Probiotice, prebiotice, sinbiotice: diferențe și indicații de administrare [studiu]

Probioticele, prebioticele și sinbioticele pot veni sub formă de suplimente destinate sănătății intestinale. Acest lucru nu înseamnă că oricine le poate lua oricând.

Sunt șanse să te fi întâlnit cu termenul de „probiotice” sau chiar să fi luat chiar tu acele suplimente care furnizează „bacterii bune” în intestin, oferind o gamă largă de beneficii pentru sănătate. Dacă ești cu adevărat preocupat de starea de sănătate a intestinelor, este posibil să fi auzit și de „prebiotice”: acele suplimente concepute pentru a alimenta bacteriile bune care trăiesc deja în intestin.

Următorul val de suplimente dedicate zonei intestinale, cunoscut sub numele de „sinbiotice”, combină în esență prebioticele și probioticele. Pentru a menține eforturile de cercetare și dezvoltare pe drumul cel bun, un grup internațional de experți a redefinit recent termenul și a elaborat linii directoare privind investigația științifică a suplimentelor. Acest raport¹ de consens, publicat în Nature Reviews: Gastroenterology & Hepatology, este de așteptat să servească drept referință definitivă în dezvoltarea de noi produse sinbiotice.

Ce sunt sinbioticele?

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sinbioticele încep să câștige teren pe piața suplimentelor alimentare, dar există o mulțime de confuzii în jurul termenului, chiar și în rândul oamenilor de știință, sunt de părere autorii acestui studiu. Scopul principal al grupului de cercetare a fost să stabilească precis ce sunt sinbioticele și să ofere îndrumări pentru cercetarea și inovațiile viitoare.

Ideea generală a sinbioticelor a fost propusă pentru prima dată în 1995, când au fost definite prebioticele. Însă conceptul a fost lăsat deschis interpretării și, din moment ce autoritățile sanitare reglementează suplimentele în mod vag, companiile pot vinde produse care pot sau nu să ofere beneficii pentru sănătate.

Această declarație de consens oferă îndrumări pentru diferite părți interesate, inclusiv pentru oameni de știință din mediul academic și industrial, pentru jurnaliști și, nu în ultimul rând, pentru consumatori. Savanții consideră că acești termeni ar trebui utilizați în mod corespunzător, evitând senzaționalizarea sau exagerarea beneficiilor acestora pentru sănătate.

Definiția actualizată pentru sinbiotice este „un amestec care cuprinde microorganisme vii și substrat (sau substraturi) utilizat selectiv de microorganisme ale gazdei, care conferă gazdei un beneficiu pentru sănătate”.

Termenii „prebiotic” și „probiotic” au propriile definiții și standarde. Prin omiterea acestor termeni specifici din definiția sinbioticului, grupul de experți permite utilizarea microorganismelor și a substraturilor utilizate selectiv care pot lucra împreună pentru a obține un beneficiu pentru sănătate, dar care nu se pot potrivi definițiilor pre- și probioticelor atunci când sunt administrate independent. Vechea definiție a sinbioticului includea pre și probiotic, ceea ce ar fi putut restricționa inovația, sunt de părere cercetătorii.

Pre- și probioticele pot fi combinate în conformitate cu noua definiție, atâta timp cât sunt testate împreună și se demonstrează că oferă în continuare rezultate pozitive, dacă nu neapărat legate de anumite beneficii pentru sănătate. De exemplu, un prebiotic ar putea ajuta la sănătatea digestivă, în timp ce un probiotic poate crește imunitatea după un vaccin antigripal. Atâta vreme cât oferă în continuare aceste beneficii în organismul gazdei, pot fi considerate sinbiotice complementare.

E bine ca sinbioticele să fie luate după sfatul medicului

Cheia este, spun oamenii de știință, testarea. Chiar dacă pre- și probioticele funcționează separat, ar putea exista un anumit antagonism atunci când sunt puse împreună, așadar trebuie testate împreună la animalul sau la persoana țintă.

În schimb, ingredientele din sinbioticele sinergice sunt aditive, lucrând împreună pentru a produce un singur beneficiu vizat pentru sănătate. Acestea sunt cel mai probabil realizate cu ingrediente noi care nu sunt deja clasificate în definițiile actuale ale pre- și probioticelor.

În sinbioticele sinergice, substratul ar sprijini supraviețuirea probiotică, afirmă echipa de cercetare (de exemplu, furnizarea unei surse de energie pentru probiotic sau schimbarea microbiomului pentru a susține supraviețuirea probioticului). În ambele cazuri, testarea ingredientelor împreună este esențială. Panoul de consens stabilește protocoale de testare pentru mai multe gazde, inclusiv oameni și animale de companie și încurajează cercetătorii să ia în considerare efectele vârstei, stării de sănătate, sexului și altor factori importanți.

Cu o documentație de ghidare mai bună, piața sinbioticelor va crește probabil. Dar, înainte de a-și administra noile suplimente, cercetătorii îi sfătuiesc pe consumatori să se consulte cu medicul de familie pentru a alege produsul potrivit pentru nevoile lor specifice.

Doar pentru că există un pre-, pro- sau sinbiotic pe piață, acest lucru nu înseamnă că podusul va funcționa în egală măsură la toată lumea, de la sugari la adulți, până la persoanele foarte în vârstă, de la cei cu boli de inimă la cei cu probleme gastrointestinale. Întrebarea nu este dacă ar trebui să iei un pre-, pro- sau sinbiotic, ci de ce ai nevoie să iei aceste produse și ce aștepți de la ele, subliniază oamenii de știință.

De unde se iau probioticele

Probioticele sunt formate din bacterii vii bune care trăiesc în mod natural în organism. Acestea ajută corpul să digere mâncarea, țin sub control bacteriile rele, ajută corpul să creeze unele vitamine, contribuie la susținerea celulelor care acoperă intestinul pentru a preveni pătrunderea în sânge a bacteriilor rele pe care o persoană le poate consuma (prin alimente sau băuturi) și ajută la absorbția medicamentelor.

Surse alimentare de probiotice sunt iaurtul, în special iaurt grecesc simplu, chefirul, o băutură asemănătoare laptelui bătut, ușor acidulată și legumele fermentate precum varza murată sau alte murături. Încercarea de a obține probiotice numai din surse alimentare poate fi dificilă, de aceea ai putea avea nevoie și de suplimente alimentare cu probiotice. Este, însă, recomandat să ceri sfatul medicului înainte de a începe orice regim de probiotice.

De unde se iau prebioticele

Prebioticele sunt tipuri de fibre dietetice care hrănesc bacteriile bune din intestin, care sunt ajutate astfel să producă substanțe nutritive pentru celulele colonului. În acest mod, se susține sănătatea sistemului digestiv. Unii dintre acești nutrienți includ acizi grași cu lanț scurt, cum ar fi butiratul, acetatul și propionatul, iar acești acizi grași pot fi, de asemenea, absorbiți în sânge și pot îmbunătăți sănătatea metabolică.

Surse alimentare de prebiotice sunt usturoiul, ceapa, prazul, sparanghelul, ovăzul, semințele de in, bananele, merele, cacaua, algele, rădăcina de cicoare, frunzele de păpădie, topinamburul (nap porcesc). 

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Nature Reviews: Gastroenterology & Hepatology - The International Scientific Association for Probiotics and Prebiotics (ISAPP) consensus statement on the definition and scope of synbiotics
https://www.nature.com/articles/s41575-020-0344-2
1. Raportul „The International Scientific Association for Probiotics and Prebiotics (ISAPP) consensus statement on the definition and scope of synbiotics”, apărut în Nature Reviews Gastroenterology & Hepatology, 2020; DOI: 10.1038/s41575-020-0344-2, autori: Kelly S. Swanson et al.
Harvard Health Publishing - Should you take probiotics?
https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/should-you-take-probiotics

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0