Dieta Rina: sfaturi și principii de funcționare

Dieta Rina este un plan alimentar de 90 de zile care promite o scădere în greutate și menținerea rezultatelor pe termen lung. Tu ai încercat-o? 

Dieta Rina, cunoscută popular ca dieta de 4 zile sau dieta de 90 de zile, experimentata si conceputa de doua femei din Slovenia, sub coordonarea unui medic nutritionist prin anii 90 a câștigat rapid popularitate ridicată în rândul oamenilor, deoarece oferă o abordare viabilă și sănătoasă pentru a pierde kilograme într-o perioadă limitată de timp. Datorita acestei popularitati crescute au aparut si o serie de pastile, pilule sau suplimente care insa nu au nic de -a face cu dieta propriu-zisa, asa cum a fost ea gandita de doi nutritionisti. Este pur si simplu o dieta disociata, in care se alterneaza zilnic principalele grupe alimentare.

Daca ar fi ceva efcient care sa-i dubleze efectele, acela ar fi sportul si miscarea, incepute gradual mai ales daca pleci de la o greutate mare, pentru a nu pune presiune pe articulatii. Plimbari usoare la inceput sau inotul,  in sesiuni de 30-40 de minute accelereaza efectele dietei. pe masura ce slabesti pti intra insa intr-un program de sport mai sustinut, preferabil cu un antrenor daca ai fost mai strain de sport in utimii ani.

Pentru respectarea noilor principii alimenatre si apoi respectarea unei diete echilibrate, care sa nu incurajeze recapatarea kilogramelor in plus se poate realiza si prin practicarea de exercitii din categoria mindfulness. Aceasta este o practică de conștientizare fără judecăți a experienței prezente si studiiole o asociaza cu o psihopatologie alimentară redusă, precum bulimia sau anorexia,  alimentația determinată de emoții. 

Există o mulțime de planuri de control al greutății disponibile în acest timp, care promit o ardere rapidă a grăsimilor, dar dezavantajul acestor planuri de dietă este că, odată ce încetezi să le urmezi, si revii la abuzurile alimentare vechi si mesele dezechilibrate, bogate in zahar, grasimi sau fainoase, greutatea ta revine la loc, la fel de repede cum a dispărut.

Dieta Rina este un regim alimentar care pare să fi câștigat teren atât în rândul persoanelor care vor să piardă în greutate, precum și al experților în sănătate. Mulți nutriționiști recomandă utilizarea acestei diete, având în vedere beneficiile sale pe termen lung, precum și abordarea prietenoasă cu corpul, pe care o folosește pentru a-l aduce într-o forma mai bună. 

Mâncarea micului dejun și evitarea mâncatului târziu în noapte ar trebui să fie considerate strategii alimentare importante nu numai pentru pierderea în greutate, ci și pentru sănătatea metabolică și se bazează pe ceasul fiziologic.

Mâncatul târziu poate provoca perturbări circadiene, ducând la producerea de cortizol liber, modificări ale ritmurilor zilnice ale temperaturii corpului, scăderea consumului de energie în repaus și scăderea toleranței la glucoză.Astfel, ora mesei ar putea avea implicații grave nu numai pentru gestionarea greutății, dar și pentru dezvoltarea bolilor cardiovasculare. O analiză recentă a confirmat că săritul peste micul dejun a crescut riscul de supraponderalitate și obezitate. În plus, mâncatul târziu în noapte a fost asociat cu obezitatea, precum și cu sindromul metabolic.

Mâncarea limitată în timp sau postul intermitent pot fi considerate alte opțiuni pentru pierderea în greutate și întreținerea acesteia. Menținerea unui aport scăzut de calorii ar trebui să fie continuată pe toată durata vieții unei persoane care a prezentat abateri mari de la greutatea normala de-a lungul vietii, o data sau de mai multe ori.. Astfel, cea mai bună dietă pentru gestionarea greutății este una care poate fi menținută pe termen lung. Nutritionistii ar trebui să se consulte cu pacienții înainte de a alege strategia optimă de dietă, deoarece pierderea în greutate cu succes și menținerea acesteia depind de alegerile pacientului, preferințele și aderarea pe termen lung la planul de dietă.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Poți consuma orice, însă cu limită

Motivul pentru care regimul alimentar specificat în dieta Rina nu este atât de dificil de urmat este faptul că nu implică pregătiri și restricții speciale. Poți consuma in cantitati rezonabile orice îți place, ba chiar si unele produse ce nu par a fi asociate cu o dieta de slabire, precum ,clatite, pizza și cateva bucatele de ciocolata atât timp cât respecți regulile despre când și cum să consumi astfel de produse.  De preferat ar fi insa sa le eviti si sa optezi pentru ingredientele cat mai sanatoase pentru ca beneficiie sa nu se reflecte doar asupra siluetei, ci si a sanatatii, in principal a celei cardiovasculare.

Ziua proteinelor este deosebit de importanta. Efectul termic al alimentelor, care se numește termogeneză indusă de dietă, este creșterea cheltuielilor de energie care rezultă din procesarea nutrienților; aceste valori sunt cele mai ridicate pentru proteine.

Secreția de neuropeptide intestinale care induc sațierea, cum ar fi glucagon-like peptide-1 sau colecistochinina, este crescută în dietele bogate în proteine.Aceste tipuri de diete pot ajuta, de asemenea, la menținerea masei corporale slabe în timpul pierderii în greutate.O meta-analiză a arătat că suplimentarea cu proteine ​​poate ajuta la păstrarea masei corporale slabe la adulți și adulții în vârstă. Faptul ca in dieta Rina se alterneaza aecasta zi de termogeneza indusa cu celelate zile in care avem si carbohidrati si proteine de origine vegetala ar avea un efect protector.

Desi acest efect este controversat la persoanele sanatoase, dietele bogate în proteine ​​care dealtfel reprezinta o alternativa eficienta in curele de slabire,ar putea sa  prezinte un risc potențial pentru rinichi la cei care au aceasta predispozitie, din cauza încărcăturii acide asociate induse de proteine, cum ar fi acidul sulfuric produs din oxidarea metioninei și a cisteinei.

Dietele bogate în proteine ​​nu influențează negativ funcția rinichilor la adulții sănătoși, deși sunt asociate cu creșteri ale nivelului seric de uree și ale excreției urinare de calciu, care ar putea fi legate de un risc mai mare de formare a pietrelor la rinichi. Proteinele din consumul de carne roșie pot crește riscul de boală cronică de rinichi; în schimb, proteinele lactate cu conținut scăzut de grăsimi, peștele și fructele de mare nu au un astfel de efect; iar proteinele din fructe și legume ar putea fi de fapt protectoare renale. Având în vedere că obezitatea este asociată cu boala cronică de rinichi și o prevalență ridicată a bolii renale cronice subclinice, aportul bogat de proteine ​​pe termen lung, în special din surse animale, ar trebui monitorizat îndeaproape în pacientii cu obezitate.

Dieta Rina se bazează pe incapacitatea organismului de a procesa în același timp diferite tipuri de alimente. Un număr semnificativ de probleme legate de digestie și problemele medicale provin din modul în care amestecăm o gamă largă de alimente într-o singură porție sau în timpul zilei. Acesta este motivul pentru care dieta Rina face o distincție clară între produsele alimentare care ar trebui consumate în diferite momente ale zilei și, de asemenea, în diferite zile ale lunii.

Dupa ce prin dieta Rina ai ajuns la o greutate dorita, una dintre cele mai sanatoase si compatibile diete la care poti opta ulterior este dieta mediteraneana. In dieta mediteraneană, creșterea consumului de fructe și legume și a aportului de grăsimi sănătoase (inclusiv grăsimi mononesaturate și polinesaturate) poate fi o strategie sănătoasă pentru pierderea in continuare de grasime in exces și/sau  menținerea în greutate. În plus, aportul crescut de proteine poate ajuta la menținerea pierderii în greutate.

Patru principii ale dietei Rina

Dieta Rina se stabilește pe o linie simplă, conform căreia ar trebui să consumi patru feluri de produse alimentare de bază, un singur tip de alimente pe zi, într-un ciclu de patru zile, care se repetă timp de 90 de zile. Contrastul dintre dieta Rina și alte planuri de control al greutății este că nu este o dietă fulger, ci te face să slăbești treptat, pe parcursul unei perioade de trei luni.

Principiul 1: Ar trebui să mănânci doar fructe la micul dejun, deoarece fructele permit sistemului digestiv să funcționeze corect. Indiferent de ceea ce ai plănuit pentru prânz sau cină pe parcursul celor 90 de zile, micul dejun de dimineață ar trebui să conțină doar fructe proaspete.

Principiul 2: Trebuie să urmărești ce și când mănânci. Rina eating routine îți spune să mănânci

  • micul dejun între orele 7:00 și 11:00,
  • prânzul între 12:00 și 14:00 și
  • ultima masă a zilei între 18:00 și 20:00.

Nu există gustări între aceste trei mese principale.

Principiul 3: În timpul acestui plan de de 90 de zile, cina trebuie să fie întotdeauna ½ din alimentele pe care le-ai mâncat la prânz.

Principiul 4: Bea suficientă apă pe tot parcursul zilei și ia în considerare o sesiune de exerciții cardio cel puțin o dată la două zile.

Ciclul unic de dietă de 4 zile al dietei Rina: 

Iata care sunt recomandarile, as acum au fost ele formulate de catre slovenii Breda Hrobat și Mojca Poljansek, sub conducerea dr. Stefan Celan

Ziua 1 - Ziua Proteinelor

Mic dejun: ar trebui să mănânci doar fructe 
Prânz: Poți mânca proteine sub formă de carne slabă, la grătar sau gătită, ouă, pește sau produse lactate. Nu amesteca carnea cu brânza si ca sa ai rezulatte mai sanatoase, opteaza pentru branza slaba- ricotta, urda, mozarella slaba. De exemplu, doua pulpe de pui la cuptor
Cina: Consumă aceleași alimente bogate în proteine pe care le-ai avut la prânz, dar doar jumătate din cantitatea pe care ai mâncat-o  după-amiaza.De exemplu, doar o  pulpa de pui la cuptor sau  rotisata

Ziua 2 - Ziua amidonului

Mic dejun: Consumă fructe intregi sau taiate in bucatele
Prânz: Poți consuma orice fel de legume sau leguminoase fierte, cum ar fi orez, orz, ovăz, quinoa și leguminoase precum mazăre, fasole, cartofi, linte si chiar.putina pâine de secara. De exemplu 500 g de cartofi- aproximativ 4 bucati
Cina: Jumătate din cantitatea de legume pe care ai avut-o la prânz, de exemplu doar 250 g de cartofi, adica 2 bucati

Ziua 3 - Ziua carbohidraților

Mic dejun: Consumă fructe proaspete 
Prânz: în această zi, poți consuma paste și pizza, fără carne sau brânză, dar cu legume, sosuri de roșii și alte surse de carbohidrați, aproximativ 200g.Poți chiar să te răsfeți cu putina ciocolată sau iaurt. 
Cina: Consumă jumătate din cantitatea de mâncare pe care ai avut-o la prânz.

Ziua 4 - Ziua Vitaminelor

Mic dejun: Ca în fiecare zi, ar trebui să mănânci fructe
Prânz: poți mânca orice fruct vrei, împreună cu legume crude sau la abur.
Cina: ultima porție a zilei ar trebui să fie jumătate din cantitatea pe care ai mâncat-o la prânz.

După acest ciclu de 4 zile, ar trebui să începi din nou cu prima zi, adică ziua proteinelor și să continui pentru următoarele 90 de zile cu acest ciclu. O zi specială a dietei Rina este ziua 29, în care trebuie ca întreaga zi să bei doar apă și să nu mănânci nimic. 

Mai multe sfaturi pentru ca dieta Rina să funcționeze

La fel ca orice altă dietă, dieta de 4 zile se bazează pe voința ta. Ideea principală este să nu omiți niciuna dintre cele patru categorii de alimente principale din ciclu, deoarece acestea sunt esențiale pentru supraviețuire.

Avantajul este că mai poți și trișa, dar fă-o rar si moderat, eventual in ocazii speciale. Dacă păstrezi in momentul de abatere proporția 80-20 (80% din ceea ce mănânci este din plan și 20% este din afara planului), vei putea slăbi în continuare în mod natural sau macar sa te mentii la noua greutate dobandita.

In tot acest timp trebuie să bei multă apă, sa eviti alcoolul sau alte bauturi cu zahar și să faci exerciții  fizice, fie că este vorba de cardio, alergare, Pilates, yoga sau doar simplul mers pe jos.

Rina sau dieta de 4 zile, deși este concepută si sustinuta de medici si nutritionisti, nu este un remediu miraculos care să îți permită să îți tonifici în mod magic corpul în absența antrenamentului fizic. Din contra, te-ai putea confrunta cu pielea lasata, in urma kilogramelor pierdute, la nivelul fetei- in special a conturului fetei, dar si feselor, sanilor, coapselor, abdomenului.

Pentru a preintampina aceste efecte nedorite, practica zilnic automasajul fetei, decolteului si sanilor, cu creme nutritive, in miscari ascendente, delicate, insistand asupra zonelor unde pielea este mai laxa.

Pentru ca pielea sufera atunci cand pierzi din greutate si pot aparea chiar vergeturile sau laxitatea unor zone( abdomen,coapse, genunchi , brate) te  pot ajuta si anumite terapii corporale, precum masajul anticelulitic, masajul de drenaj limfatic, masajul endermologic, terapiile cu radiofrecventa sau cavitatia. 

 


 

Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:

Optimal Diet Strategies for Weight Loss and Weight Loss Maintenance, 2020, Ju Young Kim

https://healthcautions.com/rina-diet-differ-diet-forms/
https://diyactive.com/what-is-the-4-day-diet-and-does-it-really-work/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0