Prebiotice si probiotice: care sunt diferentele si ce roluri indeplinesc

Probioticele si prebioticele sunt doua subiecte destul de mari cand vine vorba de nutritie, mai ales in zilele noastre. Tocmai de aceea, este bine sa cunosti diferenta dintre acestea, cat si modul in care te ajuta fiecare.

Desi cuvintele probiotice si prebiotice par similare, cele doua joaca roluri diferite in ceea ce priveste sanatatea ta. Probioticele sunt bacterii benefice, in timp ce prebioticele sunt alimentele pentru aceste bacterii. In acest articol iti vom explica tot ce trebuie sa stii despre prebiotice si probiotice.

Ce sunt probioticele si prebioticele?

Atat prebioticele, cat si probioticele sunt importante pentru a sustine sanatatea corpului uman. Cu toate acestea, ele indeplinesc roluri diferite:

  • Probioticele - acestea sunt bacterii vii care se gasesc in anumite alimente sau suplimente. Ele pot sa aduca numeroase beneficii pentru sanatate.
  • Prebioticele - aceste substante provin din unele tipuri de carbohidrati (in mare parte, din fibre), pe care oamenii nu le pot digera. Bacteriile benefice din intestinele tale mananca aceste fibre.

Bacteriile care traiesc in tractul gastro-intestinal, denumite in mod colectiv flora intestinala sau microbiota intestinala, indeplinesc multe functii importante in corp.

Consumul unor cantitati echilibrate de prebiotice si de probiotice te poate ajuta, in sensul ca asa iti asiguri un echilibru corespunzator al acestor bacterii, lucru care ar trebui sa iti imbunatateasca starea de sanatate.

Cum influenteaza alimentele flora intestinala?

Alimentele pe care le mananci joaca un rol important in echilibrul dintre bacteriile "bune" si cele "rele" din intestine. De exemplu, o dieta bogata in zahar si o dieta bogata in grasimi influenteaza bacteriile intestinale in mod negativ, permitand tipurilor daunatoare sa se dezvolte in exces.

O data ce hranesti in mod regulat bacteriile "rele", acestea sunt capabile sa se dezvolte mai rapid si sa colonizeze anumite zone cu usurinta, tocmai pentru ca nu exista suficiente bacterii bune pentru a le impiedica pe acestea.

Totodata, bacteriile "daunatoare" te pot facesa absorbi mai multe calorii decat persoanele care au un echilibru sanatos al florei intestinale, care au tendinta de a fi persoane mai slabe.

Ce alimente sunt prebiotice?

Inainte de a merge la farmacie si de a cumpara suplimente scumpe cu prebiotice, aminteste-ti ca multe alimente contin in mod natural acesti aliati, iar asta pentru ca prebioticele sunt tipuri de fibre care se gasesc in legume, fructe si leguminoase (linte, mazare, naut, fasole, soia si arahide, adica plante care produc o pastaie care are seminte sau boabe in interior).

Aceste tipuri de fibre nu sunt digerate de stomacul oamenilor, insa bacteriile tale "bune" din intestine le pot digera. Alimentele care au un continut mare de fibre prebiotice sunt:

•    leguminoasele, diversele soiuri de fasole si mazare,
•    ovazul,
•    bananele,
•    fructele de padure
•    anghinarea de Ierusalim,
•    sparanghelul,
•    frunzele proaspete de papadie, care pot fi folosite in salate,
•    usturoiul,
•    prazul,
•    ceapa.

Bacteriile bune din intestine transforma fibrele prebiotice intr-un acid gras cu lant scurt, adica un compus chimic numit acid butiric. Acesta a fost indelung studiat si s-a demonstrat ca are efecte antiinflamatoare in interiorul colonului. De asemenea, el blocheaza dezvoltarea celulelor canceroase si este de ajutor celulelor sanatoase, asigurandu-le "combustibilul" necesar astfel incat sa se dezvolte si sa se divida in mod normal, potrivit healthline.com.

Pe scurt, prebioticele sunt digerate de bacteriile din intestine. Aceste tipuri de fibre aduc nutrienti pentru bacteriile care sustin digestia sanatoasa si functionarea sistemului imunitar.

Ce alimente sunt probiotice?

Exista foarte multe alimente probiotice, care contin in mod natural bacterii folositoare, cum este si cazul iaurtului. Un iaurt simplu, de calitate buna, cu culturi vii poate fi un adaos excelent pentru dieta ta, daca vrei sa consumi mai multe bacterii benefice.

Alimentele fermentate sunt o alta optiune excelenta, pentru ca si ele contin bacterii benefice care prospera in mediile in care exista zaharuri naturale sau fibre naturale prezente in alimente.

Exemple de alimente fermentate sunt:

•    varza acra,
•    kimchi,
•    ceaiul Kombucha,
•    chefirul,
•    unele tipuri de muraturi (nepasteurizate),
•    alte tipuri de legume murate (nepasteurizate).

Daca iti propui sa mananci mai multe alimente fermentate pentru a te bucura de beneficiile lor in materie de probiotice, asigura-te ca acestea nu sunt pasteurizate, pentru ca acest proces ucide bacteriile.

Unele dintre aceste alimente pot fi considerate si simbiotice, deoarece ele contin atat bacterii benefice, cat si o sursa prebiotica de fibre cu care aceste bacterii se pot hrani. Un exemplu de aliment simbiotic este varza murata, extrem de indragita si foarte folosita de gospodinele din Romania.

Exista si suplimente cu probiotice (pilule, capsule sau lichide) care contin bacterii vii benefice. Nu toate contin acelasi tip de bacterii sau aceleasi concentratii. Cere sfatul medicului inainte de a lua suplimente cu probiotice, intrucat el iti poate explica de ce trebuie sa le iei sau nu.

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0