Ce îngheţată să mănânci ca să nu te îngraşi

Îngheţata este pretutindeni desertul vedetă al sezonului estival, fiind la mare căutare mai ales când canicula devine insuportabilă. Este răcoritoare, apetisantă şi delicioasă, dar are un mare defect ştiut de toată lumea: îngraşă.

Astăzi îţi voi explica de ce îngheţata este o fascinaţie aproape universală şi îţi voi oferi soluţii simple care să te scape de numărul excesiv de calorii al îngheţatelor clasice, iar ca bonus – 3 reţete de îngheţată sănătoasă şi cu puţine calorii (da, din fericire există!).

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

De ce îngheţata este fascinantă şi hipercalorică

Îngheţatele din comerţ sunt, în primul rând bombe calorice, majoritatea depăşind 200 de calorii per 100 g, adică jumătate din valoarea calorică a unui prânz sănătos format din peşte şi salată. Iar numărul de calorii este, greu de crezut, ultima problemă a unei îngheţate...

Conservanţii şi coloranţii, aromele „identic naturale”, conţinutul ridicat de zaharuri industriale (circa 50%) şi grăsimi saturate (circa 45%) fac îngheţata din comerţ un produs nesănătos, care îţi face foame la scurt timp după consumare.

Iar dacă şi conţinutul este destul de cunoscut (şi scris mic pe ambalaj), ceea ce se ştie cel mai puţin despre „clasica” îngheţată este că asocierea de găsimi şi carbohidraţi, ambele rele, creează o puternică dependenţă.  

Doctorul David Kesller, medic şi cercetător în domeniul nutriţiei din California, autor al unei cărţi de succes despre fenomenul de supraalimentaţie condiţionată, explică modul în care industria alimentară manipulează consumatorii prin producerea aşa-numitelor alimente multisenzoriale. Mai precis, exploatează atracţia oamenilor pentru dulciuri şi grăsimi şi produce combinaţii rafinate şi superprocesate făcute cu numeroşi potenţiatori de aromă şi gust, care te fac s-o consumi din nou şi din nou...

Spre exemplu, o îngheţată rafinată cu gust de vanilie, mentă şi ciocolată, consumată într-o zi caniculară de vară, creează în gură un adevărat „montagne-russe”. Senzaţia răcoritoare, combinaţia dintre gustul dulce şi cel al grăsimilor, plus aromele specifice, face din simpla îngheţată un aliment multisenzorial ce amplifică dependenţa.

5 moduri de a transforma îngheţatele care îngraşă în deserturi inofensive

Cum poţi să scapi de capcanele întinse de industria alimentară? Regula de bază este să-ţi faci propria îngheţată acasă, în deplin control asupra calităţii şi cantităţii ingredientelor. Pe lângă asta, nu uita că fiecare ingredient hipercaloric din îngheţata de la magazin are un înlocuitor hipocaloric şi sănătos.

Iată alternativele care nu te îngraşă, nici nu te îmbolnăvesc:

1. Înlocuitori ai zahărului

Zahărul este responsabil pentru mai mult de jumătate din numărul de calorii al unei îngheţate de la magazin. Acasă, poate fi înlocuit cu îndulcitori inofensivi:

  • eritritolul sau siropul de stevia (0 calorii);
  • sirop de arţar, de orez brun sau pastă din curmale (25 calorii/lingură);
  • stafide, merişoare sau curmale uscate (30 calorii/10 g).

În plus, aceşti înlocuitori hipocalorici nu afectează atât de puternic glicemia şi au calităţi antioxidante confirmate.

2. Înlocuitori ai aromelor şi coloranţilor sintetici

Lasă-ţi imaginaţia să zburde în natură: de la cacao, vanilie şi scorţişoară la fructele tale preferate, ai zeci de variate să dai îngheţatei savoarea pe care o doreşti. Fructele de pădure, citricele şi pepenii sunt fructele cele mai folosite în îngheţatele dietetice, iar aromele de cacao, scorţişoară şi vanilie ţin în frâu pofta de ciocolată.

3. Înlocuitori ai grăsimilor saturate

Grăsimile saturate din lactate precum smântâna, frişca sau untul sunt o parte importantă a îngheţatelor cu multe calorii. De aceea trebuie înlocuite cu ingrediente precum laptele degresat, brânza dulce de vaci sau iaurtul. Combinate ingenios cu dulceaţa naturală a fructelor şi îndulcitori hipocalorici, oferă aceeaşi satisfacţie ca variantele lor care îngraşă şi îţi pun în pericol sănătatea.

Dar hai să trecem la exemple concrete de combinaţii sănătoase şi savuroase.

Reteţe de îngheţată sănătoasă şi hipocalorică

1.Îngheţată cu zmeură (90 calorii/100 g)

Amestecă în blender un iaurt degresat, 20 g de zmeură proaspătă, 2 linguri de lapte (de vacă 1,5% sau de soia) şi o lingură de sirop de arţar. Toarnă compoziţia în forme de îngheţată şi las-o la congelator câteva ore. Dacă nu ai zmeură, cireşele, afinele sau căpşunele fac această îngheţată la fel de savuroasă.

2. Îngheţată de banane cu ciocolată şi nuci (70 calorii/50 g)

Pentru 2 porţii, amestecă în blender o banană bine coaptă cu 2 pătrăţele de ciocolată neagră cu peste 70% cacao. Integrează în amestec 10 g de fistic mărunţit sau nuci româneşti mărunţite. După congelarea amestecului, împarte-l în 2 cupe şi presară deasupra câţiva fulgi de cocos.

3. Îngheţată de pepene (60 calorii/100 g)

Pentru 2 porţii, amestecă 100 g de pepene galben curăţat şi tăiat în felii şi 100 g de iaurt degresat cu o lingură de pastă de curmale şi una de zeamă de lămâie, apoi congelează amestecul în forme. Te poţi răsfăţa la servire presărând deasupra câteva stafide.

E uşor de preparat îngheţată acasă, aşadar: combină savoarea fructelor proaspete cu fineţea şi proteinele iaurtului şi arome exotice şi antioxidante de cacao, vanilie sau scorţişoară,dublată de dulceaţa sănătoasă a siropului de arţar sau a fructelor uscate.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Niciun nutriţionist nu-ţi interzice să consumi îngheţată la vreme de caniculă, însă nu o cumpăra din magazin! Îngheţata făcută acasă, după principiile unei diete sănătoase, are arome naturale, intense şi sub 100 de calorii. Efortul minim de a învăţa câteva reţete simple de îngheţată te scapă de sute de calorii în plus, dar şi de arome sintetice şi de grăsimi şi zaharuri industriale, concepute să creeze dependenţă.

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0