fructe: fructe de padure, cirese, frunzoase (salate)
  • somon, sardine si alte tipuri de peste gras, bogat in acizi grasi Omega 3
  • condimente si plante aromatice antioxidante, precum cimbrul, salvia, chimionul si ghimbirul
  • surse bune de grasimi sanatoase: uleiul de masline, semintele si nucile.

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • WebMD - https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/psoriasis/psoriasis-avoid-foods#1
  • * Studiul "Alcohol intake and treatment responsiveness of psoriasis: A prospective study", publicat in 1993, in Journal of the American Academy of Dermatology, autori: Madhulika A. Gupta, Nicholas J. Schork, Aditya K. Gupta, Charles N. Ellis.
  • ** Studiul "Alcohol intake: a risk factor for psoriasis in young and middle aged men?", publicat in 1990 in  BMJ (Clinical research ed.), autori: K Poikolainen, T Reunala, J Karvonen, J Lauharanta, P Kärkkäinen.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0