Kaki sau "fructul zeilor": beneficii si proprietati

Kaki este un fruct comestibil ce provine de la un numar mare de specii de copaci din genul Diospyros. Cel mai cultivat soi al acestui copac este Diospyros kaki, care este considerat soiul oriental ori japonez.

 

Cuvantul Diospyros provine din cuvintele grecesti "dios" si "pyron". Este o etimologie populara, iar cuvantul este construit in traducere ca "fruct divin" sau cu intelesul de "graul lui Zeus" sau "para lui Dumnezeu". Mai este cunoscut si sub denumirea de persimon, curkii japonez, Hachiya și Fuyu.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Fructul kaki are numeroase beneficii pentru sanatate, iar acestea rezulta din prezenta a numeroase vitamine si minerale, precum si a unor compusi organici. Kaki este un fruct bogat in vitaminele A, C, E si B. Contine fibre alimentare, mangan, cupru, magneziu, potasiu si fosfor. De asemenea, fructele kaki contin compusi cum ar fi catehinele, galocatehinele si acidul betulinic. Reprezentand  o sursă excelentă de antioxidanți puternici, cum ar fi carotenoidele și flavonoidele, dietele bogate în acești compuși au fost legate de un risc redus de anumite boli, inclusiv boli de inimă și diabet.

Previne cancerul

Kaki, acest fruct delicios, contine substante anti-cancerigene, antioxidanti care pot stimula capacitatea organismului de a lupta impotriva actiunii radicalilor liberi, imbunatateste starea generala de sanatate si protejeaza corpul de multe alte boli. Radicalii liberi sunt niste produse secundare ale metabolismului celular, care produc mutatii la celulele sanatoase, transformandu-le in celule canceroase si care afecteaza diverse sisteme si organe. Kaki contine mari concentratii de vitamina C si vitamina A, precum si compusi fenolici (precum catehinele si galocatehinele), care sunt direct legate de prevenirea diferitelor tipuri de cancer.

Stimuleaza imunitatea

Kaki este un fruct care ajuta la stimularea sistemului imunitar, datorita prezentei vitaminei C. Aceste fructe au una dintre cele mai mari concentratii de vitamina C si un singur fruct kaki are aproximativ 80% diin necesarul zilnic al acestui nutrient benefic. Vitamina C stimuleaza sistemul imunitar si sporeste productia de globule albe in sange, care sunt prima linie de aparare a corpului.

Ajuta digestia

La fel ca majoritatea fructelor, kaki este o sursa excelenta de fibre, continand aproape 20% din necesarul zilnic de fibre intr-o singura portie. Fibrele ajuta corpul sa proceseze alimentele intr-un mod mult mai eficient, adaugand volum materiilor fecale, stimuland miscarile peristaltice pentru ca alimentele sa circule in tractul digestiv, creste secretiile de sucuri gastrice si sucuri digestive, iar simptomele constipatiei si diareei devin mai usoare.

Previne imbatranirea prematura

Fructele kaki sunt bogate in privinta unui numar mare de vitamine, in special vitamina A, beta-caroten, luteina, licopen si beta-criptoxantina. Aceste vitamine functioneaza ca antioxidanti in corp, pentru a reduce stresul oxidativ si pentru a preveni semnele imbatranirii premature, cum ar fi ridurile, petele pigmentare cauzate de imbatranire, boala Alzheimer, oboseala, pierderea vederii, slabiciunea musculara si alte afectiuni.

Imbunatateste vederea

 
 

Compusii din fructul kaki s-au dovedit a avea beneficii pentru sanatatea ochilor. Zeaxantina, un membru al complexului de vitamine B, prezenta in kaki, este direct legata de imbunatatirea sanatatii ochilor, datorita faptului ca actioneaza ca o substanta antioxidanta. Studiile au aratat ca acest compus reduce degenerescenta maculara si cataracta.

Tine sub control tensiunea arteriala

Potasiul este un alt mineral care se gaseste in cantitati semnificative fructul kaki. Potasiul actioneaza ca un vasodilatator si scade tensiunea arteriala, iar astfel stimuleaza circulatia sangelui catre diverse parti ale corpului. Tensiunea arteriala scazuta, de asemenea, reduce presiunea pusa pe sitemul cardiovascular si previne aparitia diferitelor boli de inima.

Regleaza glicemia si nivelul de colesterol

Multe persoane care au au un nivel crescut de zahar in sange se intreaba daca ar putea manca kaki, iar raspunsul pe care il dau specialistii ia in considerare continutul mare de fibre, importante pentru mișcările intestinale regulate dar care  pot ajuta si  la reducerea nivelului ridicat de zahăr din sânge. Acestea  încetinesc digestia carbohidraților și absorbția zahărului, ceea ce ajută la prevenirea creșterilor de zahăr din sânge.

Un studiu efectuat pe 117 persoane cu diabet a arătat că un consum crescut de fibre alimentare solubile a dus la îmbunătățiri semnificative ale nivelului de zahăr din sânge. Fructul trebuie incadrat in planul dietetic al diabeticului, insa si in functie de aportul de glucide. Fructul de kaki sau persimon are un indice glicemic de 50, ceea ce face ca aceste fructe să se încadreze în categoria alimentelor cu indice glicemic moderat spre scăzut. 

O sută de grame de persimon  conține 127 de calorii, totuși o porție este un fruct mediu care cântărește aproximativ 25 de grame și conține 32 de calorii. Curkii asiatici sau japonezi, asa cum sunt soiurile de kaki originari din Japonia pot avea chiar mai puține calorii - doar 18 calorii per fruct.

În plus, fibrele ajută la alimentarea bacteriilor „bune” din intestine, avand un rol probiotic ce are  un impact pozitiv asupra sistemului digestiv și asupra sănătății generale a diabeticilor. In general, alimentele bogate în fibre, cum ar fi kaki, pot ajuta la scăderea colesterolului, pe langa reducerea nivelului de zahăr din sânge, o problema care se asociaza des la diabeticii de tip 2, dar nu numai.

In ceea ce priveste actiunea prin care fibrele din persimon,  bogate în tanin scad LDL, aceasta se datoreaza proprietăților acestora de legare a acidului biliar,  cunoscuți că scad nivelul colesterolului din sânge și utilizați clinic pentru tratamentul hipercolesterolemiei.  Într-un studiu care a investigat efectele hipocolesterolemice ale fibrelor bogate în tanin la oameni, subiecții cu niveluri plasmatice de colesterol total 180-259 mg/dl au consumat fibre bogate în tanin de 3 ori pe zi înainte de mese, timp de 12 săptămâni. Nivelurile plasmatice ale colesterolului total au scăzut semnificativ  nivelurile plasmatice ale colesterolului lipoproteinelor cu densitate scăzută LDL au scăzut semnificativ fara a impacta colesterolul bun (colesterolului plasmatic al lipoproteinelor cu densitate mare HDL) sau nivelurile trigliceridelor plasmatice. Descoperirile au indicat faptul că fibrele bogate în tanin din fructele tinere de kaki sunt un material alimentar util pentru tratarea hipercolesterolemiei.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa foto: Shutterstock

Therapeutic effects of soluble dietary fiber consumption on type 2 diabetes mellitus, 2016, Chunye Chen,Yuan Zeng,Jing XuHongting Zheng

Persimmon fruit tannin-rich fiber reduces cholesterol levels in humans, 2012, Nobuki Gato 1Akio KadowakiNatsumi Hashimoto, Shin-ichiro Yokoyam

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 1