Odă pentru sănătate, cu mandarine, portocale și grepfrut

Indiferent de anotimp, mirosul de  portocale, mandarine sau limete umplu casele noastre atunci cand le desfacem. Citricele, în general, sunt fructele noastre preferate când vine vorba despre sucuri naturale, despre puțină reîmprospătare, despre o gustare răcoritoare și plină de vitamine. Am spus deja cuvântul magic: vitamine. Pentru că astăzi vom vorbi despre beneficiile pe care le au citricele pentru sănătatatea noastră.

 

Toate citricele sunt extrem de bogate în vitamina C și antioxidanți, au un conținut mare de apă și prin urmare un efect diuretic. Pe lângă toate acestea, conțin și multe alte vitamine și minerale, esențiale pentru un echilibru nutrițional complet.

Daca inlocuim deserturile bogate in zahar si grasimi cu felii parfumate si reci de citrice putem obtine in scurt timp o reducere a stratului de grasime abdominal, diminuarea aspectului celulitei si un aspect general mai tonic.Un alt secret al vietii sanatoase este introducerea sucului de limete in dressingul de salate, peste si fructe de mare, dar si legumele sau carnea de pasare, gatite la gratar. Pe langa aroma  exotica speciala, limetele au la fel de putine calorii precum lamaia- doar 30 la 100g, dar foarte multe proprietati antioxidante, antiinflamatorii și antibacteriene. 

 

Mandarinele - antioxidant ușor, bogate în fier și plăcute la gust

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Mandarinele sunt plăcute în special de copii, fiindcă au un gust mai plăcut decât portocalele și grapefuitul, care pot fi uneori prea acre sau ușor amărui. Deși nu au atât de multă vitamina C ca portocalele, sunt foarte bogate în beta-caroten, un antioxidant prețios.

Mandarinele au destul de puține calorii și sunt bogate în apă, așa că poți mânca 2-3 pe zi în timpul unei diete, ca gustări și sursă naturală de zahăr, care să îți potolească pofta de dulce. Scad nivelul colesterolului din sânge și au multe fibre, deci te pot scăpa și de constipație.

Conțin de asemenea fier, calciu, fosfor, vitamine din grupul B, vitamina E, vitamina K, fiind benefice pentru sistemul imunitar și în caz de anemie sau deficit nutrițional. Mandarinele, ca de altfel toate citricele, pot fi consumate pentru a preveni răcelile, gripele sau alte tipuri de infecții specifice sezonului rece.

Portocalele - peste 100% din necesarul zilnic de vitamina C

Știai că dacă mănânci o singură portocală pe zi (de mărime medie sau mare) ți-ai asigurat deja mai mult decât necesarul zilnic de vitamina C? E drept că vitamina C nu poate fi stocată de organism și că ar trebui să consumi această porție pe tot parcursul zilei, însă dacă nu ai suficient timp liber, e o soluție „mai bună decât nimic” pe care te poți baza.

 
 

La noi în țară vei găsi în majoritatea cazurilor portocalele obișnuite, însă trebuie să știi că și portocalele roșii sunt la fel de sănătoase. Când le cumperi, alege-le pe cele mai grele și puțin mai tari, fiindcă sunt mai bogate în suc și înainte să le storci lasă-le 5 minute în apă călduță.

Portocalele țin sub control nivelul glucozei din sânge și încurajează secreția de hemoglobină, datorită vitamine B6. Conțin și magneziu, benefic pentru oscilațiile presiunii sangvine. 

Nu în ultimul rând, antioxidanții din portocale susțin sistemul imunitar, ne ajută în lupta cu radicalii liberi, întârzie îmbătrânirea și previn cancerul.

Grepfrutul - un fruct controversat

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Specialiștii au tras recent mai multe semnale de alarmă în privința grepfrutului. Acesta conține furanocumarine, substanțe care pot intra în reacție chimică cu unele medicamente prescrise de medici. Este vorba în special despre tratamente pentru afecțiuni cardiace sau neurologice, dar si tratamentul cu anticonceptionale. Prin urmare, dacă urmați un anumit tratament pentru o afecțiune cronică, discutați cu medicul despre consumul de grepfrut care poate influenta nivelul sanguin al medicamentelor.

Persoanele care nu au restricții se pot bucura însă de multiplele beneficii pe care le are acest fruct. Reglează nivelul glucozei din sânge, te poate ajuta să slăbești și tratează anumite afecțiuni ale pielii. Este bogat în antioxidanți, vitamine, minerale, printre cele mai importante fiind vitamina C, vitamina A, calciul, acid folic și fibrele. 

 

Toate beneficiile citricelor

  • ajută la creșterea și dezvoltarea armonioasa a copiilor si adolescentior
  • protejează sănătatea pielii, ochilor, dinților si gingiilor 
  • sunt eficiente în formarea rezistenței împotriva bolilor
  • utile în controlul greutății corporale, deoarece oferă o senzație de plenitudine, mai ales cand sunt consumate intregi și ajută intestinele să funcționeze optim
  • reduc riscul obezității și al bolilor cronice, cum ar fi bolile cardiovasculare, hipertensiunea arterială și unele tipuri de cancerfavorizate de nutriția dezechilibrata
  • au un conținut ridicat de calciu, foarte util pentru oase.
  • previn formarea calculilor în rinichi și împiedică aderarea pietrelor mici prezente la suprafața interioară a rinichiului.
  • ajută pielea să arate mai strălucitoare și mai tânără, atta consumate cat si prin aplicare regulata pe fata- acidul citric are efect exfoliant si lasa pielea stralucitoare.Măștile de față cu grepfrut si portocala  pot curăța profund tenul și previn apariția ridurilor.
  • in cazul febrei cauzate de infecție, ajută la reducerea acesteiai si rehidratarea celulara
  • accelerează metabolismul si este eficient împotriva obezității, mai ales cand se inlocuieste desertul cu un fruct intreg
  • toate citricele,mdar  în special lămâia, au un efect de normalizare a tensiunii arteriale
  • oferă revigorare fizică și mentală. si reduc somnolența.
  • cresc concentrarea, atentia si functiile cognitive.
  • ajută la regenerarea globulelor albe si rosii  în măduva osoasă.
  • bogate în antioxidanți și flavonoizi, citricele ajută la susținerea sistemului imunitar.
  • sunt eficiente împotriva inflamației
  • contribuie la redresarea absorbtiei fierului din suplimente sau alimente, fiind recomandate in anemie

 

Bibliografie : Studiul Citrus fruits as a treasure trove of active natural metabolites that potentially provide benefits for human health, publicat în BMC Chemistry, în decembrie 2015, autori: Xinmiao Lv et al.  Link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4690266/ 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0