Orezul brun sau alb - care e mai sanatos?

Orezul este aliment de baza in tarile asiatice, insa asta nu inseamna ca nu este consumat si in celelalte parti ale lumii. In ultimii ani insa, specialistii au tras un semnal de alarma: orezul alb nu este atat de sanatos pe cat il credeam. Acesta trece prin procese de rafinare si calitatile sale nutritionale sunt afectate, insa acest lucru nu e valabil si in cazul orezului brun.

Diferenta de compozitie dintre orezul alb si orezul brun

Orezul brun face parte din categoria cerealelor integrale, ceea ce inseamna ca este bogat in nutrienti, vitamine si fibre. In cazul orezului brun, este indepartat numai stratul exterior in timpul macinarii, insa taratele, germenii si endospermul (n.r. tesutul vegetal din vecinatatea embrionului, care inmagazineaza toate substantele necesare cresterii acestuia) raman intacte. Asta inseamna ca orezul brun nu isi pierde calitatile nutritionale, fiind bogat in nutrienti, vitamine si fibre.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Taratele, adica invelisul orezului, sunt bogate in antioxidanti, fibre si vitamina B, in timp ce germenii reprezinta o sursa excelenta de proteine, vitamina B, minerale si grasimi sanatoase. Endospermul este bogat in carbohidrati, proteine, vitamine si minerale.

Orezul alb, pe de alta parte, este obtinut prin macinare, ceea ce inseamna ca taratele si germenii dispar, odata cu fibrele si nutrientii lor. Orezul alb este, deci, mult mai sarac din punct de vedere nutritional.

Pentru ca se indeparteaza taratele, acesta este insa mai usor de digerat in comparatie cu orezul brun.

 

Diferenta nutritionala dintre orezul alb si cel brun

O cana de orez brun contine de doua ori mai mult fosfor si magneziu decat o cana de orez alb. De asemenea, contine de doua ori mai mult fier si o cantitate de vitamina B1,B3 si B6 de pana la 10 ori mai mare. Orezul brun contine si magneziu, potasiu si triptofan in cantitati generoase.

Si din punct de vedere caloric exista o diferenta, insa destul de mica. Un bol de orez brun gatit contine 206 calorii, in timp ce un bol de orez alb gatit are  216 calorii.

E important de mentionat ca orezul brun contine si acizi fitici, care impiedica absorbtia unor minerale esentiale precum fierul, magneziul si potasiul.

Orezul alb nu prea are cu ce sa se laude la capitolul calitatilor nutritionale pentru ca, la toate categoriile, este detronat de orezul brun.

Avantajul acestuia este insa ca nu contine deloc acizi fitici, ceea ce inseamna ca toate mineralele pe care le contine  sau sunt aduse din alte alimente sunt absorbite fara probleme.

 

Silueta si orezul alb/ brun

Potrivit specialistilor, orezul brun este o optiune mai sanatoasa pentru cei care vor sa scape de cateva kilograme. Acesta este bogat in fibre, care faciliteaza digestia, dar contine si nutrienti valorosi, care iti vor mentine echilibrul in organism chiar daca tii o cura de slabire.

Senzatia de satietate oferita de orezul brun il face pe acesta sa fie o alegere ideala daca doresti sa slabesti.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Pe de alta parte, orezul alb nu este indicat daca vrei sa slabesti pentru ca este mai  bogat in carbohidrati, dar sarac in cantitatea de fibre, deci  trebuie atentie la cantitatea consumata!

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0