Cum sa-ti detoxifici organismul

Detoxifierea / detoxul este un trend foarte popular. Aceasta implica adoptarea unei diete specifice sau folosirea unor produse speciale, care pretind ca te ajuta sa elimini toxinele din corp si, prin urmare, promit că ti-ar imbunatati starea de sanatate.

 

Din fericire, organismul nostru este bine echipat pentru a elimina singur toxinele si nu necesita diete speciale pe baza de sucuri ori alte remedii scumpe.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Desigur, pot spori sau perfectiona sistemul natural de detoxifiere al corpului. Organismul nostru are la baza un mod sofisticat de a elimina toxinele, care implica ficatul, rinichii, sistemul digestiv, pielea si plamanii. Chiar si asa, doar atunci cand aceste organe sunt sanatoase si functioneaza bine, ele pot elimina in mod eficient substantele nedorite.

Asa ca, desi "detoxul" nu face nimic in plus din ceea ce organismul tau nu poate face deja pe cont propriu, poti sa optimizezi sistemul natural de detoxifiere care exista in corp.

Iata mai jos cateva modalitati prin care poti "reintineri" acest sistem de detoxifiere, pentru ca organismul sa functioneze la cote maxime.

1. Redu consumul de zahar si de alimente procesate

Consumul excesiv de alimente bogate in zahar si de alimente extrem de procesate a fost asociat cu obezitatea si cu alte boli cronice: boli cardiovasculare, cancer si diabet.

Aceste boli ingreuneaza procesul prin care corpul tau se poate detoxifica singur, in mod natural, bolile facand daune la nivelul organelor care indeplinesc un rol important (de exemplu, ficatul si rinichii). Consumand mai putine alimente indulcite cu zahar si mai putine alimente nesanatoase, iti vei mentine sanatos acest sistem propriu de detoxifiere.

2. Limiteaza consumul de alcool

Specialistii spun ca peste 90% din cantitatea de alcool este metabolizata in ficat. Enzimele hepatice metabolizeaza alcoolul in acetaldehida, o substanta chimica daunatoare. Recunoscand acetaldehida ca pe o toxina, ficatul o transforma intr-o substanta chimica inofensiva, numita acetat, care este mai tarziu eliminata din corp.

Nu uita ca un consum excesiv de alcool poate cauza o multime de probleme de sanatate. Consumul in exces de alcool poate degrada sever functia ficatului, cauzand acumularea de grasime in ficat, inflamatie si formarea de tesut cicatricial. Cand se intampla aceste lucruri, ficatul nu mai poate functiona in mod corect si nu mai poate sa isi indeplineasca sarcinile si nici sa elimine toxinele si alte substante din organism.

3. Bea mai multa apa

Apa nu doar ca iti potoleste setea, ea regleaza si temperatura corpului, lubrifiaza articulatiile, ajuta digestia, ajuta absorbtia nutrientilor si detoxifica organismul, prin indepartarea toxinelor si altor substante care nu sunt utile.

Apa este cea care transporta aceste "deseuri" nedorite din corp, eliminandu-le prin urinare, prin respiratie sau prin transpiratie. Asa ca daca iti mentii corpul cat mai bine hidratat, acest lucru este important pentru detoxifiere.

4. Somnul de calitate

Doua reguli absolut necesare pentru a sustine sanatatea corpului tau si sistemul natural de detoxifiere: asigura-te ca dormi suficiente ore si asigura-te ca ai un somn de calitate in fiecare noapte.

Somnul ii permite creierului sa se reorganizeze si sa isi "reincarce" bateriile, precum si sa elimine produsele secundare toxice care s-au acumulat pe parcursul zilei.

Daca te confrunti cu privarea de somn, corpul tau nu mai are timp sa indeplineasca aceste functii, astfel ca toxinele se pot acumula si pot afecta mai multe aspecte ale sanatatii.

5. Consuma alimente bogate in antioxidanti

Asa cum stii, antioxidantii iti protejeaza celulele impotriva daunelor cauzate de radicalii liberi. Cauzand daune in celule, aceste molecule numite radicali liberi sunt implicate in numeroase conditii si afectiuni, precum dementa, bolile cardiovasculare, bolile hepatice, astmul, unele tipuri de cancer.

Daca alegi sa adopti o dieta bogata in antioxidanti, acest regim iti va ajuta organismul sa lupte contra stresului oxidativ cauzat de excesul de radicali liberi si sa lupti cu alte toxine car eiti pot creste riscul de imbolnavire.

Cateva exemple de antioxidanti sunt: vitamina A, vitamina C, vitamina E, seleniul, licopenul, luteina si zeaxantina. Gasesti antioxidanti in anumite alimente, cat si sub forma de suplimente.

Fructele, in general, fructele de padure, nucile, cacaua, legumele, condimentele si bauturile cum sunt cafeaua si ceaiul verde au unele dintre cele mai mari procente de antioxidanti, asa ca este bine sa incerci sa le incluzi mai des in dieta ta.

6. Mananca alimente bogate in prebiotice

Sanatatea intestinului este importanta pentru a-ti mentine sistemul de detoxifiere cat mai sanatos. Celulele de la nivelul intestinal au un sistem de detoxifiere si de excretie care iti protejeaza intestinul.

O sanatate buna a florei intestinale incepe cu prebioticele, un tip de fibre care hraneste bacteriile bune din intestinul tau, numite probiotice.

Consumand prebiotice, bacteriile bune din intestinul tau vor putea sa produca anumiti nutrienti (acizi grasi cu lant scurt) care sunt benefici pentru sanatate.

Nu uita ca surse bune de probiotice sunt: rosiile, anghinarea, bananele, sparanghelul, ceapa, usturoiul si fulgii de ovaz*.

Cele mai frecvente moduri prin care se face "detoxul"

Cele mai multe "regimuri" ce promoveaza detoxifierea implica cel putin una dintre urmatoarele masuri:

  • Sa tii post pe o perioada de 1-3 zile.
  • Sa bei sucuri e proaspete din fructe si legume, smoothie-uri, apa si ceai.
  • Sa bei doar anumite lichide, cum ar fi apa sarata sau zeama de lamaie.
  • Sa iei suplimente sau sa folosesti unele plante medicinale.
  • Sa faci miscare in mod regulat.
  • Sa renunti complet la alcool, cafea, tigari si zaharuri rafinate.

 

Mare atentie, insa, pentru ca dietele bazate doar pe lichide (sucuri din fructe si/sau legume) sau regimurile bazate doar pe smoothie-uri nu sunt o solutie-minune si nu sunt recomandate. Iti poti ajuta, insa, organismul sa se detoxifice daca adopti un stil de viata sanatos, respectand recomandarile de mai sus. Cere sfatul medicului curant sau unui medic nutritionist inainte de a incerca orice fel de dieta.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Bibliografie:

* Studiul "Effects of Probiotics, Prebiotics, and Synbiotics on Human Health", publicat in 2017, in Nutrients, autori: Paulina Markowiak, Katarzyna Śliżewska.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0