Ce efecte pozitive are slăbitul asupra organismului?

Când ai avut mult timp o greutate prea mare și în sfârșit începi să slăbești, în corpul tău au loc tot felul de transformări benefice, atât din punct de vedere fizic, cât și mental.

Când ești supraponderal sau suferi de obezitate, probabil că efectul pozitiv cel mai important al slăbitului este acela că îți scade riscul de probleme de sănătate grave. O persoană care cântărește mai mult decât este normal raportat la înălțimea, vârsta și tipul de activitate desfășurată riscă să dezvolte, printre altele, diabet de tip 2, unele tipuri de cancer și osteoartrită.

Cum știi dacă slăbitul este pentru tine?

Poți afla dacă ești supraponderal calculându-ți indicele de masă corporală (IMC). Acest indice nu este potrivit chiar pentru toată lumea (de exemplu, pentru sportivii care au o masă musculară mai mare decât a persoanelor care nu fac sport de performanță, și care pot cântări mai mult), dar, în general, îți poți face o idee despre starea greutății tale.

O altă metodă pentru a vedea dacă slăbitul te-ar avantaja este să îți măsori talia. Indiferent de IMC și de înălțimea pe care o ai, ar trebui să încerci să slăbești dacă ai talia mai mare de aproximativ 100 cm (în cazul bărbaților) sau mai mare de aproximativ 85 cm (în cazul femeilor).

Grăsimea abdominală este mai periculoasă decât cea din zona picioarelor, deoarece acoperă organele vitale. Grăsimea viscerală poate duce la dezvoltarea unor boli de inimă, diabet de tip 2 sau accident vascular cerebral.

Ce se întâmplă în corpul tău când slăbești?

Când ai kilograme în plus, pierderea lor îmbunătățește multe aspecte ale vieții, de la sănătatea fizică până la sănătatea mentală și la schimbări pozitive în viața personală. Iată câteva dintre recompensele care vin odată cu pierderea în greutate:

Tensiunea și colesterolul se reduc

Cum spuneam, obezitatea și, în general, kilogramele în plus cresc riscul pentru multe probleme de sănătate. Slăbitul poate ajuta la eliminarea acestor probleme sau la diminuarea lor. De exemplu, pierderea în greutate poate reduce tensiunea arterială prea mare și colesterolul mărit. De asemenea, ajută la gestionarea mai eficientă a diabetului și scade riscul de boli de inimă și boli ale vezicii biliare.

Slăbitul reduce riscul de cancer

Persoanele care au mai multă grăsime în corp sunt mai susceptibile de a se confrunta cu anumite tipuri de cancer. Pierderea în greutate poate reduce riscul de cancer de sân, de endometru, de colon și de prostată. Dacă o persoană are un istoric familial de boală canceroasă și face, totuși, cancer, are șanse mai mari să lupte împotriva bolii dacă are o greutate sănătoasă decât dacă este supraponderală sau obeză.

„Ceasul” intern ți se modifică

Orele fixe de masă și organizarea meselor te pot ajuta să îți reglezi ceasul intern care menține corpul în funcțiune 24 de ore din 24. Unele studii au observat că, de exemplu, femeile supraponderale și cele obeze pot pierde mai mult în greutate atunci când mănâncă un mic dejun mai mare și o cină mai mică, chiar și atunci când caloriile totale ale zilei sunt aceleași.

Percepi altfel gustul alimentelor

Prea multe kilograme în plus îți pot estompa simțul gustului. Acest lucru se întâmplă deoarece persoanele supraponderale sau obeze tind să consume multe dulciuri, prăjeli și alimente procesate și prea puține alimente în stare naturală sau pregătite mai simplu. 

Studiile arată că persoanele care slăbesc mult nu mai au aceleași gusturi ca înainte și încep să aprecieze alimentele mai simple și mai sănătoase. Este posibil să observi că, după o perioadă în care ai mâncat sănătos și ai slăbit, o masă cu alimente care au zahăr adăugat ți se va părea prea dulce și o masă cu multă grăsime o să ți se pară prea grea. Sau, în loc să apreciezi un energizant plin de zahăr, poți ajunge să apreciezi o cană cu ceai verde, care nu doar că îți oferă energie, dar te și ajută în procesul de slăbire.

Slăbitul te ajută să gândești mai clar

Unele cercetări au asociat obezitatea cu probleme de memorie și abilități de gândire diminuate, iar altele arată că efectul este și invers: slăbitul îmbunătățește funcțiile creierului. Anumite părți ale creierului devin mai active, iar memoria se poate îmbunătăți.

Dormi mai bine

Pierderea în greutate poate contribui și la un somn mai odihnitor. Multe persoane supraponderale sau obeze au probleme cu somnul. Acest lucru se întâmplă adesea din cauza apneei în somn, o dificultate de respirație mai frecventă la persoanele cu kilograme în plus. Pierderea în greutate poate ușura aceste probleme de respirație. 

Temperatura corpului se schimbă

Oamenii de știință au asociat obezitatea la bărbați și la femeile aflate în post-menopauză cu o temperatură a corpului prea mare (ciclurile menstruale ar putea ajuta la reglarea temperaturii corpului). Datele sugerează că un indice de masă corporală mai mare te face să-ți fie prea cald în situații în care temperatura exterioară nu este atât de mare. Dacă slăbești un număr suficient de kilograme, s-ar putea să te observi că nu-ți mai este așa de cald tot timpul.

Mobilitatea se îmbunătățește

Slăbitul te ajută să te miști cu mai mare ușurință, reduce durerile de spate și durerile articulare. Persoanele obeze sau supraponderale care suferă de artrită pot observa o ușurare a simptomelor atunci când pierd câteva kilograme.

Ai o stare psihică mai bună

Pierderea în greutate nu doar că îți îmbunătățește starea de sănătate la nivel fizic, ci îți stimulează starea de spirit și sănătatea mentală. Într-un studiu efectuat pe adulți în vârstă suferind de obezitate, la trei luni după o pierdere semnificativă în greutate, aceștia au raportat că se simt mai puțin tensionați psihic. De asemenea, au prezentat o ușurare a simptomelor depresiei și au reușit să își gestioneze mai bine accesele de furie și oboseala.

Se pare, de asemenea, că, cu cât ai o stare de spirit mai bună, cu atât ți-e mai ușor să treci prin procesul de slăbit și să pierzi mai mult din surplusul de greutate. Apoi, menținerea unei greutăți sănătoase scade riscul de depresie, anxietate și alte probleme de sănătate mentală.

Așadar, slăbitul are o mulțime de efecte pozitive asupra organismului, nu doar din punct de vedere fizic, ci și psihic. Dacă ai decis să pierzi câteva kilograme - sau mai multe - și nu știi cum să faci acest lucru în mod sănătos, cere sfatul medicului de familie sau al unui nutriționist acreditat.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
NHS - What are the health benefits of losing weight?
https://www.nhs.uk/common-health-questions/lifestyle/what-are-the-health-benefits-of-losing-weight/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Descoperă soluția completă pentru sănătatea ficatului

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0