Pot dietele vegetariene sa previna bolile de inima?

Se presupune că vegetarienii sunt mai sănătoși decât carnivorii și mulți oameni obișnuiți trăiesc cu această credință populară. Cercetătorii însă și-au pus întrebarea: așa să fie, oare? 

Un studiu care a plecat exact de la această ipoteza i-a pus în discuție credibilitatea. Conform concluziilor acestuia, consumatorii de carne nu au prezentat un risc semnificativ mai mare de a dezvolta boli de inimă în decurs de 10 de ani, comparativ cu cei care au preferat dietele vegetariene!

Ce a constatat studiul

"Nu aș afirmă, însă, că o dietă vegetariană este inutilă pentru prevenirea riscului cardiovascular", a spus coordonatorul studiului, Dr. Hyunseok Kim. "Cu toate acestea, beneficiile cardiace pe un nivel de populație pot fi mai mici decât s-ar presupune", precizează D. Kim, specialist în medicină internă la Rutgers New Jersey, Școală de Medicină din Newark.

Studiul a pornit de la afirmațiile unui nutriționist, care a declarat că cercetările anterioare indică faptul că o dietă vegetariană este bună pentru inima. În studiu s-au utilizat datele Anchetei Naționale de Sănătate a Statelor Unite ale Americii, pentru a compara mii de adulți vegetarieni adulți versus consumatori de carne.

Vegetarienii au risc mai mic de hipertensiune arterială

Una dintre constatările certe a fost că vegetarienii din cadrul lotului de studiu erau mai slabi, însă riscul lor de a avea boli cardiace, în ansamblu nu a fost de fapt cu mult diferit față de ceilalți. "Adepții dietei vegetariene au riscuri mai mici de obezitate, hipertensiune arterială și sindrom metabolic, adică practic, toți factorii de risc pentru boli de inima", a spus dr. Kim. Dar acest lucru ar putea fi în parte explicat pentru că vegetarienii sunt de multe ori mai tineri și de sex feminin, adică persoane care au deja din start un risc mai mic de a dezvoltă boli de inima.

Nu există diferențe mari între vegetarieni și carnivori

Dr.Kim și colegii săi de la Rutgers au folosit datele din Anchetă de Sănătate și Nutriție Națională a Statelor Unite, din 2007 până în 2010. Analiza a inclus aproape 12.000 de adulți în vârsta de peste 20 de ani. Dintre cei urmăriți, 263 (2,3%) au urmat o dietă vegetariană.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Cercetătorii au examinat ratele de obezitate, circumferința medie a taliei, tensiunea arterială crescută și sindromul metabolic, precum și o serie de factori (valori crescute ale colesterolului și nivelurile de glucoză) care cresc riscul de boli de inimă. Ei au evaluat, de asemenea, sănătatea cardiovasculară prin estimarea de risc Framingham, care se calculează în funcție de vârstă, sex, nivelul de colesterol, tensiunea arterială și fumat, și prezice șansele de a dezvoltă boli cardiovasculare, în următorul deceniu.

Cercetătorii au calculat așadar, gradul de risc Framingham al participanților vegetarieni care a fost estimat la 2,7 la sută, în timp ce non-vegetarienii au prezentat un risc de 4,5 la sută. "Diferența dintre grupuri nu a fost semnificativă din punct de vedere statistic", a spus Kim.

Așadar, nu sunt vegetarienii mai sănătoși?

Concluziile studiului au surprins-o pe expertul în nutriție, Connie Diekman, care a afirmat că "am putea lua în considerare acest studiu cu certitudine pe măsură ce identificăm mai multe date cu privire la beneficiile pentru sănătate ale dietei vegetariene, însă un lucru este cert, rezultatele acestui studiu sunt contrare liniilor directoare dietetice pentru americani și documentului privind poziția Academiei de Nutriție și Dietetică Americane, din 2015". Connie Diekman este director la Clinică Universitară de Nutriție a Universității Washington, din St. Louis.

Nutriționiștii recomandă oamenilor să adopte un stil de viață care să includă principii ale dietei vegetariene

Conform acestor linii directoare, "consumul de mai multe fructe și legume este corelat cu un risc mai mic de boli cardiovasculare", a spus Diekman. "Consumul de cereale integrale este de asemenea recomandat pentru a reduce acest risc" a menționat ea. "Poziția Academiei de Nutriție și Dietetică este aceea că o o dietă vegetariană este asociată cu un risc mai mic de deces prin boală cardiacă ischemică", a adăugat Diekman, care nu a fost implicată în studiul de față. În plus ea a susținut în continuare că "încurajează oamenii să adopte o dietă sănătoasă, care seamănă mai degrabă cu principiile unei diete vegetariane."

Studiul este în secțiune transversală un fel de " instantaneu în timp", a afirmat Kim, care a admis că există limitări ale studiului. Un principal aspect ar fi că oamenii și-au autoraportat propria dietă, deci nu putem fi siguri cât au fost de sinceri sau obiectivi. "Sunt necesare studii care urmăresc oamenii în timp pentru a evalua mai bine beneficiile unei eventuale diete vegetariene", a adăugat Kim. Studiul nu a avut nicio finanțare externă sau vreun fel de finanțare din partea vreunui partener comercial sau industrial.

Vegetarienii au un risc mai mic de boala de inima

Vegetarienii au un risc mai mic de boli de inimă, dar mai mare de AVC, arată un studiu din 2019

Persoanele care consumă diete vegane și vegetariene au un risc mai scăzut de boli de inimă și un risc mai mare de accident vascular cerebral, arată un studiu major din 2019. Cercetarea, publicată în British Medical Journal, a analizat 48.000 de oameni timp de 18 ani. În cadrul cercetării au fost analizate datele din studiul EPIC-Oxford, un proiect major de cercetare pe termen lung care privește dieta și sănătatea.

Cu toate acestea, nu se știe cu certitudine dacă efectul se datorează în totalitate dietei lor sau al unui alt aspect al stilului lor de viață. Jumătate dintre participanți, recrutați între 1993 și 2001, erau mâncători de carne, puțin peste 16.000 vegetarieni sau vegani, cu 7.500 care s-au descris drept pescatarieni (mâncători de pește). Ei au fost întrebați despre alimentația lor, când s-au alăturat studiului și din nou în 2010. S-au luat în considerare istoricul medical, fumatul și activitatea fizică. 

Vegetarienii și pescatarienii, risc mai mic de boală coronariană

În total, au fost înregistrate 2.820 de cazuri de boală coronariană (CHD) și 1.072 de cazuri de accident vascular cerebral - inclusiv 300 de accidente vasculare cerebrale hemoragice. S-a descoperit că pescatarienii au un risc cu 13% mai mic de CHD decât cei care mănâncă carne, în timp ce vegetarienii și veganii aveau un risc cu 22% mai mic. Dar cei care urmau diete pe bază de plante au avut un risc cu 20% mai mare de accident vascular cerebral. Cercetătorii au sugerat că acest lucru ar putea fi legat de un nivel scăzut de vitamina B12, dar au spus că sunt necesare mai multe studii pentru a investiga legătura.

De asemenea, este posibil ca aceste concluzii să nu aibă nicio legătură cu dietele oamenilor și să reflecte doar alte diferențe în viața oamenilor care nu mănâncă carne.

Înseamnă că dietele vegane și vegetariene sunt nesănătoase?

Dr. Frankie Phillips, de la British Dietetic Association, spune că nu trebuie să tragem această concluzie, pentru că acesta a fost un studiu observațional. „S-au analizat date privind ceea ce au mâncat oamenii și au fost urmăriți ani de zile, așa că este o asociere, nu o concluzie de tip  cauză și efect”, explică ea.

„Mesajul valabil pentru toată lumea este că are sens să ai o dietă bine planificată și să mănânci o mare varietate de alimente. Consumatorii de carne nu au neapărat o dietă variată, pentru că s-ar putea să trăiască cu carne și cartofi la cină, în fiecare seară, și să nu aibă legume în farfurie”, mai adaugă dr. Philips. 

Un stil de viață sănătos te protejează de boli, indiferent dacă ești vegetarian sau carnivor

Indiferent de tipul de dietă pe care îl preferi, ține cont de câteva reguli care te vor ține departe de boli: 

  • Mănâncă cel puțin cinci porții de fructe și legume pe zi
  • Mesele de bază trebuie să includă alimente bogate în amidon, cum ar fi cartofii, pâinea, orezul sau pastele
  • Nu uita de proteine ​​- din carne slabă, pește, fructe de mare, leguminoase, tofu sau nuci nesărate
  • Include lactate sau alternative la lactate
  • Alimentele bogate în grăsimi, zaharuri sau sare ar trebui consumate mai rar și în cantități mici, dacă nu le poți elimina definitiv

Persoanele care urmează diete vegane și vegetariene trebuie, de asemenea, să aibă o grijă deosebită pentru a consuma suficiente substanțe nutritive. De exemplu, persoanele care mănâncă carne, lactate și pește au de obicei suficientă vitamina B12, necesară pentru sănătatea sângelui și a sistemului nervos. Veganii pot prezenta deficit, deși B12 este prezentă și în alimente precum cerealele fortificate pentru micul dejun și extractele de drojdie, așa că ar putea lua în considerare suplimentele, pentru a-și asigura aportul necesar.

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

Vegans and vegetarians may have higher stroke risk - https://www.bbc.com/news/health-49579820

Vegetarian Dietary Patterns and Cardiovascular Disease - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29800598/

https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/why-vegan-vegetarian-diet-may-lower-heart-disease-raise-stroke-risk/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0