Cum să pregătești cartofi pai sănătoși

Cartofii prăjiți sunt preferații tuturor, însă persoanele preocupate de o alimentație echilibrată îi evită, pentru că știu că, deși delicioși, cartofii pai nu sunt cea mai sănătoasă alegere. Trecând peste cantitatea mare de grăsimi a cartofilor prăjiți, aceștia au și un conținut caloric mare, ceea ce înseamnă că și silueta ta va avea de suferit dacă obișnuiești să mănânci des acest preparat.

Pentru a te bucura, însă, de gustul cartofilor prăjiți fără să îți pui sănătatea și silueta în pericol, îi poți înlocui cu o alternativă la fel de gustoasă, dar mult mai sănătoasă: cartofii pai la cuptor. 
Cartofii pai la cuptor au același gust și aceeași textură precum cartofii prăjiți în tigaie, dacă știi cum să îi pregătești. Nu este deloc o procedură complicată, însă trebuie să știi câteva trucuri care le oferă textura de cartofi prăjiți crocanți, chiar dacă, în realitate, tu i-ai copt în cuptor.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Cum să faci cartofi pai la cuptor, pas cu pas

Alege corect cartofii folosiți - nu poți folosi orice tip de cartofi pentru a obține cartofi pai perfecți. Cel mai potrivit soi în această situație sunt cartofii cu coajă albă, care rămân moi la interior, chiar dacă ei capătă o crustă fără cusur la exterior.

Taie-i cu atenție - după curățare, cartofii trebuie să fie tăiați în fâșii nici prea groase, dar nici prea subțiri, de aceeași dimensiune. În caz contrar, feliile groase nu se vor găti bine, iar cele subțiri se vor arde.

Șterge-i bine - după ce îi speli, trebuie neapărat să folosești un șervețel de hârtie pentru a îndepărta umezeala de la suprafața cartofilor. Oricât de bine ar fi aceștia scurși, trebuie să îi și ștergi, întrucât apa va împiedica formarea acelei cruste crocante.

Folosește ulei - dacă pregătești cartofii la cuptor nu înseamnă că trebuie să renunți complet la ulei. Un strat subțire de ulei de măsline va ajuta cartofii să capete o crustă crocantă. La o jumătate de kilogram de cartofi poți folosi una sau două linguri de ulei de măsline sau ulei de canola. Masează bine cartofii cu ulei pentru ca acesta să fie distribuit în mod egal. Altă opțiune este să pulverizezi ulei peste ei, dar tot trebuie să îi masezi pentru a-i acoperi bine pe toți. Dacă nu vei folosi deloc ulei, textura acestora va fi de cartof copt, nicidecum de cartof prăjit, așa cum îți dorești tu.

Întinde-i pe tavă - acoperă o tavă cu hârtie de copt. Așază apoi fâșiile de cartof una lângă alta, fără să le lipești și fără să faci mai multe straturi. Astfel, cartofii vor fi gătiți în mod uniform. Cartofii care nu au suficient loc se vor fierbe, mai degrabă, nu vor capăta crustă.

Setează temperatura optimă - ideal ar fi să preîncălzești cuptorul la temperatura de 230 de grade Celsius. Numai după ce cuptorul a atins această temperatură poți introduce tava. Acest lucru îți garantează o crustă aurie perfectă.

Întoarce-i pe partea cealaltă - cartofii se fac rapid la temperatura de 220 de grade Celsius, așa că în 25 de minute vor fi deja gata. Ai grijă, însă, ca după primele 10-15 minute să deschizi cuptorul, să scoți tava și să întorci cartofii pe partea cealaltă. Astfel, te asiguri că aceștia vor căpăta o crustă perfectă.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Mănâncă-i imediat ce sunt gata - cartofii pai preparați la cuptor trebuie serviți mesenilor imediat ce sunt scoși din cuptor. Nu uita, după ce îi scoți din tavă, să îi acoperi cu condimentele preferate pentru un plus de gust.

Să nu ne temem de cartofi!

Cartoful, în sine, este o legumă care conține multe nutrimente (vitaminele C și B6, potasiu, mangan etc.) și antioxidanți (flavonoide, carotenoide etc.) și reprezintă un fel de mâncare sățios. Prin prăjire, însă, cartofilor le crește foarte mult numărul de calorii și, în plus, își fac apariția substanțe nocive pentru corp (acrilamida).
Astfel, nu trebuie să ne speriem de cartofii ca atare în alimentație, ci doar să fim atenți la felul în care îi preparăm, pentru a ne bucura de calitățile lor. În loc de cartofi prăjiți, îi putem pregăti la cuptor sau fierți. Condimentați și consumați împreună cu o salată mare de crudități, cu sosuri ușoare de iaurt sau de roșii ori alături de murături asortate, cartofii vor reprezenta mereu o masă gustoasă și sănătoasă. 

 


 
Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Healthline - Potatoes: Healthy or Unhealthy?
https://www.healthline.com/nutrition/are-potatoes-healthy

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0