Proteine animale vs proteine vegetale - care sunt mai bune?

Proteinele sunt esentiale pentru buna functionare a organismului si trebuie sa faca parte din dieta noastra. Asta pentru ca acestea ajuta la construirea, repararea si mentinerea structurilor organismului.

Alimentele de origine animala, dar si cele de provenienta vegetala contin proteine, insa exista cateva diferente intre acestea.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Proteinele se regasesc in tot organismul, incepand de la muschi, organe si oase, pana la piele si par. Intrucat organismul nu are capacitatea de a produce sau stoca proteine, e necesar sa i le furnizam prin alimentatie.

Atunci cand sunt consumate, proteinele sunt transformate in aminoacizi. Aproape orice proces metabolic din organism foloseste aminoacizi din proteine. Diferenta dintre proteinele de origine animala si cele de origine vegetala consta in continutul si concentratia de aminoacizi. Proteinele de origine animala contin o cantitate echilibrata a aminoacizilor necesari, in timp ce proteinele vegetale au cantitati scazute in cazul unor aminoacizi.

Organismul are nevoie de 9 aminoacizi esentiali (leucina, isoleucina, lisina, metionina, fenil-alanina, treonina, triptofan, valina, histidina), iar o sursa completa de proteine ar trebui sa ii contina pe toti acestia. Un echilibru perfect al aminoacizilor contribuie la formarea muschilor si la recuperarea rapida dupa efortul fizic.

Surse complete de proteine de origine animala sunt:

  • Pestele
  • Unele tipuri de oua
  • Produsele lactate (branza, lapte)
  • Carnea rosie
  • Carnea de pui si cea de curcan.


Pe de alta parte, majoritatea proteinelor vegetale sunt considerate incomplete, adica le lipseste cel putin unul dintre cei 9 aminoacizi esentiali organismului.

Exista, insa, si in randul proteinelor vegetale surse complete, care contin toti cei 9 aminoacizi esentiali, iar printre acestea se numara quinoa si hrisca.

Alte exemple de alimente vegetale bogate in proteine sunt:

  • Cerealele
  • Lintea
  • Nucile
  • Fasolea
  • Soia
  • Orezul
  • Mazarea.


Daca adopti o dieta vegetariana, asigura-te ca oferi organismului aminoacizii esentiali prin combinarea surselor de proteine vegetale intr-un mod echilibrat si intelept.

 

 

Care sunt mai sanatoase – proteinele de origine animala sau cele de origine vegetala?

Raspunsul este simplu: ambele sunt sanatoase, chiar daca au calitati nutritionale atat de diferite. De exemplu, unele surse de proteine animale pot contine totodata si cantitati mari de fier si de vitamina B12, care lipsesc din multe alimente de origine vegetala. Pe de alta parte, insa, si sursele de proteine vegetale contin fitonutrienti si antioxidanti care nu se regasesc in alimentele de origine animala ce furnizeaza proteine. De asemenea, numai sursele vegetale contin fibre, despre care stim cat de importante sunt pentru mentinerea sistemului digestiv echilibrat.

Un alt lucru important de retinut consta in faptul ca unele surse de proteine animale vin la pachet si cu grasimi saturate si colesterol din belsug, deloc sanatoase pentru sistemul cardiovascular.

Dietele bogate in proteine de origine vegetala, cum ar fi dieta vegetariana sau cea vegana, sunt asociate cu o serie de efecte benefice pentru sanatate. Persoanele care adopta o asemenea dieta au nivelul de colesterol redus, tensiune arteriala mai mica, dar si indicele de masa corporala in limitele sanatoase. Asta nu inseamna, insa, ca proteinele de origine animala trebuie eliminate neaparat din dieta, intrucat acestea au, de asemenea, efecte benefice pentru sanatate.

O dieta echilibrata si bazata pe alimente cat mai naturale este sanatoasa, indiferent de preferintele fiecaruia. 

Ce surse de proteine animale sa alegem

Pentru a ne bucura de efectele benefice ale proteinelor animale fara, insa, sa ne expunem la riscuri precum cele cardiovasculare, e recomandat sa alegem intelept sursele de proteine animale.

Nutritionistii ne recomanda sa ne orientam catre carnea de pui fara piele, carnea de curcan, peste sau produsele lactate sarace in grasimi.

Metoda de gatire a proteinelor de origine animala este si ea importanta. Nu este recomandat consumul de alimente prajite. Ideal ar fi sa consumam ouale fierte, carnea fiarta, la cuptor sau pe gratar, iar pestele gatit la aburi sau pe gratar.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0